Någon som har exempel på dåligt designad hemsida?

Permalänk
Medlem

Någon som har exempel på dåligt designad hemsida?

hejsan.

jag har ett arbete i skolan där vi ska ta en hemsida som är svårnavigerad och är dårligt designad(både grafiskt och användarvänligt)

vi har kollat lite, men hittar ingen passande....

skriv gärna vad det e som är dårligt med de olika siderna.

är tacksam för snabba svar!

Visa signatur

(CPU1) Intel® Core™2 Duo CPU E6750 @ 2.66GHz @ 2664MHz (ASUSTeK Computer INC. P5B mainboard) (RAM) 2GB (HDDs) 1.04TB
(VGA1) NVIDIA GeForce 8800 GTS (320MB), 1680x1050x32, 59Hz (OS) Microsoft ® Windows Vista Business

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jo, men den e tagen av en annan grupp...:D

Visa signatur

(CPU1) Intel® Core™2 Duo CPU E6750 @ 2.66GHz @ 2664MHz (ASUSTeK Computer INC. P5B mainboard) (RAM) 2GB (HDDs) 1.04TB
(VGA1) NVIDIA GeForce 8800 GTS (320MB), 1680x1050x32, 59Hz (OS) Microsoft ® Windows Vista Business

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

tradera.com, aftonbladet.se, fragbite.com..

min bror höll ett föredrag om användarvänlighet (aka varför suger fragbite), gick väldigt bra

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

kolla på www.hemskahemsidor.se den är nere i skrivande stund, men det står att den kommer upp igen om någon dag eller så.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

http://www.webpagesthatsuck.com/ kan du säkert hitta en del skräckexempel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Cornelis | www.dagsverket.se | info@dagsverket.se |

Permalänk
Medlem

telia ska väl vara en dålig sida? hehe Har för mig dom kom fram till det när dom testade senast iaf.

Permalänk
Medlem

Sas har väl fått mycket kritik för sin sida?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CC01
http://www.webpagesthatsuck.com/ kan du säkert hitta en del skräckexempel.

Hmm bra att den sidan som visar upp dåliga hemsidor ser ut som själve fan själv.....

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Hmm bra att den sidan som visar upp dåliga hemsidor ser ut som själve fan själv.....

Kanske är deras egna som syftar mest på

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

http://www.betfair.com/

ramar och en hel del javascript

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

idg.se

har alltid tyckt den känns så svårnavigerad

sen är det ju de flesta som kommit upp, kommer inte på mer just nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
http://www.betfair.com/

ramar och en hel del javascript

Varför skulle javascript vara någonting förödande för en webbsida?

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

www2.edu.sollentuna.se/~saesf_s

det e min web-design-lärare(eller som han själv säger web och design ^^), den finns även med bland de på www.hemskahamsidor.se som någon här ovan nämnde.(finkar inte i firefox, bara internet explorer)

www2.edu.sollentuna.se/~clspa_s

e en annan webdesign-lärare på skolan..det verkar inte som om standarden är så hög här:p

EDIT: Fixade länkarna

Visa signatur

jo..

Permalänk
Hedersmedlem

Skäms att säga det eftersom jag jobbar där, men www.musikborsen.se är verkligen förjävlig.

Permalänk
Medlem

http://www.pentax.com/

försökte hitta drivisar till min kamera där, klurigt som fan, dessutom saknas bla. den svenska undersidan och den har ganska mediokert utseende.

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Inaktiv

www.prv.se Det är en jävla röra det.
Fick i uppgift att förbättra den sidan, på fördjupningskursen, i webbdesign.

Resultatet blev: www.portfolio.christher.se/webb/prv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Skäms att säga det eftersom jag jobbar där, men www.musikborsen.se är verkligen förjävlig.

Älskar Musikbörsen, vad arbetar du med där?
Tycker f.ö att den design som musikborsen.se har nu är mycket bättre än den gamla designen.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piltvenom
Varför skulle javascript vara någonting förödande för en webbsida?

därför att det inte fungerar på en "modern webbläsare" och med det menar jag att det inte fungerar på handdator med Microsoft Windows Mobile 2003

att det sedan fungerar på tex ie, ff, opera mm är en annan sak

förhoppningsvis kan nya IE till Windows Mobile 5 klara det bättre

ramarna fungerar inte alls om det blir fler än 10 st...på samma browser

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
därför att det inte fungerar på en "modern webbläsare" och med det menar jag att det inte fungerar på handdator med Microsoft Windows Mobile 2003

att det sedan fungerar på tex ie, ff, opera mm är en annan sak

förhoppningsvis kan nya IE till Windows Mobile 5 klara det bättre

ramarna fungerar inte alls om det blir fler än 10 st...på samma browser

Så då tycker du att man aldrig ska använda Javascript bara för att det inte fungerar på en handdator?

Man väljer målgrupp, som sidan ska rikta sig till, och den målgruppen kansker inte använder handhelt så mycket.

Det är bara idiotiskt att säga att det är värdelösat och dåligt att använda javascript.

