Permalänk
Medlem

Ickeledande metall?

Vilka metaller leder inte om man vill ha det till ett datorbygge?
Funderar nämligen på att börja samla ihop grejer till ett eget bygge.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk

Leder inte alla metaller ström? Varför måste dom vara ickeledande? du ska väl ändå ha distanser mellan moderkortet eller är det jag som missuppfattat?

Permalänk
Medlem

En av de faktorer som gör en metall till en metall är väll att den leder ström?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Saxat från Susning:

En metall är endera ett grundämne eller en legering där elektronerna i yttersta skalet är så löst kopplade till den enskilda atomen att de kan sägas tillhöra hela den fasta kroppen. Detta gör att metaller glänser samt leder elektrisk ström och värme bra

Det verkar som att alla leder ström, har aldrig hört talas om någon metall som inte leder ström.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla metaller leder ström bra (i och för sig beroende på vad man jämför med, men i alla fall). Däremot finns det metalloxider som leder ström mycket dåligt.

Vad hade du tänkt att ha det till?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att fixa en moderkortsplåt då jag inte har något chassi att slakta, och att metall leder ström vet jag, men finns olika ledningförmågor. Tänkte mer på de som leder sämst och som inte kostar mycket..

Ang. distanser så kan jag inte ha några jättestora då jag är mån om utrymmet..

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--

Permalänk
Medlem

Du ska absolut inte göra en moderkortsplatta i metall om du inte har distanser! Vad tänker du med pöjk? gör den i Plexiglas eller nått i så fall!

Visa signatur
Permalänk

Men jag förstår inte vad är problemet? Bara att åka ner till järnaffären och köpa några distanser?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

är det inte så att en del modekort har sin jodepunkt på distanserna?? eller är jag helt ute eller inne?...

sen så ska man alldrig ha en metalplatta imot etkretskort... vist det kan funka någon dag.. men du kommer ha sönder det.. kör med plexi eller med DISTANSER...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

annars kan du ta ett lexan glas och göra den till en moderkorts plåt, det gjorde jag.. har haft nå bilder men dom har jäg väl råkats kasta + alla bilder på hela mitt projekt när jag bygger en burk i ALU.

Visa signatur

AK47 - forever

Permalänk
Medlem

Ja jag vet mycket väl att man förstör komponenterna just därför jag kanske frågade om det fanns metall som inte leder ström?! Sluta tjata om det nu och kom med tips och förslag.

Jag kan köra med distanser men dem är så långa, finns det kortare att köpa? Vill att mobot ska sticka upp så lite som möjligt. Väskan är bara 8cm på bredden (ja ni fattar vilken sida det är jag menar ) och jag vill ha så att jag kan installera ett PCI-kort.
Om ni tänker er ett mini-itx system så fattar ni vad jag menar, men då blir jag tvungen att använda en PCI-rasier, elelr vad det kallas..

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Vanliga distanser till moderkort i datorer är väl inte speciellt " höga "
10 mm max.
Men det där med metall kan du glömma , det finns inte..
Lexan,plexi, annan plast eller trä.. ex. plywood.
Spånskiva funkar säkert också men då blir det
nog för " högt " i lådan.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Men, jösses. Varför inte sonika isolera moderkortet? En pappersskiva emellan, med hål för skuvar (och jordpunkter). Ja, du kanske rent av kan måla moderkortsplattan med tjock, icke-ledande färg?

Du får en enda stor parasitkapacitans av hela moderkortet, men det är nog inte så farligt som det låter.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

precis vad jag tänkte MBY men du hann före med 7 min

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Du kan alltid göra distanser av valfri höjd med hjälp av muttrar...

Permalänk
Medlem

Lägg 3-4 lager med klarlack på plåten Så grejjar det sig

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem

Om man skulle göra en moderkortsplåt av tunn, jättetunn, plywood kan det inte blir för varmt så det "brinner upp" eller räcker det med en eller två 40mm fläktar?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

trä självantänder vid väldigt höga temps, har för mig att det var 700 grader eller något

helt enkelt, du kan vara lugn

Visa signatur

P4 northwood 2.0 ghz | 512 mb 800mhz ram | ATI 9600xt 256 mb | och så 160 gb hdd || OLD SCHOOL NÄSTAN :p

Permalänk
Medlem

Men jag menade om det fanns risk för att trät skulle få brännmärken och inte om det skulle självantända huxflux

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Just plywood är extra svårt att få eld på eftersom det
är flera lager ihoplimmade.
Brännmärken ? Nej, krävs nog minst 150 C till det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aha okey, då får det bli plywood

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Om man skulle göra en moderkortsplåt av tunn, jättetunn, plywood kan det inte blir för varmt så det "brinner upp" eller räcker det med en eller två 40mm fläktar?

Nej, det kommer inte brinna upp. Känn själv på en moderkortsplåt och fundera på om det är farliga temperaturer!

Sedan, varför använda plywood? Det är en dum idé. Dels är ju plåt ännu tunnare, och dels får du en avskärmning och bra jord. Trä eller plywood leder inte ström.

Är det så svårt att använda en pappskiva mellan moderkortet och moderkortsplåten? Eller klarlack, eller tejp, eller några A4-papper, eller färg.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

nej det måste göras på det svåraste sättet

enkla rationela lösnigar som du föreslåt MBY är helt enkelt för enkla

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nej, det kommer inte brinna upp. Känn själv på en moderkortsplåt och fundera på om det är farliga temperaturer!

Sedan, varför använda plywood? Det är en dum idé. Dels är ju plåt ännu tunnare, och dels får du en avskärmning och bra jord. Trä eller plywood leder inte ström.

Är det så svårt att använda en pappskiva mellan moderkortet och moderkortsplåten? Eller klarlack, eller tejp, eller några A4-papper, eller färg.

Tänkte att skruven kanske skulle leda

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Moderkortet är inte plant på undersidan, och kommer därför knäckas när du drar fast skruvarna, och hur svårt kan det vara att skaffa distanser? claes ohlsson har en påse med datorskruv där jag tror det ligger en del distanser med annars har nog alla järnhandlar rördistanser som kan passa.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Det är ju inte kul ifall nån vasslödpunkt skaver hål i färgen eller pappret,

Jag skulle använda distanser, man kan ju ta vanliga å slipa ner dom ifall man vill att moderkortet ska ligga närmre, eller så klipper man till en bit gummislang eller varför inte suddigumi,
Fast de är ju en bra idé att isolera plåten när man monterar moderkortet så nära.

Permalänk
Medlem

plexi eller dyl vore iofs snyggare än plywood..

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox

Tänkte att skruven kanske skulle leda

Ja? Skruven SKA leda. Moderkortsplattan är förutom ett mekaniskt stöd även ett jordplan. Det du vill göra är ju att isolera lödanslutningar på kortets baksida, inte själva fästpunkterna. Fästpunkterna har ju som bekant vanligen kontakt med bakplåten med skruvar eller distanser. Det jag inte begriper är hur plywood skulle kunna vara tunnare än plåt med isolering och fortfarande ge någon form av stadga.

Observera att datorn säkert fungerar även utan bakplanets jord. Det är oftast från fall till fall (olika moderkortsmodeller) och du kan pröva dig fram. Jag ser dock ingen anledning till att utelämna plåt, om du ändå ska ha ett bakplan. Tunnare än plywood blir det. Och starkare.

gOry: Ja, precis. Papp duger, och vassa lödställen brukar inte "borra" sig igenom om det inte finns någon mekanisk gnidning. Lösningen är ju inte ideal, men det är det nog ingen som säger heller. Det är inte något jag kommit på själv, utan dylika lösningar har jag sett i flera S-märkta apparater där nätspänningsbärande kort vilar mot metallplåt. Vanligast är lackad papp. Detta gäller förstås äldre apparatur. Numera används plast, vilket är hållbarare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ang. plywooden så är det inte säkert att jag kommer använda det som moderkortsplatta. Tänkte att om jag har plywooden klistrad på ena sidan av väskan så är det bara att borra ett litet hål och köra ner moderkortet så slipper jag råka borra igenom väskan. Blir bara fult då.. Fast en plåt kanske fungerar lite bra med slipade distanser.
Men det blir som någon ovanför nämde, slipa bort en del av distanserna..

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Halvmetaller!

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd