Permalänk

är aluminium ledande?

aluminium är ledande va? måste jorda mitt nätagg..

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem

Aluminium leder ström väldigt bra.. används t.ex. i lite grövre kablar för fast installation..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Men det leder inte lika bra, koppar leder värme bättre.

Permalänk
Medlem

jord inte nätagget i chassiet bara, tror inte det är så nyttigt.

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk

ok tack !

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aendy

De flesta nätagg är jordade i chassit, så jag förstår inte varför det skulle skada? Är iaf så på mina tre gamla datorer. Men ska jag vara helt ärlig vet jag inte säkert.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoelR
Men det leder inte lika bra, koppar leder värme bättre.

Varför skulle han leda värme, när det är el han ska ha?

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Oja! Och bra är väl det. Konduktansen, som mäts i Siemens, är det mått man använder för att ange hur bra ett ämne leder elektricitet. Kondukans är reciprokt motstånd, och förhållandet är således mycket enkelt G=1/R, där G är konduktansen i Siemens och R är motståndet i Ohm.

Med enheten Siemens per meter, får man den specifika konduktansen, kallas konduktivitet, för ett material. Aluminium har knappt 40 MS/m, dvs 40 megasiemens per meter. Enhetstalet är igentligen (A^2*s^3)/(m^3*kg). Detta innebär helt enkelt att en stång av aluminium med längden 1 meter och tvärsnittsarean 1 m^2 har ett motstånd på 1/40MS = 25 nΩ, ett löjligt litet motstånd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aendy

Hur skulle man undvika att "jorda" nätagget i chassit? Nätagget moteras ju, metall mot metall i chassit. Dessutom är det chassit som jordas via nätagget, inte tvärt om. Apparater med ledande hölje ska vara jordade om nätspänning finns i dem (i nätagget, t.ex.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian

Varför skulle han leda värme, när det är el han ska ha?

Det råkar vara så att aluminium också är en bra värmeledare. Liksom alla metaller ledet det ström och värme (bättre eller sämre).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaka the great
De flesta nätagg är jordade i chassit, så jag förstår inte varför det skulle skada? Är iaf så på mina tre gamla datorer. Men ska jag vara helt ärlig vet jag inte säkert.

Han syftade nog på att man skulle ha jord i det.

Visa signatur

* Stationär P4 3200 MHz - 1024DDR - 250GB - RADEON 9800 PRO - AUDIGY 2 - LG 19" TFT
* Server AMD 2500@3200+ - 512DDR - 30GB - GF2 MX400 - 19 TFT
* Bärbar FUJITSU AMILO - P4 2800 MHz - 512DDR - 80GB - RADEON 9000 - 15.1" TFT

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aluminium i sig leder ström bra, men man har ofta problem med oxidskikt, se till att du drar fast ledningarna ordentligt när du jordar så du inte får glappkontakt.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Oja! Och bra är väl det. Konduktansen, som mäts i Siemens, är det mått man använder för att ange hur bra ett ämne leder elektricitet. Kondukans är reciprokt motstånd, och förhållandet är således mycket enkelt G=1/R, där G är konduktansen i Siemens och R är motståndet i Ohm.

Med enheten Siemens per meter, får man den specifika konduktansen, kallas konduktivitet, för ett material. Aluminium har knappt 40 MS/m, dvs 40 megasiemens per meter. Enhetstalet är igentligen (A^2*s^3)/(m^3*kg). Detta innebär helt enkelt att en stång av aluminium med längden 1 meter och tvärsnittsarean 1 m^2 har ett motstånd på 1/40MS = 25 nΩ, ett löjligt litet motstånd.

Hur skulle man undvika att "jorda" nätagget i chassit? Nätagget moteras ju, metall mot metall i chassit. Dessutom är det chassit som jordas via nätagget, inte tvärt om. Apparater med ledande hölje ska vara jordade om nätspänning finns i dem (i nätagget, t.ex.)

Det råkar vara så att aluminium också är en bra värmeledare. Liksom alla metaller ledet det ström och värme (bättre eller sämre).

Sattan, Pwn@Swec ^^

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Re: är aluminium ledande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar

Självklart leder aluminium ström, det är ju en metall!
Alla metaller leder ju ström, det är ju en av definitionerna på en metall, visste du inte det?

Visa signatur

Jag vill ha tillbaka ÖÄ!
Det heter chassi och inte chassie!
http://skrivihop.nu - en sida många här behöver läsa på

Permalänk
Medlem

hmm...tänkte lite bakvänt där

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem

Off Topic: Vet ni vid vilket tryck och temperatur väte leder ström?

Permalänk

ok LåS!! jag har fått svar på alla mina frågor så nu kan nån moderdator låsa tack!

