Permalänk
Hedersmedlem

Problem med Abit AV8

Hej!

Satte upp mitt nya system igår:

Athlon64 FX-53
Abit AV8
Corsair XL Pro
Antec NeoPower 480W

Jag startade upp första gångerna och det fungerade utmärkt. Installerade en snabbversion av Windows och testade lite utan problem. Började sedan klocka processorn lite med lite halvbra resultat, men helt plötsligt så vill inte moderkortet starta. När jag sätter på strömmen till moderkortet får jag POST-kod 20 på moderkortet och jag kan inte ens få fläktarna att starta. Allting är sprillans nytt förutom minnena vilka är ett par månader gamla.

Jag har läst att Abit AV8 har problem med Antec-nätaggregat, men agget var sprillans nytt och det verkar inte riktigt som någon kan peka på vad exakt det är som orsakar problem?

Är det någon som vet hur jag kan lösa problemen. Jag har ett Antec TruePower 550W hemma, är det värt att testa med det? (Krävs en hel del mekande). Eller är ett annat agg att satsa på?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Du kanske kan söka upp vad post kod 20 innebär, om det inte står i manualen.

Kollade du hur spänningarna låg till innan och under klockningen? Viktigt att göra.
Det görs bäst med program som följer med mobot, inte mbm5.
Om det är ett 24pinnars-mobo du har så kan det bli problem med stabiliteten med 20pinnars agg, speciellt vid klockning.

Om du inte får igång det längre så är det värt att testa med andra agg du har.
Att ha datorn avstängd och strömsladden av en längre stund kan hjälpa ibland också, jag utgår naturligtvis också ifrån att du har resettat cmos osv vid det här laget.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Du kanske kan söka upp vad post kod 20 innebär, om det inte står i manualen.

Kollade du hur spänningarna låg till innan och under klockningen? Viktigt att göra.
Det görs bäst med program som följer med mobot, inte mbm5.
Om det är ett 24pinnars-mobo du har så kan det bli problem med stabiliteten med 20pinnars agg, speciellt vid klockning.

Om du inte får igång det längre så är det värt att testa med andra agg du har.
Att ha datorn avstängd och strömsladden av en längre stund kan hjälpa ibland också, jag utgår naturligtvis också ifrån att du har resettat cmos osv vid det här laget.

POST-kod 20 står inte i manualen och är steget precis efter BIOS detekterar CPU-information, SMI-typ, steget före att den laddar CMOS-data till BIOS-stacken.

Spänningarna låg stabilt, +3,3v övervoltade lite (3,4v ungefär) men annars såg allting normalt ut. Var aldrig inne i Windows särskilt länge och hade inget nätverk till den så kunde inte köra MBM eller µGuru-programmen för att kontrollera spänningarna, men de var alltid stabila när man tittade i BIOS. Tror knappast det handlar om ett defekt nätaggregat.

Moderkortet är inte PCI-E, och har 20 pins ATX-kontakt. Och japp, CMOS är rensad 100 gånger

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Har samma problem fast för mig står det 04, och det står inget om det i manualen.

Visa signatur

Fight for your right.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linusB
Har samma problem fast för mig står det 04, och det står inget om det i manualen.

Har du samma setup i övrigt, Antec NeoPower och Abit AV8?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att testa med bara en minnessticka också.
Om det inte hjälper så skulle jag testa att starta upp med ett annat nätagg, jag har själv haft problem med att starta upp vissa datorer med nätagg som funkar utmärkt i andra liknande setups.
OCZ 520 sades ju ha problem med vissa MSI-mobos, inte för alla men för en del.
Lite märkligt med datorer ibland.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Kan vara värt att testa med bara en minnessticka också.
Om det inte hjälper så skulle jag testa att starta upp med ett annat nätagg, jag har själv haft problem med att starta upp vissa datorer med nätagg som funkar utmärkt i andra liknande setups.
OCZ 520 sades ju ha problem med vissa MSI-mobos, inte för alla men för en del.
Lite märkligt med datorer ibland.

Mjo, får mekka isär min andra dator och testa Corsair XMS C2-minnena som jag har i den eller något. Störigt att man inte kan starta upp se hur mycket prollen klockar

Edit: Har nu testat med ett Q-Tec 300W mATX-agg (inget vidare jag vet, men det startar med en annan dator) och får samma problem. Där flög min teori om nätaggregatsinkompatibelt moderkort ut genom fönstret i alla fall.

Edit 2: Tydligen har Abit AV8 problem med diverse felande nätaggregat. Alla TruePower och alla NeoPower 480W-agg som är tillverkade före 0410 fungerar finfint, medan de som är tillverkade tidigare fungerar inte alls. Mitt NeoPower är 0407. Har också testat med ett gammalt Q-Tec 300W som inte heller fungerar med samma konstiga POST-koder. Tydligen måste agget ha minst 24A på +12v, mitt Q-Tec har 15.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Samma moderkort, men ett FSB 350w.

Visa signatur

Fight for your right.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Abit AV8 och med ett Cheiftec 300w. Det har funkat felfritt i snart 2 månader nu. Så jag tror inte att det är Nätagget du ska oroa dej över, det måste vara något annat...

Visa signatur

Trying is the first step towards failure.

Asus Crosshair IV Formula | Amd Phenom II X6 1075T | 4x 2gb Corsair DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon HD 7970 Ghz
Corsair Force 3 120GB | FSP Aurum Gold+ 700W | Fractal Design R3

Permalänk
Hedersmedlem

Det är tydligen vissa Antec-nätagg som Abit AV8 har problem med. Läs vidare: http://forum.abit-usa.com/showthread.php?s=&threadid=74000.

Jag har testat med både mitt NeoPower 480W och mitt TruePower 550W med inget resultat. Defekta nätaggregat (?) är det i alla fall.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick mitt aggregat på RMA och nu rullar det tokstabilt!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR