Permalänk
Medlem

Asus probe vs Speedfan?

Det är så att jag fattar inte så mycket utav speedfan men det finns väll någon som kan förklara vad:
Temp1,temp2,temp3 står för. Men iaf

I Asus prove 2 så står det att cpu temp ligger på:
50C*
och i speedfan står det så här:

Temp1: 44C*
Temp2: 37C*
Temp3: -1C*

Har en AMD 3000+. Vilket utav dessa program ska jag lita på?..

Visa signatur

[ASUS ROG STRIX X470-I GAMING] [AMD Ryzen 7 2700 @ 4.1Ghz] [G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z] [GTX 1070 ROG Strix] [ASUS 24" VG248QE 144Hz]

Permalänk

Jag har samma program och proc, har varit fundersam på värdena också. Jag kom fram till att enklast var att helt enkelt (försiktigt) stoppa CPU-fläkten och se vilken temp som ökade snabbast, det är då CPU diod temp.
I nuläget använder jag mig av SpeedFan eftersom jag där lättast kan reglera fläktarnas hastighet.
Som en parantes så upptäckte jag att om bägge programmen var igång samtidigt så fick jag fram de mest märkliga värden, kanske inte att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Men liksom jag har 4chassi fläktar 3in och 1ut, sedan cpufläkten som var boxed. Jag sitter inte i det varmaste rummet heller, Och då borde väll inte min cpu ligga på 50C* eller kanske det är normalt för en AMD 3000+. Men man får väll hoppas på det bästa att inget händer.

Visa signatur

[ASUS ROG STRIX X470-I GAMING] [AMD Ryzen 7 2700 @ 4.1Ghz] [G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z] [GTX 1070 ROG Strix] [ASUS 24" VG248QE 144Hz]