Snälla, kan ni inte skriva vilket spel ni pratar om?

Permalänk

Snälla, kan ni inte skriva vilket spel ni pratar om?

Dagligen ser man speltrådar här på Swec med mycket kryptiska rubriker och innehåll. Efter några inlägg kommer nästan alltid frågan om vilket spel det är folk faktiskt pratar om. Ska det vara så svårt att skriva ut en fullständig speltitel när ni ändå gör er besväret att ställa en fråga eller berätta om någon spelnyhet här på forumet? Alla har kanske inte koll på de senaste betaversionerna av modsen till <sätt in valfritt hypat spel här>.

Här är några tips för ökad förståelse och allmän mysighet på spelforumet:
1. Skriv ut hela spelnamnet för det spel din tråd hamnar om i inledningen av din tråd för att ge läsarna en bakgrund.
2. Var mycket sparsam med förkortningar. Det tar inte så lång tid att skriva ut hela speltiteln, förkortningar förstås bara av folk som sett dem tidigare. Handlar det om mycket välkända spel går det oftast bra men tänk på att det är svårt att bedöma vilka spel som "alla" känner till.
3. Handlar det om ett nytt spel eller modifikation så kopiera gärna in en länk till officiell hemsida eller liknande så att man kan få reda på lite mera.
4. Skriv gärna ut vilken plattform (Gamecube, PC, ...) det handlar om om det inte tydligt framgår ur sammanhanget.

Någon annan än jag som stör sig på det här?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Jag stör mig också på det.

Permalänk
Medlem

Håller med tilll fullo. I vissa trådar är det faktiskt förbannat störande. Hoppas att folk fattar nu bara.

Permalänk
Medlem

*applåder*

Instämer till fullo!

Permalänk

Kul att det är fler än jag som stör sig på det. Var rädd ett tag att jag kanske bara hade noll koll och fullständigt tappat greppet om spelvärlden. Blir lätt så när man inte har råd att köpa nytt grafikkort under ett par år...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med. Riktigt jobbigt när en massa cs-spelare tror att alla spelar cs.

Här är ett annat exempel där trådskaparen använder sig av förkortningar(T:V) som inte många känner till:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=39259...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Kul att det är fler än jag som stör sig på det. Var rädd ett tag att jag kanske bara hade noll koll och fullständigt tappat greppet om spelvärlden. Blir lätt så när man inte har råd att köpa nytt grafikkort under ett par år...

Hehe, det behöver du nog inte oroa dig för!
Nu för tiden är det ju nästan omänskligt att kunna hinna med allt som händer.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Folk som skriver:
"Hur fixar man SoLT i WHR:TA?" Vänder sig nog till de som vet vilket spel det handlar om, inte Världsmästaren i MSröj. Eller hur? Ignorance is blizz.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Folk som skriver:
"Hur fixar man SoLT i WHR:TA?" Vänder sig nog till de som vet vilket spel det handlar om, inte Världsmästaren i MSröj. Eller hur? Ignorance is blizz.

Jovisst, just det exemplet håller jag med dig om. Här har trådskaparen sållat bort alla som inte vet vad förkortningarna SoLT och WHR:TA står för och är därför säker på att få svar från folk som är bekväma med dessa förkortningar.

Tyvärr hjälper han/hon inte de som bara kan förkortningen WHR:TA och som nu blev intresserade av vad SoLT betyder. (om vi exempelvis säger att WHR:TA är ett spel och SoLT är någon sorts sak i detta spel) Detta är ett exempel på en tråd som nästan bara hjälper trådskaparen och inte bidrar till lärdomar för andra på forumet. Skulle trådskaparen istället lagt ner 30 sekunder på att skriva lite mer utförligt så att även de som inte är med i hemliga klubben förstår kunde han/hon undvika alla de frågor som oundvikligen följer i dessa trådar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

och om man skriva hela spelnamnet så det blir lättare att söka i framtid så vi slipper många trådar om samma sak fast olika namn..samma sak som i hardvara.."graffe","probbe","mobbe" osv

