Varför har du en diskettstation i din dator?

Permalänk
Avstängd

Jag får alltid fixa övriga familjens gamla burkar när dom krånglar, har då behövt disketstationen rätt många gånger då, används bara till att fixa stuff med. har också uråldriga datorer hos farsan, som behöver disketter, eftersom man inte kan trycka i dom cd-enheter.

Visa signatur

Modda snyggt eller låt bli.

Permalänk

När jag behöver den så stoppar jag in den.... Sen så kan man ju bränna windows skivan med sata drivers eller har jag fel?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

flasha diverse bios.

Permalänk
Medlem

Har ingen, sata har jag inte behövt installera, sp2 har dem inbyggda(?)
Flasha bios gör jag i windows

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Avstängd

har ineg behövde inte det var nog gammal teknik.. men när jag skulle flsha en kort så behövde jag en och hadde ingen... det är nödvenfigt att ha en sån man kommer att behöva det nån gång endå

Visa signatur

HAtad?

Permalänk
Medlem

Använder min till att installera drivers för S-ATA. Borde det inte Microsoft kunna baka in S-ATAdrivers på installskivorna?

Permalänk
Hedersmedlem

för att jag vill, jag hade 2 men nu räcker inte kabeln till att ha 2.

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk

Har en 3,5" och en 5,25". Varför? Startdisketter naturligtvis samt kultiga spelet "Stugan", och så tar de ju inte upp någon IDE!

Visa signatur

"Det som driver hårdvaruutvecklingen framåt idag är inte de meningsfulla programmen, det är spelen."

Permalänk
Medlem

Har ingen, vilket leder till elände när man måste installera sata-diskarna eller uppdatera bios/andra firmware.

Visa signatur

Sitter här och pillar mig i naveln.

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte utan FDD, säger bara: "FDD error or no FDD present, please connect a FDD unit and reboot"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tekko
Datorn startar inte utan FDD, säger bara: "FDD error or no FDD present, please connect a FDD unit and reboot"

går att fixa i bios.

Permalänk
Medlem

Mjo, va tvungen att sätta ignore på halt on error för att få igång min skitduron utan tangentbord och mus. Föresten är FDD oumbärligt om man håller på med ett stort word skriveri å ska flytta till en dator som inte har usb.

Permalänk
Medlem

Kan säga saker som kan vara intressanta för vissa/många.

Om du vill kunna installera Windows utan att sätta i diskett med SATA-drivers så kan du integrera drivrutinerna på cdn. mer information:
MSFN Forum - http://www.msfn.org/board/
Unattended guide - VÄLDIGT bra guide om hur du inregrerar det mesta till din XP skiva så det installeras automatiskt - http://unattended.msfn.org/

Info om Windows PE finns oxå på MSFN forum

Edit: Jag har självklart 0st diskettstationer.

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Medlem

Använde min senast idag. Hade flashat om BIOS med ABIT:s Windowsverktyg, det nya BIOS:et buggade ur på mitt moderkort så för att flasha tillbaks till det gamla och stabila var det bara att använda diskettstationen.

Ironiskt nog hade jag just plockat ur diskettstationen, för den behövdes ju inte.

Permalänk

Skippade floppyn för några år sen, när det visade sig att mitt dåvarande moderkort tog sönder alla enheter man kopplade in. Saknade inte det heller. Skulle jag mot förmodan behöva göra något med diskett så fanns det andra datorer i nätverket som hade floppydrive.

Dock nu, två moderkort senare, har jag även bytt chassi. Detta chassit har en 3,5"-plats som är 5,25" bred, men lägre på höjden, med en speciell hållare för enheten, och den platsen är svår att utnyttja till något annat än floppy. Det går IOFS att modda till för att sätta en annan 3,5"-enhet, men så länge jag inte har nån sådan så får floppyn sitta kvar. Även om den används typ en gång i halvåret eller så. Det är nån specialvariant Compaq körde på sina tidiga Pentium (återanvänt gammalt serverchassi).

Sen så har man väl en sisådär fem-sex stycken floppydrives liggandes löst, och då räknar jag enbart de som har en ordentlig front, alltså inte sådana som kommer från märkesdatorer med fronten ingjuten i chassit eller så. Och då sitter där ändå enheter i alla datorer, även de som inte är i drift/kompletta. Skulle aldrig lägga pengar på att köpa en diskettstation dock.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk

har ingen

Visa signatur

Säljer lite prylar på
http://jocke2k.myftp.org

Permalänk
Medlem

saxat från mycom idag :

Edit: Är det bara Jag som inte ser min avatar?? (Det ska inte vara ett rött kryss:))

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk

har en just nu, den låg ju där brevid mit nya chassi o bara skrek om att få komma in i ett nytt. så han fick sig en plats där ändå. hehe

men om man ska säga vad man använder den till så blir listan liten
#1: INGET

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk

Har ingen förtillfället då min brann upp...
Men hade en bootloader på diskett och använde den även för att flasha bios nångång