Permalänk
Medlem

Unik besöksräknare.

Hej!
Jag skulle vilja ha en unik besöksräknare till min hemsida så den inte +1 på siffran varjegång någon går in på sidan och den laddas.
Det ger så himmla missvissande resultat. Någon som har någon liten kodsnutt ni kan dela med er utav.
Hemsidan ligger på en Linux server och därför fungerar inte asp. Jag har tillgång till en databs om så behövs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vore kanske bra om du anger vilket programerings språk den ska vara skriven i.

Visa signatur

amd64 3000+ @ 2000mhz,socket 939 MSI K8T NEO2, Radeon x800xt PE Powercolor 256 vivo Idle 35c~, 2x 512 DDR kingston 400mhz (Dualchannel), maxtor 80GB 7200rpm, Nec duallayer DVD-RW CPU- idle: 35 ~ cpu full: 51 ~ . 3dmark 05: http://service.futuremark.com/compare?3dm05=653428 NY: 61103dmarks

Permalänk
Medlem

Du kan räkna antalet olika IPn det förekommer varje dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Du kan räkna antalet olika IPn det förekommer varje dag.

Vilket inte är något speciellt säkert sätt. Iofs vet jag inget bättre.

Permalänk
Medlem

rewel:
Okej jo jag missade visst det rewel i vilket språk det skulle vara.
Men det spelar egentligen itne så stor roll i vilket språk, kan vara php, javascript, cgi eller något annat finurligt.

Don_Tomaso:
Jo det skulle jag kunna göra men jag har inga större färdighter i något språk så jag kan inte göra så. Men om jag räknar vad det förekommer per dag är det inte en risk då att om jag besöker den på måndagen så räknar den +1 sen om jag besöker på tisdagen igen blir det inte ytterligare +1 då?

Visa signatur
Permalänk

Du kan lägga en cookie när du har ökat räknaren, eller göra en databas med IP-adresser.

Permalänk
Medlem

Isbjörnen Igor:
Det där med att göra en databas med IP-adresser kan strida mot PUL.
Det har ju APB blivit anmälda för.

Men det där med cookie är ju helt lagligt så länge jag informerar om det.
Så den ideen låter bra. Men jag vet inte hur jag ska göra en sådan räknare, du kanske kan hjälpa mig med det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Borde vara lugnt att göra en databas med ip-nummer sålänge det är för enskilt bruk så att säga?

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grandin
Isbjörnen Igor:

Men det där med cookie är ju helt lagligt så länge jag informerar om det.
Så den ideen låter bra. Men jag vet inte hur jag ska göra en sådan räknare, du kanske kan hjälpa mig med det.

Då borde de flesta forum bli stämda, detta exempelvis.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ingen behöver veta något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men var det inte så att de använde ip-adresserna för att få tag på internetpirater, alltså att de använde dem var olagligt. jag vet inte... deras sajt e ju nere nu efter attacken

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

Men är det itne så att man inte får lagra personupgifter enligt PUL.
Och ett IP nr kan ju räknas till personupgift om en viss ip är till en viss person hela tiden alltså static ip och ej dynamisk. Så har jag förståt det.

Men du Isbjörnen Igor din idee med en Cookie tycker jag lätt bra.
Men kan inte du hjälpa till med koden.

Visa signatur
Permalänk

Tja, om det gäller Perl borde jag kunna fixa något.

Permalänk
Medlem

Isbjörnen Igor, Webservern har perl-stöd, så om du kan komma fram med något vore det jättetrevligt.

Visa signatur
Permalänk

Det här bör fungera (har ej testat):

#!/usr/bin/perl use strict; use warnings; use CGI ':standard'; use CGI::Cookie; use CGI::Carp 'fatalsToBrowser'; use Fcntl; my %cookies = fetch CGI::Cookie; my $old = $cookies{anordinarycounter}->value if($cookies{anordinarycounter}); unless($old){ sysopen(FH, 'number.txt', O_RDONLY | O_CREAT) or die "Can't open file: $!"; my $visitorNumber; read(FH, $visitorNumber, -s FH); $visitorNumber++; close FH or die "Can't close file: $!"; sysopen(FH, 'number.txt', O_WRONLY | O_TRUNC) or die "Can't open file: $!"; print FH $visitorNumber; close FH or die "Can't close file: $!"; my $c = new CGI::Cookie(-name => 'anordinarycounter', -value => 1); print "Set-Cookie: $c\n"; print "Content-type:text/html\n\n"; print "Du är besökare nr. $visitorNumber."; }

Permalänk
Medlem

Okej tack.
Då ska jag bara se om jag kan få det fungera. Sen måste man väl göra en sådan där sida osm informerar om att man använder Cookies och hur besökaren kan deaktivera cookies och vad cookiesarna används förpå min sida.

Ska jag bara klistra in koden i .html filen där jag vill att nr ska vissas och sedan är det igång? Eller måste jag ändra ågon path?
Jag testa att kopiera din kod rakt av och in i min .shtml fil men det fungera inte. All kod bara skrivs ut.

Visa signatur
Permalänk

Du måste spara den i en .pl-fil och lägga den i en mapp där CGI-skript skall ligga. I apache gör man en sådan genom direktivet ScriptAlias, har jag för mig. Sedan är det bara att länka till den på något sätt. Du kan ändra texten som skrivs ut om du vill, det är bara att ändra direkt i skriptet.

Permalänk
Medlem

Okej! Lät svårt får exprimentera mig fram.

Visa signatur
Permalänk

Vilken serverprogramvara kör du?

Permalänk
Medlem

Isbjörnen Igor det är Apache men det är inte min server, det är song networks som hostar sidan.

Visa signatur
Permalänk

Då måste du fråga dem om var CGI-skript skall ligga. De kan säkerligen ge en bra instruktion för just den server det gäller.

Permalänk
Medlem

Okej får ta och göra det då.
Får snacka med snubben imorrn.

Visa signatur