Permalänk
Medlem

Kan inte söka i XP

När jag ska göra en sökning lokalt på datorn så får jag bara upp en blå ruta utan sökfällt. Kvittar om jag använder "sök" knappen eller F3.
Någon som har en idé om vad det kan vara? Dök bara upp helt plötsligt, eller snarare så försvann sökfälten helt plötsligt.
Har sp2.

Visa signatur

[color="blue"]Det som inte dödar härdar[/color]
AMD 64 3000+|MSI K8N Neo2 Platinum|1024Mb pc3200|x800pro & Radeon 7000|M-Audio Revolution 5.1|Samsung 193P+ & LG 1715S|Altec Lansing MX5021

Permalänk
Medlem

hade problem med sök förut. fick dock fram sökfältet men när jag säkte kom det aldrig fram någnting. hittade ingen lösning. blev bra efter formatering
kanske ingen hjölpsam information, men endå (:

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Kan inte söka i XP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekan.se
När jag ska göra en sökning lokalt på datorn så får jag bara upp en blå ruta utan sökfällt. Kvittar om jag använder "sök" knappen eller F3.
Någon som har en idé om vad det kan vara? Dök bara upp helt plötsligt, eller snarare så försvann sökfälten helt plötsligt.
Har sp2.

Detta kanske hjälper:

Open Explorer and go to the Windows\Inf folder. Locate the srchasst.inf file. Right click it and select Install. You'll need your XP CD or the files from the I386 folder. (This fix will require you to have your Win XP CD).

The Windows\Inf folder is a hidden folder. You can adjust your Explorer Folder Options (View tab) to Show hidden files and folders. You can also click Start, Run and enter %SystemRoot%\Inf to open directly to the Inf folder.

Permalänk
Medlem

Re: Kan inte söka i XP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekan.se
När jag ska göra en sökning lokalt på datorn så får jag bara upp en blå ruta utan sökfällt. Kvittar om jag använder "sök" knappen eller F3.
Någon som har en idé om vad det kan vara? Dök bara upp helt plötsligt, eller snarare så försvann sökfälten helt plötsligt.
Har sp2.

Citat:

Question: Why doesn't Search work?

Open Explorer and go to the Windows\inf folder. Locate the srchasst.inf file. Right click it and select Install. You'll need your XP CD or the files from the i386 folder. (This fix will require you to have your Win XP CD).

The Windows\inf folder is a hidden folder. You can adjust your Explorer Folder Options (View tab) to Show hidden files and folders. You can also click Start, Run and enter %SystemRoot%\inf to open directly to the inf folder.

KÄLLA: http://www.kellys-korner-xp.com/top10faqs2.htm

Permalänk
Medlem

Detta fungerade för mig när jag inte kunde använda sökfunktionen i WinXP(home)

Citat:

How to get the search to operate like previous versions of Microsoft Windows.

1. Open the Microsoft Registry.
2. Open the following below path:

HKEY_CURRENT_USERS\Software\Microsoft\Windows
\CurrentVersion\Explorer\CabinetState\

3. Within the above location create a new 'string' value called "Use Search Asst" (without the quotes).
4. Modify the new 'string' value and set the value to "no" (again without any quotes).

Nu använder jag alltid ovannämna funktion, varje gång jag formaterat gör jag om sökfunktionen så att den ser ut som i föregångarna. Ser mycket snyggare ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cynomyS
Detta fungerade för mig när jag inte kunde använda sökfunktionen i WinXP(home)

Nu använder jag alltid ovannämna funktion, varje gång jag formaterat gör jag om sökfunktionen så att den ser ut som i föregångarna. Ser mycket snyggare ut.

Jovisst, byta till Classic Search är en utväg om inte den vanliga inte går att få ordning på. Är dock enklare att byta till denna mha TweakUI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cynomyS
Detta fungerade för mig när jag inte kunde använda sökfunktionen i WinXP(home)

citat:How to get the search to operate like previous versions of Microsoft Windows.

1. Open the Microsoft Registry.
2. Open the following below path:

HKEY_CURRENT_USERS\Software\Microsoft\Windows
\CurrentVersion\Explorer\CabinetState\

3. Within the above location create a new 'string' value called "Use Search Asst" (without the quotes).
4. Modify the new 'string' value and set the value to "no" (again without any quotes).

Nu använder jag alltid ovannämna funktion, varje gång jag formaterat gör jag om sökfunktionen så att den ser ut som i föregångarna. Ser mycket snyggare ut.

__________________

Ahh, det fungerade fint, tackar!
Blev som sagt mycket snyggare också.

Visa signatur

[color="blue"]Det som inte dödar härdar[/color]
AMD 64 3000+|MSI K8N Neo2 Platinum|1024Mb pc3200|x800pro & Radeon 7000|M-Audio Revolution 5.1|Samsung 193P+ & LG 1715S|Altec Lansing MX5021

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Jovisst, byta till Classic Search är en utväg om inte den vanliga inte går att få ordning på. Är dock enklare att byta till denna mha TweakUI.

Det är egentligen mycket bättre att byta till classic från början. Ser renare ut (och känns snabbare!)

Permalänk
Medlem

Japp, får bli till att lägga till detta i "att göra efter formatering" -listan.

Edit: Borde inte detta stå med i FAQ:n? Tycker det var väl värt att veta!

Visa signatur

[color="blue"]Det som inte dödar härdar[/color]
AMD 64 3000+|MSI K8N Neo2 Platinum|1024Mb pc3200|x800pro & Radeon 7000|M-Audio Revolution 5.1|Samsung 193P+ & LG 1715S|Altec Lansing MX5021