Explorer fryser tills CTRL ALT DEL trycks ner

Permalänk

Explorer fryser tills CTRL ALT DEL trycks ner

Hej!
jag har fått ett stort problem med min dator, som jag inte kan lösa...
Lite när som helst så fryser explorer (alla andra program fungerar felfritt) så jag är tvungen att trycka CTRL ALT DEL så Aktivetshanteraren
kommer upp, detta får explorer att vakna. med explorer menar jag alltså startmenyn och aktivetsfältet)

Jag har försökt med:

* Scannat efter spyware
* Formaterat om C:\ disken och lagt in allt från grunden.
* Virusscannat med f-secure och Nod32.
* Hämtat hem dom senaste drivrutinerna

Det enda jag själv kan komma på just nu är att partionera om hårddisken, eller testa med att installera om Windows på en annan hårddisk, dessvärre har jag ingen disk att prova med just nu :-/
Därför vore det intressant att höra några andra förslag.

Operativsystemet är ett Windows XP med sp2 förinlagt

Eventuella Kommentarer som "Byt OS till Linux" eller dylika kommentarer betackas
Tack på förhand

Edit: hoppas på lite bättre tur nu

Permalänk
Medlem

har nästan samma som du, och har haft det ett par gånger tidigare.
explorer börjar dra en massa cpu, typ 96-98% så allt e segt, men måste stänge av och sätta på explorer om det ska funka igen.
De ggr jag har haft det tidigare har inget hjälpt utom en ominstalltion. ska göra det senare idag om jag får rätt på min 2k3 maskin

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk

Re: Explorer fryser tills CTRL ALT DEL trycks ner

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wise_Idiot
Hej!
jag har fått ett stort problem med min dator, som jag inte kan lösa...
Lite när som helst så fryser explorer (alla andra program fungerar felfritt) så jag är tvungen att trycka CTRL ALT DEL så Aktivetshanteraren
kommer upp, detta får explorer att vakna. med explorer menar jag alltså startmenyn och aktivetsfältet)

Jag har försökt med:

* Scannat efter spyware
* Formaterat om C:\ disken och lagt in allt från grunden.
* Virusscannat med f-secure och Nod32.
* Hämtat hem dom senaste drivrutinerna

Det enda jag själv kan komma på just nu är att partionera om hårddisken, eller testa med att installera om Windows på en annan hårddisk, dessvärre har jag ingen disk att prova med just nu :-/
Därför vore det intressant att höra några andra förslag.

Operativsystemet är ett Windows XP med sp2 förinlagt

Eventuella Kommentarer som "Byt OS till Linux" eller dylika kommentarer betackas
Tack på förhand

Edit: hoppas på lite bättre tur nu

vilka/vilket spyware program använde du?

Visa signatur

Laptop: ASUS U31SG 13"
[Intel i3 2350M] [8 GB DDR3] [nVidia GeForce 610M] [120 GB SSD]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -NioB-
har nästan samma som du, och har haft det ett par gånger tidigare.
explorer börjar dra en massa cpu, typ 96-98% så allt e segt, men måste stänge av och sätta på explorer om det ska funka igen.
De ggr jag har haft det tidigare har inget hjälpt utom en ominstalltion. ska göra det senare idag om jag får rätt på min 2k3 maskin

Borde kanske ha nämnt att jag har använt både ProcessExplorer och Aktivetshanteraren för att försöka klura ut vad som drar CPU, det roliga är att varken explorer eller någon annan process drar speciellt mycket CPU.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snabelbulle

vilka/vilket spyware program använde du?

Både Spybot och hijackThis, det roliga är att jag testade med att göra ytterligare en total omins tallation av Windows och, problemet försvann - ända tills jag installerade Macromedia Flash 8 (pluginen till IE alltså inte Flash-editorn)
Nån som har nån ide?
Problemet verkar även kvarstå trots både avinstallation av Flash och systemåterställning