Konflikter mellan kontrollerkort?

Permalänk
Hedersmedlem

Konflikter mellan kontrollerkort?

Hej!

Har precis införskaffat mig ett Adaptec 1210S-kontrollerkort som har stöd för två stycken SerialATA-enheter.

Problemet jag har att den välkända bluescreenen "IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL" kommer upp ifall jag försöker gå in i Disk Manager / Diskhanteraren.

Först tänkte jag bara att det var att byta PCI-plats på kontrollerkortet, men icke sa nicke. Har totalt 5 PCI-platser varav en är upptagen sedan tidigare av ett Promise TX2-kontrollerkort. Hur jag än sätter kortet, eller om jag använder Promise-kortet, får jag bluescreen när jag försöker gå in i diskhanteraren.

Blurescreenen refererar till aar1210.sys vilket är drivrutinsfilen för Adaptec-kontrollerkortet.

Hur som helst har jag kollat och det verkar som ett annat integrerat kontrollerkort samt grafikkort ligger på IRQ 16, medan TX2:an ligger på IRQ 18. Finns det något sätt jag kan "utöka" antalet IRQ-platser så att jag slipper dessa konflikter?

Kör Windows 2000 SP4 och moderkortet är ett Gigabyte GA-8INXP.
Tacksam för alla svar!

Uppdatering, så här ser IRQ-användningen ut med kontrollerkortet installerat i PCI5 (längst ner) och TX2:an ovanför:

IRQ 16 RADEON X800 XT Platinum Edition
IRQ 16 Standard Universal PCI to USB Host Controller
IRQ 16 Win2003 Promise Ultra133 TX2 (tm) IDE Controller
IRQ 18 Standard Universal PCI to USB Host Controller
IRQ 18 Adaptec Serial ATA HostRAID driver
IRQ 18 Win2000 Promise MBUltra133 (PDC20276) (tm) IDE Controller

Är det verkligen hälsosamt med så många enheter på samma IRQ? Jag har testat att sätta PCI1/5 till IRQ 14 i BIOS men det verkar inte fungera. Tips?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR