Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Har inte varit några problem genom åren för mig. Men jag har på strömtörstiga kort haft en ljudlös 80 fläkt som skapat lite extra luftcirkulation över flänsarna.

På ett hd 3850 lödde jag på trimpottar o hissa spänningen rätt rejält (mot vad bios tillät), kortet lever än idag i mina föräldrars burk, utan voltmod o dock.

I ser, alla har inte vattenkylning för att pressa delarna till gänserna med andra ord

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

När jag drar upp hastigheten på D5 pumpen över 50% hörs ett skvalpande ljud från radiatorerna.
Betyder det att det finns luft kvar i slingan?
Är det normalt att det låter så om man drar upp hastigheten på pumpen?

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

När jag drar upp hastigheten på D5 pumpen över 50% hörs ett skvalpande ljud från radiatorerna.
Betyder det att det finns luft kvar i slingan?
Är det normalt att det låter så om man drar upp hastigheten på pumpen?

Om det skvalpar i något annat än reservoaren är det garanterat luft i den. Ett tips är att vända runt på datorn väldigt mycket, och försöka hålla den så att radiatorns in- och utgångar är på ovansidan av radiatorn för att få ut så mycket luft som möjligt. (Och köra pumpen på/av/på/av etc på full styrka samtidigt)

Permalänk

luften försvinner av sig självt efter några dygn med pumpen på så jag skulle då inte bekymra mig särskilt mycket.

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk

Är kylning dyrt?

Hej, undrade bara om kylning är dyrt? Om det är billigt så kan jag tänka mig att börja spara till ett sånt system då kylning är mycket tystare än fläktar tex när man kör lite mer krävande spel.

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av harald705:

Hej, undrade bara om kylning är dyrt? Om det är billigt så kan jag tänka mig att börja spara till ett sånt system då kylning är mycket tystare än fläktar tex när man kör lite mer krävande spel.

Bara du kollar igenom tråden o bildar dig en uppfattning om vad det kostar.

Permalänk
Medlem

precis, likså kolla på färdiga kit hos ÅF, så får man ett litet humm.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av harald705:

Det är rätt ofta folk säljer hela system på Marknad här på Sweclockers. Ett tips är att kolla där.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Skrivet av harald705:

Dyrt, ja det beror ju på vad man jämför med. Men ett helt ok system får man för 2000-3000kr, sedan kan man ju bygga på det hur mycket som helst. Fördel med vattenkylning är att du kan återanvända det mesta om du uppgraderar datorkomponenter (lite svårt med anpassade gpublock men det andra). Det jämnar ut sig kostnadsmässigt i längden, men kostar mycket initialt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av harald705:

Det finns roliga startkit från EK Waterblocks från typ 1400 kr och uppåt men vill man ha lite snyggare och bättre delar kommer det kosta lite mer

http://www.inet.se/kategori/683/kit

Jag har planerat att köpa lite saker från USA för att de har rätt så bra priser trots import och så har de mycket bättre saker

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av BennyZ:

Det finns roliga startkit från EK Waterblocks från typ 1400 kr och uppåt men vill man ha lite snyggare och bättre delar kommer det kosta lite mer

Jag har planerat att köpa lite saker från USA för att de har rätt så bra priser trots import och så har de mycket bättre saker

Har du jamfort med Storbritannien? Ingen tull och svagt pund ger trevliga priser

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Har du jamfort med Storbritannien? Ingen tull och svagt pund ger trevliga priser

Det är sant Punden har fallit Hoppas den faller mer till Juni, väntar på Haswell

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kollat på Tyskland?
Dom delarna jag köpte från UK (WCUK) var dyrare än från Tyskland p.g.a. bättre växelkurs mot euron.
Såg billigt ut, men när man väl valde att checka ut märkte jag att wcuk visar priserna ex moms... sen använder dom sig av Royal mail för att frakta och det är inte lika billigt som t.ex. UPS. Kostade £13 i frakt och då vägde mitt paket under 1 kilo, tyngre än så är dyrare.

Priserna i USA är billiga men frakten är väldigt hög, iaf från dom jag kikade på. Sen riskerar du också att få paketet stoppat i tullen, då blir det definitivt inte billigare.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

Kollat på Tyskland?
Dom delarna jag köpte från UK (WCUK) var dyrare än från Tyskland p.g.a. bättre växelkurs mot euron.
Såg billigt ut, men när man väl valde att checka ut märkte jag att wcuk visar priserna ex moms... sen använder dom sig av Royal mail för att frakta och det är inte lika billigt som t.ex. UPS. Kostade £13 i frakt och då vägde mitt paket under 1 kilo, tyngre än så är dyrare.

