Permalänk
Medlem

Newbiefråga - 6600GT

Tjolahopp

Poolarn har skaffat ett nytt grafikkort, men geek som man är har man ju lite frågor om det (då det är jag som får fixa hans vattenkylning osv...)
Har ett par enkla frågor gällandes grafikkortet, ett PNY 6600GT.

1. Det sitter en extra fläns brevid GPUn, som täcker något som ser ut som en "mini GPU"... vad är det för något?

2. Hur varm får denna "mini GPU" eller vad det är vara? den minimala flänsen är skållhet, 80+ grader. Värmer upp nordbryggan som bara den... man kanske kan byta ut flänsen?

3. Har inte dessa kort tempsensorer som 6800-korten?

Fråga2 är klart viktigast, då han numera kör vattenkylt, fanns inte en chans att blocket kunde täcka både den riktiga GPUn och den där andra kärnan...
Hade inte denna mojäng på mitt 6800LE som f.ö går betydligt svalare...

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Den "mini gpu" du menar är HSI bryggan, och det fins tempsensor i drivrutinerna, och jag tror inte du ska pilla på HSI bryggan och byta kylning:)

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk
Medlem

Kör med 77.30 drivrutinerna, finns ingen temperaturmätning när man kollar under egenskaper för bildskärm

Vad fyller HSI bryggan för funktion?

Vi har bytt från orginalkylning till vattenkylning, men blocket täcker bara GPUn, så den där HSI bryggan har kvar sin fjuttiga standardfläns... utrymmet för en större fläns är ju inte enormt tyvärr..

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Du, jag vet inte vad en HSI brygga är egentligen:) bara att den är där för att stanna och inte pillas på:p

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk
Medlem

Allt som avger värme är till för att pillas på och kylas ned i min mening
Skiten gör så att nordbryggan blir 15 (!!) grader varmare än om man kör med ett 6800 kort...

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

HSI-bryggan är till för att sköta omvandlingen PCI-e till AGP. Alla 6600 är egentligen PCI-e kort och för att kunna använda kortserien även i AGP, så utvecklade man ett bryggchip som sköter omvandlingen.

Jag har letat efter ett alternativ till orginalkylningen för HSI-kretsen, men har inte hittat någon tyvärr. Ett hett tips är att inte köra utan kylning på kretsen, för som du nämde så blir den duktigt varm och kan bränna kortet utan kylning, däremot kan du ju vattenkyla HSI om du hittar något lämpligt block.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt svar!
Guidade igenom detta med den drabbade per telefon.
Vattenblocket, ett GPUblock till BigWater-kittet, täckte både GPUn och HSIn perfekt.
(Han fick göra en rysk modifiering på blocket dock, alltså något icke-standardiserat... men den sitter)
Tydligen var kontaktytan minmal på HSI coren, max 10*3mm.

Nordbryggans fulload sänktes från 60 grader till 47

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb