Permalänk
Medlem

Autostart i Linux...

I Windows autostartar man program/skriptfil genom att ange filen i registret (../Run) eller lägga till en genväg till filen i Autostart.

Hur gör man det i Linux?

Anar att det finns ett fåtal olika metoder (etc/init.d?) och vill veta exakt hur man gör.

De metoder jag läst på nätet funkar inte Suse som jag använder.

:EDIT När jag ändå skrivit ett inlägg kan jag väl smälta in ytterligare en fråga som ej rör ämnet: Skapar man genvägar med ln? Om så är fallet, vilken typ av länk ska man använda, hård eller symbolisk?

Permalänk
Medlem

det beror på när du vill starta det du vill starta, är det när x startar kan du lägga det i ~/.xinitrc om det är när du startar datorn så är det någon fil som heter något med rc antagligen i /etc, jag vet inte riktigt hur det ser ut i suse. Med ln kan du göra länkar, oftast är det symboliska länkar man gör (man ln så står det skillnad osv)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphinx
det beror på när du vill starta det du vill starta, är det när x startar kan du lägga det i ~/.xinitrc

Det är just .xinitrc som jag inte hittar, därav varför jag ställer frågan här. Ska man skapa den själv lr??

Finns det fler möjligheter?

Permalänk
Medlem

om du inte har den kanske du har .xsession annars är det bara att skapa den

Permalänk
Medlem

Jag har bara .xsession-errors.

Så du menar jag skapar den först sedan skriver jag "mozilla" i den så startas mozilla varje gång jag startar KDE?

Vilken är det förresten jag ska skapa, .xsession eller .xinitrc

Permalänk
Medlem

du ska skapa .xinitrc såvitt jag förstod.
och ja, du ska skriva "mozilla" om det får mozilla att starta i vanliga fall.

Visa signatur

+++++++[>++++++++++>+++++++++++++++<<-]>-.---------[>>++<<-]>>----.<-.---.>++++.

Permalänk
Medlem

Jag testade att lägga till .xinitrc i rootkatalogen och skrev "touch /root/yes" i den. Men när jag skrev in mitt inloggningslösenord ok tryckte enter startades kdm bara om och jag fick skriva in lösenord igen. Så loopade den hela tiden efter att .xinitrc hade skapats. Saken är att yes filen skapades så det funkade iaf men det går inte att logga in längre ända tills jag tog bort .xinitrc. Exakt samma sak med .xsession.

Varför är det så. Kom igen Suse-users..ni måste veta ju!

Permalänk

du måste även starta din skrivbordshanterare med exec, antagligen kde. såhär ser min .xsession ut:

xftaskbar4 &
xfce4-panel &
torsmo &
root-tail -color black -g 512x200+10+518 -reverse /var/log/sys.log &
exec enlightenment

Visa signatur

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams

Permalänk

VAD är det för något du vill autostarta? Är det ett vanligt program så lägg en genväg i ~/.kde/Autostart. Hur man autostartar demoner i Suse vet jag inte riktigt.

Permalänk
Medlem

Det finns en Autostart-mapp i KDE precis som i Windows. Den ligger i ~/.kde/Autostart och man kan också komma åt den genom att i Konqueror välja Gå->Autostart i menyn.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Avstängd

Autostarta demoner och ALLT annat du vill göra i SuSE som inte har med egna användaren att göra Gör du också i YaST

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Medlem

Lånar denna tåden lite

Jag hittar inte hur man skapar en genväg och har autostart på den
Jag kör ubuntu utan gränssnitt och använder putty.
det jag vill att den ska köra är en fil som öppnar "/cod2_lnxded +set net_port 28960 +set sv_punkbuster 1 +exec dinconfig.cfg +map_rotate"
När datorn startar.

någon vänlig själ som kan förklara utförligt?

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB