Permalänk

PC i gammalt Mac-chassi

Jag har en gammal trasig Macintosh llC som bara står och skräpar så jag tänkte försöka att använda dess chassi. Datorn kommer inte vara särskilt avancerad utan kommer bara att bestå av ett allt-i-ett moderkort samt hårddisk.

Allt får plats i lådan men inget passar särskilt bra... Så jag kommer att få modifiera den rätt kraftigt. Vill dock behålla utseendet. Nätaggregat måste också inhandlas.

Någon som har gjort nåt liknande?

Permalänk
Medlem

Öhh hur får man ut disketter ur den där diskettstationen ? Ser ingen knapp.

Permalänk

macintosh har ingen knapp

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tekko
Öhh hur får man ut disketter ur den där diskettstationen ? Ser ingen knapp.

Hur får man ut cd-skivor ur en cd-läsare?

Macar har elektronisk utmatning av disketter, så det styr du från datorn, så matar den ut disketten åt dig. Logiskt nog slänger man disketten i papperskorgen när man vill mata ut den...

Fast det är rätt häftigt. Synd att inte en sån drive funkar i en PC.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Funkar ju i windows oxå. Bara att högerklicka och välja mata ut.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Tufft, har en likadan burk liggandes här hemma som jag rev ur för något år sedan när dom skrotade datorer på skola. Har haft planer på att göra något liknande. Men det har liksom aldrig kommit till skott. Ska du måla?

Ska bli spännande att följa...

Visa signatur

Leadtek K7NCR18D ProII :: XP2500@3200 AXQEA 0330 :: Alpha Pal 8045T :: 256Mb Twinmos Winbond PC3200 :: Creative Geforce 4200Ti 128Mb

Permalänk
Medlem

[H]ardOCP byggde in en PC i en Powermac och målade den i en läckert svart/röd kombination, men tror inte jag sett just detta chassit faktiskt.

Found it!! http://www.hardocp.com/article.html?art=MzUx

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazzir
Funkar ju i windows oxå. Bara att högerklicka och välja mata ut.

Dock inte med disketter..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
[H]ardOCP byggde in en PC i en Powermac och målade den i en läckert svart/röd kombination, men tror inte jag sett just detta chassit faktiskt.

Found it!! http://www.hardocp.com/article.html?art=MzUx

Var det han som fick massa hot på sig efter det där bygget? Minns att det var någon som byggde in en pc i ett mac-chassi och fick det hett om öronen. Det visade sig senare vara ett skämt tror jag.

Här är ett bygge med en gammal sparc-station.. http://mini-itx.com/projects/sparc/
http://mini-itx.com/projects/edenvax/ <--- VAX-burk

Kanske kan ge lite inspiration. Själv tycker jag att du borde bredda disketthålet och sätta en slot-in cd bakom, behålla den ursprungliga looken.

Permalänk

Självklart ska jag behålla den ursprungliga looken, lagom ful sådan också.

Vill helst borra, klippa och såga så lite som möjligt. Återkommer med lite bilder efter julhelgen.

Permalänk
Medlem

Jag försökte mig på det där. Kom så långt till att jag strippat mac-chassit, men sen tog det stop. Det var helt fantastiskt underligt, hade inte fått in mitt nya kort utan att gå lös med sticksågen.

Visa signatur

O.C., OTH, Lost, Prison Break, PMR, PMRUK, Supernatural, Surface, Invasion, Joey. Känns som om jag glömt något.

Permalänk

fördelen med mitt moderkort är att jag inte behöver några agp- eller pci-kort. men visst, helt lätt blir det inte.

har först tänkt montera moderkortet på en aluminiumplatta som jag sedan limmar fast med nån typ av skumlim.

Permalänk

Det lär ju finnas något program som gör att man för ett härligt MacOS på sin PC. Men alltså bara ett program. Coolt.

Visa signatur

"Det som driver hårdvaruutvecklingen framåt idag är inte de meningsfulla programmen, det är spelen."