Visa signatur

•–— •hš¹8¶ ™•–— •
Amd 64-bit 3200+ RADEON 9800XT-Allt är gratis när man har bredband- MER CO-OP ÅT FOLKET

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hs187
och om man skriva hela spelnamnet så det blir lättare att söka i framtid så vi slipper många trådar om samma sak fast olika namn..samma sak som i hardvara.."graffe","probbe","mobbe" osv

Indeed. Probbe och mobbe var ju fulast ever
Varför inte skriva CPU eller processor? Varför inte skriva Moderkort eller mobo (MOtherBOard) men moderkort är bäst. Mammakort och mammabräda är tragiska "skämt" imho som inte är roliga eller tuffa alls.
Bra initiativ på tråden! Hoppas fler lär sig av den!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Hmm, det där med platform är ju knappast nödvändigt. Det är ju inte som att Mario 64 är till Plasystation 2. Sedan kanske man skall ta sig en funderare om man inte vet vad folk menar med WC3, HL2, CS, Q3 och så, det är ju ganska invanda förkortningar som man bör känna till.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Hmm, det där med platform är ju knappast nödvändigt. Det är ju inte som att Mario 64 är till Plasystation 2. Sedan kanske man skall ta sig en funderare om man inte vet vad folk menar med WC3, HL2, CS, Q3 och så, det är ju ganska invanda förkortningar som man bör känna till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Handlar det om mycket välkända spel går det oftast bra men tänk på att det är svårt att bedöma vilka spel som "alla" känner till.

Som sagt, välkända spel går oftast bra

Permalänk
Medlem

Det finns lite dolda budskap i dom flesta förkortningar, typ.

SW betyder offtast nått med Star Wars - SWG JtLP, Star Wars - Galaxies: Jump to Light Speed.

Q betyder offtast Quake - Q3(A)TA, Quake III Arena: Team Arena.

CS hittas offta i saker som har med Counter-Strike att göra - CZ, CSS - Counter-Strike: Condition Zero, Counter-Strike: Source.

Andra förk. som 'alla' känner till är, HL, UT, HoMM, NHL, AoE, D2, D3, SoF, JK... kan rabbla flera någon annan gång...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

Känns som du grovt överskattar folks kunskaper här Hip. NÅgra av dina förkortningar känner jag inte till och det är säkert andra som har samma problem. Sen är det väl klart att det är bra att skriva ut plattform. Ett exempel på detta är KOTOR där folk med konsoller klagar på hack vilket får de flesta att tro att det handlar om PC.
¨
Uppenbarligen är det flera som upplever detta som ett mer eller mindre problem. Känns lönlöst att påpeka att de borde veta mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Andra förk. som 'alla' känner till är, HL, UT, HoMM, NHL, AoE, D2, D3, SoF, JK... kan rabbla flera någon annan gång...

HoMM har jag aldrig hört talas om.
D2 trodde jag stod för diablo2 tills jag läste D3 så de vet jag inte heller vad de står för.

tror knappast jag är ensam om att inte känna till dessa 3.

Visa signatur

-After 2000 years, I will be forgotten, and the Time-Loop will close. I will live forever, and you shall meet doom!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snippar
HoMM har jag aldrig hört talas om.
D2 trodde jag stod för diablo2 tills jag läste D3 så de vet jag inte heller vad de står för.

tror knappast jag är ensam om att inte känna till dessa 3.

d2, d3= doom2 och 3
HoMM = heroes of might and magic

Permalänk
Medlem

d2 kan lika gärna betyda diablo II, och d3 skulle jag gissa står för doom3.
JK är jedi(stavning??) knight eller?

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krexx
d2, d3= doom2 och 3
HoMM = heroes of might and magic

tycker att d2 oftare står för diablo änd doom.
sen att d3 stod för doom borde jag kunnat lista ut men jag var väl för trött eller nått :D.

Visa signatur

-After 2000 years, I will be forgotten, and the Time-Loop will close. I will live forever, and you shall meet doom!!

Permalänk
Medlem

Tycker att trådskaparen har helt rätt.

Enligt forumreglerna ska en tråd ha en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om, detta är den enda jävla regeln moderatorerna inte bryr sig om. Det viktigaste för att få forumet lättläst och informativt, men inte en enda moderator bryr sig. Svagt tycker jag.

Jag tycker att man mycket väl kan skriva aktuellt spel i VARJE rubrik. Typ:

CSS: Hur få högre framerate, ty jag fantiserar om 100 FPS?

Doom3: Hur klara sista bossen?

Osv. Istället för som det är nu:

"Jävla CPFITTLAGG!"

Nä... inför krav på att alla trådar ska ha en rubrik med spelet tydligt skrivet! (Självklart bara för trådar om ett specefikt spel)

Permalänk
Medlem
Citat:

NHL är väl ändå ingen fökortning av ett spel. Spelen heter ju NHL"Valfri siffra"

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

sen att d3 stod för doom borde jag kunnat lista ut men jag var väl för trött eller nått :D.

Det känns ju mer som att man pratar om Diablo 2 än Doom 2

Permalänk
Hedersmedlem

Om ni ser en tråd med dålig rubrik, rapportera den så tar vi hand om det!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Precis, just den här debatten ni just nu har visar på ett klart problem. Även om man har "välkända" förkortningar så är det inte helt klart vad de står för. Långt ifrån alla har spelat eller ens kommit i kontakt med de spel som ni kanske ser som "välkända". När Doom 2 var nytt hade det kanske förkortningen D2 men några år efter det kom Diablo 2 och tog plötsligt över D2-förkortningen, något som visar att många förkortningar inte ens är beständiga i tiden.

Är det verkligen så jobbigt att skriva Diablo 2 istället för D2? Det handlar om 5 ynka bokstäver. Den tiden som det tar att skriva de där 5 bokstäverna tas igen tusenfalt eftersom alla som läser tråden slipper spendera tid på att tolka förkortningen. Ni skriver ju trots allt för andra, annars skulle ni inte vara på ett forum.

jonasy: Javisst kan vi rapportera, men det är enklare om alla skriver tydliga rubriker och trådar från början. Meningen med den här tråden var bara att göra folk här på swec medvetna om problemet så att de kanske skapar tydligare trådar i framtiden. Hoppas det är ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte ett problem. Säger man D2 menar man _alltid_ Diablo 2, annars skall man inte förkorta.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

Allt du skriver borde vara regler som alla ska följa. Tar man sig tid att skapa en tråd nånstans så kan man åtminstone försöka använda ordentligt skriftspråk så att alla fattar vad fan man menar.

Sen så verkar de flesta inte kunna känna av situationen om alla vet förkortningar osv. I en tråd helt dedikerad till ett spel(t.ex. WoW) så kan förkortningarna hagla utan att det gör något, för alla vet ju vad man pratar om. Men när någon startar en tråd med 10 förkortningar redan i rubriken, då är det illa:)

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk

Jag tycker folk har mer problem med att beskriva vad dom vill i trådnamnen.Händer ofta att folk bara skriver "HL2" eller "Doom3" utan att man vet vad trådskaparen vill ha reda på. Då blir man antingen tvingad till att gå in i tråden och läsa för att veta vad det är frågan om. Eller så gör man som jag och håller muspekaren på trådnamnet och hoppas på att få en klarare bild av det lilla som står i rutan som ploppar upp. Hur man än gör så går mer eller mindre värdefulla sekunder till spillo:p Bara en irriterande grej som jag helst vill undvika.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

klister?

Permalänk
Medlem

Bra skrivet. Förkortningar är bara OK så länge alla förstår vad de betyder. I många fall är de även helt onödiga. Har man så bråttom när man skapar en tråd att man inte hinner skriva ut "Doom 3", då har man väl knappast heller tid att läsa några svar? Inte många titlar är ju heller så långa att trådrubriken radbryts.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Ett förslag är att man omstrukturerar denna del av forumet så som man har gjort på fragzone. Populära spel eller genrer har en egen sektion.

Kolla här --> http://www.fz.se/forum/