Permalänk
Medlem

Dämpa högfrekvent hdd ljud?

Vilket är det bästa sättet att få bort det jobbiga högfrekventa ljudet som hårddiskarna ger ifrån sig förutom att flytta datorn till en garderob eller lägga den under sängen :}. Vibrationer och sånt har jag inga problem med och det låter inte heller mycket under läs och skriv

Det är 8 st diskar varav en 15krpm som kanske bidrar med lite extra mycket ljud

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Har 2st 10000rpm, och ibland hörs inget, men ibland får jag som ett litet pipljud. Inte så mkt, men lite störande ändå. Det kommer bara ibland, inte t.ex. när de jobbar för fult. Tror inte det finns nåt bra/billigt/smidigt sätt att fixa, så jag får väl klara mig..

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Min 10gig disk ger ifrån sig ett djävulskt ljud (högfrekvent), allt annat i datorn är tyst utom den jäveln, ska fan kasta ut den genom fönstret om jag bara kunde få tag på drivisar till att installera 64-bitars windows på min sata hdd (nån som vet var man kan få tag på de?)

Permalänk
Medlem

man kan ju hänga upp sina hårddiskar i något... t.ex resårband... jag gjorde det igår och nu hör jag knappt mina hårddiskar över huvud taget

Permalänk

Re: Dämpa högfrekvent hdd ljud?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av naTTen
Vilket är det bästa sättet att få bort det jobbiga högfrekventa ljudet som hårddiskarna ger ifrån sig förutom att flytta datorn till en garderob eller lägga den under sängen :}. Vibrationer och sånt har jag inga problem med och det låter inte heller mycket under läs och skriv

Det är 8 st diskar varav en 15krpm som kanske bidrar med lite extra mycket ljud

inte garderoben - endast garage/förrådet verkar vara tillräckligt långt bort för att slippa oljudet

(låda dämpad med mängder tjock dämpmatta och ordentliga ljudfällor för fläktintagen om du verkligen måste ha kvar det i samma rum.. mer än 2 diskar = dags att skaffa server utom hörhåll)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXopY
man kan ju hänga upp sina hårddiskar i något... t.ex resårband... jag gjorde det igår och nu hör jag knappt mina hårddiskar över huvud taget

Så du hade också ett högfrekvent piplud som försvann när de hängdes upp? Isåfall är det ju lätt fixat, men jag förstår inte hur ljudet kan försvinna när de är upphängde. Mina står i ett egenbyggt litet träställ med en 120mm fläkt så det är ju inte precis så att de ligger o skakar i chassiet iaf. Men kanske värt ett försök det där.

Visa signatur

Permalänk

Det högfrekventa borde man väll enklast dämpa med ex. asfaltsmatta?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

jag hade ett högfrekvent pipljud... och det har jag inte längre =D anledningen till att de låter mindre när de är upphängda och inte har någon kontakt med chassit är att inga vibrationer från hårddiskarna förs vidare ut i chassit... och ett chassi som vibrerar sätter också mer luft i rörelse och låter därför mer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
Min 10gig disk ger ifrån sig ett djävulskt ljud (högfrekvent), allt annat i datorn är tyst utom den jäveln, ska fan kasta ut den genom fönstret om jag bara kunde få tag på drivisar till att installera 64-bitars windows på min sata hdd (nån som vet var man kan få tag på de?)

Vill också kasta ut skiten

Bor i ett 18kvm stort studentrum så möligheterna att flytta på den är begränsade.
Skulle vara kul i fall mattor skulle funkade. Men jag ska nog skaffa en till 4u racklåda och flytta över datorn ditt. Lättare att gömma då för nu så är burken i ett fulltower.

En annan möjlighet, fast en lite dyrare sådan, är ju att byta ut alla 120 gb och 160gb mot 250-300 diskar så de blir mindre av dem

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

Jag flyttade mina 2st 10000rpm hårddiskar till en låda i ett skåp just bredvid datorn igår. Nu hörs itne pipljudet nånting! Men mitt lät iofs inte så jätte mkt i början, och jag hade chassiet öppet för kylnings skulll.

Men nu har jag skruvat ner alla fläktar när jag bara är i windows. Grafikkortet och processorn låter typ inget. Men tror att det är moderkortsfläkten som låter... Och de vanliga hårddiskarna. Ska testa hänga upp dem. Nån som vet bra passiv kylning till ett abit nf7?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Jag flyttade mina 2st 10000rpm hårddiskar till en låda i ett skåp just bredvid datorn igår. Nu hörs itne pipljudet nånting! Men mitt lät iofs inte så jätte mkt i början, och jag hade chassiet öppet för kylnings skulll.

Men nu har jag skruvat ner alla fläktar när jag bara är i windows. Grafikkortet och processorn låter typ inget. Men tror att det är moderkortsfläkten som låter... Och de vanliga hårddiskarna. Ska testa hänga upp dem. Nån som vet bra passiv kylning till ett abit nf7?

Hade en ibm 10krpm som var ganska tyst när läshuvudet stod still i alla fall:) när den började läsa lät den som en stenkross

Fördelen med scsi är ju att man kan köra med 12m kabel( om man kör lvd)

Ska tillägga föressten att jag inte har en stängd låda utan lite halvöppen då det är så mycket sladdar. Stänger jag lådan så börjar strömkontakter att glappa Ett fulltower är inte så stort det ser ut att vara

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag fattat saken rätt så är hårda material bättre på att dämpa högfrekventa ljud, och mjuka material för lågfrekventa?

Jag bytte alla fläktar i min gamla pIII 450 och hängde hårddisken i cykelslang, men den låter ändå. Bara själva disken. Så jag funderar på att sätta i något som dämpar just sådant ljud...

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Riktigt skärande disk-ljud går inte att dämpa bort.
Har försökt med mina SCSI 10 000 RPM, det går inte.
Dom hörs tvärs igenom huset och farsan blir tok.
Ska kasta bort skiten för om man dämpar dom så
blir värmen för kraftig istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-R
Riktigt skärande disk-ljud går inte att dämpa bort.
Har försökt med mina SCSI 10 000 RPM, det går inte.
Dom hörs tvärs igenom huset och farsan blir tok.
Ska kasta bort skiten för om man dämpar dom så
blir värmen för kraftig istället.

Jag kan ta dem om du ska kasta dem Men låter de verkligen så mkt?? Min hörs inget nu, och jag har den i en låda jsut bredvid mig. Men tyvärr så härs moderkortsfläkten en del.
Du vet ingen bra passiv kylning? Helst billig också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det i stort sett omöjligt att helt få bort högfrekventa ljud från hårddiskar. Att hänga upp dem i någon slags upphängning dämpar dock alla andra ljud hddn ger ifrån sig. Att ha ljuddämpning i sitt chassi hjälper ju också en del även om det inte tar bort ljudet helt. För övrigt har jag skrivit en del i ämnet i min numera klistrade FAQ

Frostyfog: Du har pm!

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]