Priserna i USA är billiga men frakten är väldigt hög, iaf från dom jag kikade på. Sen riskerar du också att få paketet stoppat i tullen, då blir det definitivt inte billigare.

Det är sant. Jag gillar bara FrozedCPUs gigantiska utbud, de har verkligen allt jag vill ha. Ska kolla runt på tyska sidor. Några tips?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Länkade till en i min post.
https://www.aquatuning.se/ Tyvärr så tror jag inte dom säljer bitspower.

Sen är det några leverantörer man kan köpa direkt av, t.ex. Alphacool & AquaComputer.

Men jag håller med dig, jag var också sugen på att köpa från USA, kollade på FrozenCPU & performance-pcs just på grund av att dom hade väldigt bra utbud.

Skrivet av BennyZ:

Det är sant. Jag gillar bara FrozedCPUs gigantiska utbud, de har verkligen allt jag vill ha. Ska kolla runt på tyska sidor. Några tips?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

Länkade till en i min post.
https://www.aquatuning.se/ Tyvärr så tror jag inte dom säljer bitspower.

Sen är det några leverantörer man kan köpa direkt av, t.ex. Alphacool & AquaComputer.

Men jag håller med dig, jag var också sugen på att köpa från USA, kollade på FrozenCPU & performance-pcs just på grund av att dom hade väldigt bra utbud.

Haha missade länken helt Inte van vid att vakna kl 6 för att dra till jobbet haha Ska kolla lite mer på alphacools och aquacomputers grejer Lite för insnöad på Bitspower för tillfället men deras grejer är så sjukt snygga Och för mig är vattenkylning mer en estetisk grej än kylning

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SaldoT:

Kollat på Tyskland?

Jag ar inte sa fortjust i WCUK utan foredrar specialtech.co.uk, dock har jag ju alltid bestallt inom storbritannien sa det kanske skiljer sig lite

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Hur stor skillnad är det på prestandan då? Kommer ett så billigt kit kyla sämre än en luft-setup? Eller är det större risk för läckage och att skiten slutar fungera?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Hur stor skillnad är det på prestandan då? Kommer ett så billigt kit kyla sämre än en luft-setup? Eller är det större risk för läckage och att skiten slutar fungera?

Det är samma komponenter som de säljer seperat så det är samma kvalite, man får lite rabatt för att man köper allt från EK, då vill ha dig som kund Vanligtvis köper man kanske en pump från ett företag, radiatorer från ett annat osv Skulle man köpa sakerna för sig skulle det kosta ett par hundra kroner mer. Det är inte superbilligt. Köper man kitet för 1400 med 120mm radiatorn så kommer den prestera sämre än en Noctua NH-D14 som kostar ca 600kr men vattenkylning är inte gjort för att ha ett pra kylning/kr förhållande Det är gjort för att vara snyggt och tyst

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

http://img197.imageshack.us/img197/58/88026922.jpg

Ser bra ut, men jag hade valt andra raidiatorer som presterar lite bättre med lowrpm fläktar antingen XSPC RX 360+240 eller http://www.frozencpu.com/products/9433/ex-rad-163/Black_Ice_S... så kan du köra systemet lite tystare och med lite bättre prestanda
Sen för att ge ett tips kolla in Modmytoys(moonsoon) nipplarna för bitspower är snygga men onödigt dyra och alla har dem ju , och jag hade valt att lägga till QDC för att förenkla delning av systemet om du ska tex byta en sak i loopen http://www.frozencpu.com/cat/l3/g30/c405/s1027/list/p1/Liquid...

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Ser bra ut, men jag hade valt andra raidiatorer som presterar lite bättre med lowrpm fläktar antingen XSPC RX 360+240 eller http://www.frozencpu.com/products/9433/ex-rad-163/Black_Ice_S... så kan du köra systemet lite tystare och med lite bättre prestanda
Sen för att ge ett tips kolla in Modmytoys(moonsoon) nipplarna för bitspower är snygga men onödigt dyra och alla har dem ju , och jag hade valt att lägga till QDC för att förenkla delning av systemet om du ska tex byta en sak i loopen http://www.frozencpu.com/cat/l3/g30/c405/s1027/list/p1/Liquid...

