23Gb anvant nar det bara finns 1Gb under C:/, var hittar jag resten?

Permalänk

23Gb anvant nar det bara finns 1Gb under C:/, var hittar jag resten?

Hej
Har precis installerat windowsXp i min nya burk. Har en Seagate Barracuda 160Gb S-ATA.
Problemet ar att nar jag hogerklickar pa harddisken och valjer properties sa star det foljande:

Used space: 23,2Gb
Free space: 122Gb

Capacity: 145Gb

Nar jag sedan markerar alla mappar under C:/ visar den ca 1Gb.
Nu undrar jag var de 23Gb finns?

Har kollat med PartitionMagic, men den visar inte utrymme som ej ar partionerat.

Har aven testat att lagga till nyckeln i registret som det star i FAQ, men det blev ingen skillnad.

Nu undrar jag om nogon vet var felet kan ligga.

Tack for hjalpen i forhand

Permalänk
Medlem

Har du norton? Töm norton i papperskorgen. Fungerar inte det töm systemåterstälningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Har du norton? Töm norton i papperskorgen. Fungerar inte det töm systemåterstälningen.

Har ej Norton. Har precis installerat operativsystemet sa jag har inga program installerade.
Menar du att jag ska stanga av "System Restore" i system properties? Den stod pa max i borjan: 12% = 17914 MB.
Den drog jag ner till 1% = 1971 MB, men det blev inte mer ledigt utrymme.
Har for mig att det fungerade i min gamla burk.
Nu fungerar inte ens svenska tecken langre.

Permalänk
Medlem

Det hjälper inte att bara dra ner det. Gör såhär.

Start>program>tillbehör>systemverktyg>diskrensning

Så väljer du den disken, sedan väljer du fliken fler inställningar eller vad det nu står och under rutan systemåterställning väljer du rensa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Det hjälper inte att bara dra ner det. Gör såhär.

Start>program>tillbehör>systemverktyg>diskrensning

Så väljer du den disken, sedan väljer du fliken fler inställningar eller vad det nu står och under rutan systemåterställning väljer du rensa.

Start>all programs>accessories>system tools>disk cleanup

Under f;rsta fliken st[r det att jag kan frigora 27Mb, men sen under den andra fliken "More options" finns en knapp dar man frigor allt som senas har sparats. Nar jag trycker pa knappen sa hander det inget och det star fortfarande 122Gb.

Haller pa att installera SP2, far se om det hjalper

Permalänk
Medlem

Re: 23Gb anvant nar det bara finns 1Gb under C:/, var hittar jag resten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikkestar
Hej
Har precis installerat windowsXp i min nya burk. Har en Seagate Barracuda 160Gb S-ATA.
Problemet ar att nar jag hogerklickar pa harddisken och valjer properties sa star det foljande:

Har kollat med PartitionMagic, men den visar inte utrymme som ej ar partionerat.

Har aven testat att lagga till nyckeln i registret som det star i FAQ, men det blev ingen skillnad.

Om du bara markerar alla mappar så visas bara filstorleken. Kanske är helt självklart men vet du att man måste högerklciak och trycka på egenskaper för att se hur mycket plats det är allt som allt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Vad omfattar de där 128GB i FAQ?
Är det att man har ca 128GB ledigt efter att man endast har installerat OS, eller att det står att diskens kapacitet är ca 128GB när man högerklickar på disken o väljer egenskaper.

På min kan man se att kapaciteten är ca 157 000.... bytes = ca 145Gb, men problemet är att ledigt uttrymme är ca 122GB.
Därför undrar jag om de 122GB som är lediga är just de 128GB som står i FAQ

Det finns inget grått i partitionMagic 8 eller i diskhanteraren i Windows som man kan partionera.

Har seagate nåt program som fixar sådana här fel?

Permalänk
Medlem

Re: 23Gb anvant nar det bara finns 1Gb under C:/, var hittar jag resten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikkestar
Hej

har exakt samma problem.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem

Har ni testat att använda en bra filhanterare, t.ex. Total Commander, ställa in så dolda filer/kataloger visas och kollat hur mycket ni har på disk där?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

jo, men har ju installerat windows hur många gånger som helst innan, o när jag nu gjorde en ren installation på ren hårddisk så tar den upp typ 10 gb fast allt i mappen bara är på 2 gb

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Har nu installerat SP2 och 'ven 'ndrat i registret, men det ar fortfarande endast 122GB ledigt. Ingenting verkar hjalpa

Permalänk

Har inte läst hela tråden men om problemet är att du bara får 128gig från din 160gig:are kan vara att hårdsiktillverkare definerar 1gb som 1000mb medans windows definerar 1024mb=1gigabyte.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A teammate
Har inte läst hela tråden men om problemet är att du bara får 128gig från din 160gig:are kan vara att hårdsiktillverkare definerar 1gb som 1000mb medans windows definerar 1024mb=1gigabyte.

Snarare att hårddisktillverkarna räknar 1 GB = 10^9 bytes, en 160GB-disk blir då enligt "vårat" sett att räkna ca 149GB. Får man bara ut 128GB är problemet något annat, nämligen att adresseringen är begränsad någonstans. Detta står i FAQ för övrigt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

kanske partitionen som är dålig?

kör Partition Magic eller liknande och ta bort partitionen, skapa en ny och formatera den

när du installerar ditt os struntar du i att formatera partitionen sedan...

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550