Dessutom så måste man ändå bygga ett stylesheet för handheld, för att sidan ska fungera bra i mobiler, handdatorer osv. Och om sidan inte riktar sig till personer som använder någon typ av handheld enhet, så är det onödigt att se till att sidan fungerar för handheld.

För så fall borde du tycka att nästan alla sidor på nnätet är värdelösa bara för att de inte fungerar på handheld enheter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Veteran

Permalänk

Vimmerby trafiskola: http://user.tninet.se/~das459f/

Det är deras gamla sida. nu har två trafikskolor gått ihop till en så den här sidan är inte aktuell. Men ett extremt bra exempel på en dålig hemsida=)

Visa signatur

//Noname

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
För så fall borde du tycka att nästan alla sidor på nnätet är värdelösa bara för att de inte fungerar på handheld enheter.

Nästan alla sidor på nätet är värdelösa. Många på grund av att de kräver en specifik webbläsare/konfiguration/plattform för att användas, de flesa för att de inte innehåller någon information av värde.

Om det är möjligt att skriva en sida utan konstigheter bör man göra så. Det betyder inte att man aldrig kan använda Javascript, bara att sidan bör fungera utan detsamma. Det är inte bara för att folk som lagt 3000kr på en handdator ska kunna använda den, det är också för att handikappade ska kunna använda sidan. Det kan också vara en fördel när man ska parsa sidan, eller komma åt den från en text-miljö(viktgast för sidor som man vill kunna komma åt under sådana situationer som gentoo-dokumentationen t.ex.).

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Så då tycker du att man aldrig ska använda Javascript bara för att det inte fungerar på en handdator?

Man väljer målgrupp, som sidan ska rikta sig till, och den målgruppen kansker inte använder handhelt så mycket.

Det är bara idiotiskt att säga att det är värdelösat och dåligt att använda javascript.

Dessutom så måste man ändå bygga ett stylesheet för handheld, för att sidan ska fungera bra i mobiler, handdatorer osv. Och om sidan inte riktar sig till personer som använder någon typ av handheld enhet, så är det onödigt att se till att sidan fungerar för handheld.

För så fall borde du tycka att nästan alla sidor på nätet är värdelösa bara för att de inte fungerar på handheld enheter.

media="handheld" hjälper inte... det fungerar inte till handdator - men till mobiltelefon
(det kräver ett script som känner av vad besökaren använder)

nej jag tycker inte alla sidor är dåliga - bara denna som jag postade eftersom den var ett exempel som är baserat på frames

javascriptet är bara en detalj - som dessutom går att lösa till handdator , så du har helt fel att jag hänger upp mig på det

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Nästan alla sidor på nätet är värdelösa. Många på grund av att de kräver en specifik webbläsare/konfiguration/plattform för att användas, de flesa för att de inte innehåller någon information av värde.

Om det är möjligt att skriva en sida utan konstigheter bör man göra så. Det betyder inte att man aldrig kan använda Javascript, bara att sidan bör fungera utan detsamma. Det är inte bara för att folk som lagt 3000kr på en handdator ska kunna använda den, det är också för att handikappade ska kunna använda sidan. Det kan också vara en fördel när man ska parsa sidan, eller komma åt den från en text-miljö(viktgast för sidor som man vill kunna komma åt under sådana situationer som gentoo-dokumentationen t.ex.).

Tror inte att alla personer har råd eller nytta av en handdator för 3000:-

Det är först och främst 24 timmarsmyndigheten och handikappföreningar som måste handikappanpassa sina sidor.

Sen är det inte alls så svårt att göra en handikapp anpassad sida. Du får skapa flera olika stylesheets för det, helt enkelt. Stylesheets som laddar in annan grafik och färgkontraster, om så behövs.

Har ett helt ddokument om 24 timmarsmyndigheten, som vi fick på mediautbildningen jag går.

www.stockholm.se är ett bra exempel på handikappanpassad sida.
Där kan man få texen på sidan uppläst för sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyDrAn
Älskar Musikbörsen, vad arbetar du med där?
Tycker f.ö att den design som musikborsen.se har nu är mycket bättre än den gamla designen.

<OffTopic>Jobbar med hemmastudio och hitech i Uppsalabutiken. Och visst har hemsidan blivit bättre - men den ger fortfarande inte ett rättvist intryck, och viss funktionalitet är bökigt. Det jobbas på den, dock.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Det är först och främst 24 timmarsmyndigheten och handikappföreningar som måste handikappanpassa sina sidor.

Måste och måste, man kan ju göra det av respekt för de handikappade också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Sen är det inte alls så svårt att göra en handikapp anpassad sida. Du får skapa flera olika stylesheets för det, helt enkelt. Stylesheets som laddar in annan grafik och färgkontraster, om så behövs.

Det hjälper inte blinda om sidan är gjord i Flash, deras skärmläsare är praktiskt chanslös då, trixiga JavaScript och bilder utan alt-attribut kan vara precis lika stora hinder. Om sidan är kodad med separation av innehåll och form så kan den med dålig syn applicera sin egen stilmall och man behöver inte t'nka på mer än att koda efter standarden.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se