Alla fyndtips från mellandagsrean

Nollställa File- och BufferedReader i Java [Hjälp]

Permalänk
Medlem

Nollställa File- och BufferedReader i Java [Hjälp]

Hej i mitt program läser jag in en fil med hjälp av en FileReader. Sedan så läser jag den i sin tur med en BufferedReader, en rad i taget med metoden readLine() i en while-loop.

Problemet är när jag läst hela filen vill jag läsa in den igen med samma FileReader och BuffredReader.

Hur gör jag för att nollställa dessa?

Lite kodexempel:

FileReader filereader = new FileReader(file.txt); BufferedReader bufferedreader = new BufferedReader(filereader); String line = ""; while((line = reader2.readLine()) != null) System.out.print(line); ... <Här vill jag kunna nollställa File- och BufferedReader> ... while((line = reader2.readLine()) != null) System.out.print(line);

Resultatet skall alltså bli att filens innehåll skrivs ut två gånger.

Permalänk

har inte ork att kolla om det fungerar, men ska finnas en metod som heter reset()
testa den

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar så får du lägga in en "close();" och sedan köra loopen igen. Eller har jag totalt missat poängen, annars tycker jag du kan temp spara innehållet i en array eller dylikt, beroend på vad det är för data.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Jag tror att du måste skapa en ny läsare som läser in filens innehåll, finns ingen återställare, ivf inte vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Kanske är jag som inte hänger med i tugget, men varför vill du läsa in den två ggr? Räcker det inte med att läsa in den 1 gång och i samband med det göra ett objekt av det. Sedan kan du "visa" objektet så många ggr du vill?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz // Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI // 2st Gainward GeForce 7800GTX 256MB // 2048MB DDR // Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 // DELL 20" 2005FPW

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, skall testa close().

OBS! detta är ett exempel, ingen meningsfull kod.

Jag vill lära mig att nollställa läsarena (om det går) inte att komma runt problemet (genom att skaffa flera läsare eller lagra innehållet i en array och dylikt), för det har jag redan gjort.
Det blir bara extra kod, extra minne, extra tid, inte bra

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz // Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI // 2st Gainward GeForce 7800GTX 256MB // 2048MB DDR // Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 // DELL 20" 2005FPW