Jag började bli skeptisk mot XTX-radiatorerna. Började kolla runt för att hitta något nytt. Vet inte om jag ska köra 120 eller 140 i min Switch. Jag tittade på monsoon innan, det är billiga och unika men vet inte om jag är helt såld på dem. Men vem vet, jag ska inte bygga något förrän Haswell kommer ut. Jag gillar inte vad Qdc gör med utseendet av loopen, plus så har jag hört att de hindrar flödet rätt så mycket men att den nyaste generationen av Koolance QDC ska fixa det problemet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Jag började bli skeptisk mot XTX-radiatorerna. Började kolla runt för att hitta något nytt. Vet inte om jag ska köra 120 eller 140 i min Switch. Jag tittade på monsoon innan, det är billiga och unika men vet inte om jag är helt såld på dem. Men vem vet, jag ska inte bygga något förrän Haswell kommer ut. Jag gillar inte vad Qdc gör med utseendet av loopen, plus så har jag hört att de hindrar flödet rätt så mycket men att den nyaste generationen av Koolance QDC ska fixa det problemet.

Kika in dessa tester på QDC http://skinneelabs.com/quick-disconnect-roundup/ jag trodde som du att de skulle vara restrektiva men jag hade fel och sakerna görs bättre nu är för 7-8 år sedan:)

En tanke på att om du ska köra med 120 eller 140 är att det kan vara enklare att hitta 120mm fläktar med bra prestanda då de är mer eller mindre standard nu, även om 140mm börjar komma mer och mer, men utbudet är ännu inte lika stort som 120mm.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Om du inte har gjort det ännu så kan du ju vilja titta på Alphacools NexXxos full-copper serie när det gäller raddar. Har ingen personlig erfarenhet av dem, men de verkar prestera riktigt bra i förhållande till priset. De finns i lite olika tjocklekar som skalar olika bra med fläktvarvtalen. Martin har testat här:
http://martinsliquidlab.org/2012/04/15/alphacool-nexxxos-xt45...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Kika in dessa tester på QDC http://skinneelabs.com/quick-disconnect-roundup/ jag trodde som du att de skulle vara restrektiva men jag hade fel och sakerna görs bättre nu är för 7-8 år sedan:)

En tanke på att om du ska köra med 120 eller 140 är att det kan vara enklare att hitta 120mm fläktar med bra prestanda då de är mer eller mindre standard nu, även om 140mm börjar komma mer och mer, men utbudet är ännu inte lika stort som 120mm.

Jag vet att QDC har massa fördelar men jag stör mig fortfarande på utseendet Det är störigt att det finns så få 140mm fläktar för radiatorer Men det känns som att jag vill få max kylyta in i Switchen

Skrivet av joppe_k:

Om du inte har gjort det ännu så kan du ju vilja titta på Alphacools NexXxos full-copper serie när det gäller raddar. Har ingen personlig erfarenhet av dem, men de verkar prestera riktigt bra i förhållande till priset. De finns i lite olika tjocklekar som skalar olika bra med fläktvarvtalen. Martin har testat här:
http://martinsliquidlab.org/2012/04/15/alphacool-nexxxos-xt45...

Jo jag har kollat på dem också Jag ska nog köpa mina radiatorer i Sverige, oavsett priset för att jag vill inte att de ska transporteras långt och komma till mig med böjda flänsar Hade varit kul med en NexXxos Monsta 240 i botten

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Jag vet att QDC har massa fördelar men jag stör mig fortfarande på utseendet Det är störigt att det finns så få 140mm fläktar för radiatorer Men det känns som att jag vill få max kylyta in i Switchen

Jo jag har kollat på dem också Jag ska nog köpa mina radiatorer i Sverige, oavsett priset för att jag vill inte att de ska transporteras långt och komma till mig med böjda flänsar Hade varit kul med en NexXxos Monsta 240 i botten

Då skulle jag kollat in Aquatuning.se !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Då skulle jag kollat in Aquatuning.se !

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har de ju bara lager i Tyskland, men Aquatuning är en bra sida som jag handlat mkt av. Men det fraktas ifrån Tyskland

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Så du tror inte att tex en EK radiator ifrån tex inet färdats långt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Så du tror inte att tex en EK radiator ifrån tex inet färdats långt ?

Det är väl säkerheten med att det går att gå eller åka till Inets butiker som gör det så bra att beställa i sverige. Mycket har dem ju i sina egna lager också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

http://highflow.nl/ och http://www.specialtech.co.uk

Köpt saker från båda sidorna och har aldrig varit några problem.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

http://highflow.nl/ och http://www.specialtech.co.uk

Köpt saker från båda sidorna och har aldrig varit några problem.

Jag kollade på specialtech och gillade deras utbud, de saknade några grejer men annars bra utbud. Ser nu att highflow har några av sakerna som saknas Tack för tipsen

Visa signatur