Hur vet man vilken CPU-"socket" man har??

Permalänk
Medlem

Hur vet man vilken CPU-"socket" man har??

Jaa, hur vet man?

Permalänk

Enklast:

Öppna datorn och läs på moderkortet vilket märke och modell det är och kontrollera sedan mot tillverkarens hemsida.

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk
Medlem

Vet du att du har för processor så är det enklare. ALLA Athlon XP, Duron och alla Sempron med undantag för 3100+ är socket A. Alla P4 Northwood = 478.
Vet du att du har dual channel plus Athlon64 så har du antingen socket 939 eller 940, mest troligt 939 om det inte är en Opteron eller FX51 som hör till 940. Har du inte dual channel så har du socket 754.

Prescott är lite knepigare för den finns till både 478 och 775 men jag tror alla 775 använder Intels nya ratingsystem istället för att bara ange frekvensen. Så om du har en Prescott P4 som det bara står 3200 MHz på så är det 478.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Det går ju även att bara kolla på socketen, dock kräver det att man tar bort processorkylaren. Det är dock enklare att bara kolla i manualen eller på tillverkarens site.

Permalänk
Medlem

Det står i CPU-Z, och säkert andra systeminformationsprogram. Fältet 'Package' talar om vilken socket du har.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Jag har en x86 Intel, 1694 mhz.

Permalänk

Du har en Socket 478, för det finns inga andra socketar till 1.7 ghz Pentium, om du inte har överklockat en P3 ganska rejält, men med tanke på din fråga så verkar det inte särskilt troligt
Nån som kan backa up mig

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ 2,0 Ghz Clawhammer | 1024 kB Cache l Asus K8V SE Deluxe K8T800 Chipset |Apacer 512 MB Ram CAS 2.5 PC3200 l ATI Radeon 9800Pro 128 MB l Raidmax Scorpio l Aspire 500W Dual Fan Neon Blått | Har även en HP nx9020 | Till sommaren blir det X850 XT AGP lr en 2 x Xeon Server |

Permalänk
Medlem

Du kan Socket 423, Willamette har processorer upp till 2.0ghz.
När köpte du processorn ? blir lite lättare att ta reda på det då.

Permalänk
Medlem

Eller rent av en Pentium M.

Visa signatur

-----------------------------------
My Fist Is The Divine Power

Permalänk
Medlem

För några år sedan tror jag... det är en dell dimension 8200 om det kan hjälpa...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rfy
För några år sedan tror jag... det är en dell dimension 8200 om det kan hjälpa...

då är det ett intel moderkort i alla fall

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Medlem
Permalänk

Varför itne bara kolla manuallen till moderkortet? där brukar de stå stort o fint i de första sidorna

Permalänk
Medlem

kolla i cpu-z

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!