Rykte: Lenovo utvecklar soldrivet tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Lenovo utvecklar soldrivet tangentbord

Tangentbordet ska kunna ladda sig självt med hjälp av sol- och omgivande ljus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Strålande idé.

Permalänk

Ett problemet är att många datanördar inte tål solljus eller taklampor för den delen och de sitter där i mörkret och tangentbordet ej laddas upp

Permalänk
Medlem

Logitech gjorde väl något liknande med K750 för tio år sedan?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dreijer:

Logitech gjorde väl något liknande med K750 för tio år sedan?

Ja, precis som det står i artikeln. xP

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Strålande idé.

Ser att du har köpt pappaskämt boken … 😀

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett problemet är att många datanördar inte tål solljus eller taklampor för den delen och de sitter där i mörkret och tangentbordet ej laddas upp

Funkar bra med HDR 10000.

Permalänk
Medlem

ja, för den minimala energiåtgången som tangentbord använder är det stora problemet jag vill lösa med deras produkt...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av talonmas:

ja, för den minimala energiåtgången som tangentbord använder är det stora problemet jag vill lösa med deras produkt...

Peace of mind att slippa oroa sig antar jag, om inte annat. Men ja när man haft något Logitech-tangentbord som klarat sig i mer än två år utan att byta småbatterier så känns det kanske lite överdesignat.

När det kommer till trådlösa tangentbord generellt har jag personligen lite svårt att förstå dem som skapar sig "problemet" med batterier vid fasta arbetsplatser genom att välja bort kabel. Mus som man fysiskt flyttar omkring hela tiden absolut, men tangentbord.. Inte såld.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tror dock att produkten är riktad till kontor, där det ofta är mycket ljusare än hemma hos nördarna. Avsaknaden av RGB och "GAMING!!" bör ju påvisa på det.

Men borde de inte kunna utveckla en switch som genererar el med varje knapptryckning istället, då laddas det automatiskt när man använder det (samt att det blir mer nördvänligt). Finns trådlösa brytare till smart hem system som använder piezoelektiska delar så att de inte kräver något batteri, så borde ju gå att lösa. Den längre slaglängden på ett tangentbord gör ju även det att det finns mer energi att utvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

När det kommer till trådlösa tangentbord generellt har jag personligen lite svårt att förstå dem som skapar sig "problemet" med batterier vid fasta arbetsplatser genom att välja bort kabel. Mus som man fysiskt flyttar omkring hela tiden absolut, men tangentbord.. Inte såld.

Det är ett gissel att fukttorka skrivbordet med tangentsbordskabel närvarande. Har man dessutom en wacomtablet vars wifi är så kass att den måste köras via kabel är det ett självklart val att få bort kabeln. Men fukttorkni gen räcker... 👍

Permalänk

Har spelat med K750 sedan typ 2009. 🤪
Testat annat någon gång men alltid gått tillbaka

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Hahah. Ett klassiskt problem, där jag öppnar munnen efter att endast ha läst rubriken.
Tack och god kväll.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gamerouge:

Har spelat med K750 sedan typ 2009. 🤪
Testat annat någon gång men alltid gått tillbaka

Tack vare solcellerna eller endast på hur det känns i övrigt? (Båda?)

Skrivet av Dreijer:

Hahah. Ett klassiskt problem, där jag öppnar munnen efter att endast ha läst rubriken.
Tack och god kväll.

Ligger nog helt rätt i tiden! God kväll!

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Säkert praktiskt ibland. Men är det verkligen så nytt och fräckt med solceller längre att någon vill ha det som en designdetalj? Ser väldigt Jula-datorpryl ut.

Borde ju gå lätt att diskret fälla in dem i hela ramen så det blir både snyggare och bättre.

Skrivet av guermantes:

Har man dessutom en wacomtablet vars wifi är så kass att den måste köras via kabel är det ett självklart val att få bort kabeln.

Hmm.. Menar du blåtand? Visserligen har jag råkat ut för att det börjar likna vektorlinjer av kurvdragning när mottagaren är på baksidan datorn kvar nere på golvet efter att bordet höjts. Men man kan ju ha mer optimal placering av den.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om syftet är att undvika laddning i kontorsmiljö är väl vanligt hederligt usb-tangentbord en bättre och billigare lösning? Gör ett tyst mekaniskt tangentbord för kontorsmiljö istället för denna onödiga lösningen på ett icke-problem

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Tack vare solcellerna eller endast på hur det känns i övrigt? (Båda?)

Ligger nog helt rätt i tiden! God kväll!

Väldigt bekvämt att aldrig behöva byta batterier och så är det väldigt låg höjd på både bordet och tangenter, vilket är att föredra enligt mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade köpt det direkt otroligt bra för kontoret, vem orkar plugga i en kabel varannan vecka för att ladda liksom?

Visa signatur

▰ RTX 4070 Super ▰ Ryzen 5 7800X3D ▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32GB 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2 ▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Medlem

5000% i sol-skatt med?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrinceXO:

Hade köpt det direkt otroligt bra för kontoret, vem orkar plugga i en kabel varannan vecka för att ladda liksom?

Jag? 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Classic!

Permalänk
Medlem

Hade utan tvekan varit grymt att ha på jobbet! Även om dom kan kombinera det med en matchande mus med samma funktion!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det som är nytt är att omgivande ljus fångas, i relation till K750.

Gammal K750-användare och även svenska Mousetrappers alster, men ingen av dem är fullvärdiga i min mening.

Använder troligen något i stil med Epishine eller Exeger.

Hoppas det går att eliminera Lithium-batterier snart, kanske är Ligna Energy som kan vara en tillämplig lösning för ändamålet framåt?

Alla bolag jag länkar till här är svenska, jag skulle vilja se ett svenskproducerat tangentbord som är modulärt, ergonomiskt och cirkulärt.

Vi har många tangentbordkonnässörer, men den allra främsta är nog @huttala, du har aldrig varit sugen på att skapa något eget i större skala?

Nu är jag överallt, samtidigt, men för att få plastdetaljer cirkulära skulle det material agood company använder i sina mobilskal utgöra får hårda icke-metalliska ämnen. Än är det formsprutning (eng. injection molding) som är produktions metoden, men kanske kan det 3d-printas längre fram. Då det består av linfrö- och hamparester som efter att produkten är uttjänt kan malas ner till granulat och få ett nytt liv.

Långsiktigt vill jag se additiv tillverkning, där det finns decentraliserat distribuerade produktionsfaciliteter som skriver ut på licens, där Freemelt är intressanta för mindre detaljer i metalliska material.

Tänk om retur- och pantsystemet kopplas på som en komponent, där du utifrån hur mycket som pantas och återvinns kan användas för additiv licenstillverkning av ett tangentbord, en mindre möbel (Papershell) eller något annat som blir cirkulärt producerat utifrån det som återvinns?

Permalänk
Medlem

Har ett k750 som jag efter 9 år var tvungen att byta ut det uppladdningsbara knappcellsbatteriet i.

Funkar nu perfekt igen.

Permalänk

På ämnet så kan jag ju tipsa om denna deal för dem som kanske har en Logitech Unify adapter och vill testa K750
https://itastore.se/produkt/logitech-k750-solar/

Visa signatur