Permalänk
Medlem

Fläktar

Jag har ett par gamla nätag... som jag har tagit ur fläktarna jag tänlte sätta dom i datorn vart jag jag koppla in dom (dom har två sladdar en + och en -) och hur ska jag koppla jag vill helst inte löda!..Nån som har några tips?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

nu kanske jag är lite elak, förlåt i sådana fall men varför koppla in gamla slitna fläktar från nätaggregat. Köp hellre nya, de är inte speciellt dyra.

Vill du nödvändigtvis koppla in dem så får du starta med att ta reda på vilken spänning de ska drivas. Sedan du säger att de har + och - , men har de ingen jord?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
nu kanske jag är lite elak, förlåt i sådana fall men varför koppla in gamla slitna fläktar från nätaggregat. Köp hellre nya, de är inte speciellt dyra.

Vill du nödvändigtvis koppla in dem så får du starta med att ta reda på vilken spänning de ska drivas. Sedan du säger att de har + och - , men har de ingen jord?

jag ska köpa nu man jag har bara ett 3pin utag på modekortet va ska jag göra då?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk

koppla de till 4pin molex?

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av big_kahuna

hur ska jag göra det?? jag är inte så hemma på elektroni!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av big_kahuna

Precis. Koppla fläkten till en molexkontakt.
För att få 12 volt kopplar du +kabeln på gul och -kabeln på någon av de svarta.
För 5 volt kopplar du +kabel på röd och -kabel på någon av de svarta.
7 volt + på gul och - på röd, osäker om det funkar på alla moderkort.

Med största sannolikhet är fläktarna på 12 volt. Således kommer de snurra väldigt långsamt i 5 volt.

För att få ström till fläktarna kan du skala en bit av änden på kabeln varje kabel, tvinna den, och sticka i den i molexkontakten i rätt hål. Se till att den sitter och ha gärna datorn avstängd när du gör det. Kolla så det inte är kortslutet någonstans med små trådar som kommit snett eller liknande.

edit: hittade en tydlig bild som visar det jag förklarade

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

den röda sladden i från fläkten till den gula på molexkontakten
den svarta sladden i från fläkten till den svarta på molex kontakten
då får fläkten att få 12v och snurra ganska fort

om du kopplar den röda i från fläkten till den röda på molexen och den svarta från fläkten till den svarta på molexen så kommer fläkten att få 5v och fläkten kommer att snurra ganska långsamt

ett tredje allternativ är att koppla den röda i från fläkten till den gula på molexkontakten och den svarta i från fläkten till den röda på molexkontakten, då kommer fläkten att få 7v

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Precis. Koppla fläkten till en molexkontakt.
För att få 12 volt kopplar du +kabeln på gul och -kabeln på någon av de svarta.
För 5 volt kopplar du +kabel på röd och -kabel på någon av de svarta.
7 volt + på gul och - på röd, osäker om det funkar på alla moderkort.

Med största sannolikhet är fläktarna på 12 volt. Således kommer de snurra väldigt långsamt i 5 volt.

För att få ström till fläktarna kan du skala en bit av änden på kabeln varje kabel, tvinna den, och sticka i den i molexkontakten i rätt hål. Se till att den sitter och ha gärna datorn avstängd när du gör det. Kolla så det inte är kortslutet någonstans med små trådar som kommit snett eller liknande.

edit: hittade en tydlig bild som visar det jag förklarade
http://www.download.orthy.de/reports/cooling/volt-molex.gif

när jag ska koppla 12v ska man inte använda den 3 kabeln på fläkten?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Cyber
när jag ska koppla 12v ska man inte använda den 3 kabeln på fläkten?

Nä, den ger en RPM-signal, alltså talar om hur fort fläkten snurrar. Den ska kopplas till moderkortet isf, men behövs inte. Den brukar vara gul.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

ok tack för alla hjälp...jag håller på att bygga en HTPC nämligen..så jag har tänkt å köpa 120mm x 120mm fläkt och en liten eventuellt

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Cyber
ok tack för alla hjälp...jag håller på att bygga en HTPC nämligen..så jag har tänkt å köpa 120mm x 120mm fläkt och en liten eventuellt

Bygger en htpc. Intressant .
Hur blir den? Skulle va kul att se lite lösningar.

BILDER!

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!