//Noname
Om man ska göra ett RPG med SDL, hur ska man göra för att få en bakgrund? Måste man rita hela bakgrunden i typ photoshop? Eller?
Om man vill att den ska vara jättestor? Om man vill att spelet ska ha upplösningen 640*480, men att hela "bakgrunden" ska vara typ 2000*1500? Hur göra?
//Noname
Rita ett hus, dela upp huset i små rutor som kallas för tiles. Dessa rutor brukar vara 32x32 i storlek. Rita en eller flera grästiles som också är 32x32. Var noga med att du ska kunna placera dessa grästiles ovanför, nedanför eller sidan om varandra utan att det ska synas några linjer eller konstigheter. Om du har arbetat med texturer så borde detta inte vara ett problem. Hur som helst se denna sidan för att få lite kunskap om hur man bygger bra tiles: http://tsugumo.swoo.net/tutorial/chapter2.htm
När du sedan har alla tiles och sprites, så skapar du ett enkelt filformat som är en enkel array som innehåller positioner i en annan array som innehåller tiles'en. Vanligtvis vill man ju ha några olika lager med tiles också, t.ex bakgrundslager(för gräs, jord), förgrundslager(för hus, träd), osv... Sen kan man ju ha lager för skugga och annat joxmox..
Svårt och förklara detta på ett bra sätt då jag inte vet hur mycket du vet om detta eller om programmering, så det bästa jag kan tänka ut är att du läser igenom en del av artiklarna på den här sidan: http://www.gamedev.net/reference/list.asp?categoryid=44
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.