//oscar

Visa signatur

Permalänk
Citat:

ok LåS!! jag har fått svar på alla mina frågor så nu kan nån moderdator låsa tack!

//oscar

För att få en tråd låst så måste man rapportera den.
Admin kanske läser många trådar men att förvänta sig att är allsmäktiga och läser allt vi skriver är lite naivt.
*tråd rapporterad åt dig*

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Det är inte heller nödvändigt att låsa alla trådar bara för att trådskaparen fått svar. Trådarna brukar falla nedåt ändå när de spelat ut sin roll.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Blir dem låsta så slipper man iaf att de kommer upp igen om 1 år.

Permalänk
Medlem

Varför vill du låsa tråden bara för att du har fått svar?
Då skulle ju nästan alla trådar vara låsta, och det vore inge kul forum då.
Iofs är modereringen här på swec ändå inte bra, pga att de tar bort ÖÄ och inte tolererar att man snackar om det, så nu kommer säkert någon moderator bli skitsur på mig.

Visa signatur

Jag vill ha tillbaka ÖÄ!
Det heter chassi och inte chassie!
http://skrivihop.nu - en sida många här behöver läsa på

Permalänk
Medlem

Re: är aluminium ledande?

Citat:

Hade jag varit din fysiklärare hade jag fan gått och ventilerat en pulsåder om jag misslyckats med att lära dig en sån grundläggande sak... Hur gammal är du egentligen?

Permalänk
Medlem

Aluminium i sig leder iof bra.

Oxiderad aluminium leder inte speciellt bra. Aluminimum får oftast ett oxidskikt ganska fort i vanliga miljöer.

Eloxerad aluminium (vilket ju är extremt vanligt) är väldigt svårt att få kontakt med eftersom eloxeringen är väldigt hård och icke ledande. Letar man reda på något ställe där eloxeringen är bruten, typ skruvhål, så löser det sig oftast

/Magnus Thomé

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusT
Aluminium i sig leder iof bra.

Oxiderad aluminium leder inte speciellt bra. Aluminimum får oftast ett oxidskikt ganska fort i vanliga miljöer.

Eloxerad aluminium (vilket ju är extremt vanligt) är väldigt svårt att få kontakt med eftersom eloxeringen är väldigt hård och icke ledande. Letar man reda på något ställe där eloxeringen är bruten, typ skruvhål, så löser det sig oftast

Aluminium har i alla föreningar (se nedan) oxidationstalen +3 eller 0. Den är en relativt oädel metall, som spontant reagerar både med vatten och med luftens syre. Därvid bildas ett ca 0,01 lm tunt, genomskinligt samt mycket tätt, hårt och starkt vidhäftande skikt av oxid, Al2O3. Detta skyddar metallen mot vidare kemiska angrepp (passivering), även vid upphettning i luft. Skiktet löses av koncentrerade syror.

Poängen är att så svårt kan det väl inte vara att skrapa sig ner genom den oxiderade uttersta skiktet?
/jag.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Aluminium har i alla föreningar (se nedan) oxidationstalen +3 eller 0. Den är en relativt oädel metall, som spontant reagerar både med vatten och med luftens syre. Därvid bildas ett ca 0,01 lm tunt, genomskinligt samt mycket tätt, hårt och starkt vidhäftande skikt av oxid, Al2O3. Detta skyddar metallen mot vidare kemiska angrepp (passivering), även vid upphettning i luft. Skiktet löses av koncentrerade syror.

Poängen är att så svårt kan det väl inte vara att skrapa sig ner genom den oxiderade uttersta skiktet?
/jag.

Borra?! Redig bult eller skruv och saken är klar

Och jag tror att det är pga. kommentarer liknande denna som han vill ha tråden låst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vidar
Hade jag varit din fysiklärare hade jag fan gått och ventilerat en pulsåder om jag misslyckats med att lära dig en sån grundläggande sak... Hur gammal är du egentligen?

Han tycker nog inte om att bli dumförklarad
Jag säger som Hjärnkontoret: Bla bla bla, fråga på fråga på (typ)

Permalänk
Medlem

Men han skrev ju faktiskt "va?" i slutet av frågan så egentligen visste han ju men ville dubbelkolla

Men hur löste du jordningen nu då Oscar?

Permalänk

jag fòrsòkte fòrst llòda men det fàste inte sà istàllet limmade jag...

finns bild i min worklog...http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=46983...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

jag fòrsòkte fòrst llòda men det fàste inte sà istàllet limmade jag...

finns bild i min worklog...http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=46983...

Hmmm, limmade du med elektriskt ledande lim? Annars bör du nog skruva för att undvika kontaktfel senare.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

àh jag har inte jordade utag iaf...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är besvarad iaf och mer därtill, så vi låser nu.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem