Apple Aperture - Fotografens bästa vän?

Permalänk

Apple Aperture - Fotografens bästa vän?

Hej, jag har precis gått igenom alla filmer Apple har lagt upp på sitt nya program Aperture, och det verkar vara hur skönt som helst. Jag får lite "Hur klarade man sig innan?"-känsla när jag tittar på det.

Syftet med programmet är att organisera och manipulera sina bilder. All manipulation är "non destructive" vilket innebär att hur mycket man än ändrar och förändrar sina bilder förstörs aldrig originalet. Självklart är all grafisk manipulation hårdvaruaccellererad (Det är ju Apple vi pratar om). Programmet skall tydligen vara riktigt snabbt på att hantera RAW-Bilder.
Och att organisera bilderna verkar hur skönt som helst, det är riktig Apple-känsla över det, dvs oerhört grafiskt, men ändå väldigt funktionellt och självklart. Ett exempel är att när man pluggar in sin kamera eller sitt minneskort, visar Aperture upp bilderna med mellanrum mellan olika tillfällen du tagit kort. Har du t.ex. tagit några bilder vid ett tillfälle på dagen, och sedan tagit lite fler bilder vid ett annat tillfälle kommer dessa att sorteras upp i två grupper så att du enkelt kan skilja dem emellan. Det verkar som att man kan slänga in tonvis med metadata till varje bild också, och nyckelord kan vara hierarkiska, dvs om man sätter nyckelordet fotbollsmål på en bild, får bilden automatiskt nyckelordet sport och fotboll på köpet (förutsatt att man byggt upp sin lilla nyckelordshiearki då). Programmet har stöd för flera skärmar, och ger en lite fler funktioner om man har det.

Programmet verkar kräva en riktig monstermaskin för att fungera fullt ut, rekommenderat system är en Dual G5 2Ghz laddad med 2 GB RAM och ett X800XT-kort.

vill ha!!

Aperture:

http://www.apple.com/aperture/ - Aperture
http://www.apple.com/aperture/quicktours/ - Filmer som demonstrerar programmet
http://www.apple.com/aperture/profiles/ - Reklamfilmer för programmet

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Fy fan va fint detta verkar.
Man kör ju dock inte Mac så det kommer ju inte funka.
Får sätta en mac och aparture på önskelistan! hehe

Visa signatur

I want to believe that the truth is out there!!
But it's hard when i know we never gonna find it!!

Permalänk
Medlem

Ser mycket lovande ut :).
Kommer ta en titt på det programmet när min MACipacki HAAAAAAAAAAAAIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIISHIHIHIHIH kommer

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Ser mycket lovande ut :).
Kommer ta en titt på det programmet när min MACipacki HAAAAAAAAAAAAIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIISHIHIHIHIH kommer

"jag ska aldrig röra de konstiga svamparna igen mamma, jag lovar!"

OnT: Jävligt fint program! Som sagt, synd att man inte har mac T_T

Permalänk
Glömsk

Lite av en kombination mellan Rawshooter och Picasa.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Lite av en kombination mellan Rawshooter och Picasa.

Fast några nivåer högre. Picasa känns ju lite mer riktat åt "den vanliga användaren", typ som iPhoto.
Rawshooter har jag inte använt mig av så det vet jag inte riktigt vad det är, enligt Pixmantecs hemsida är Rawshooter "RAW workflow software enabling digital photographes of all skill levels to efficiently import, view, prioritize, edit and convert large batches of digital camera RAW images." - De kunde väl åtminstånde använt sig av två meningar för att beskriva deras produkt?

Jag tycker Aperture verkar hur sjysst som helst för att hålla ordning på sitt bildarkiv. Men systemkraven är ju rent utsagt löjligt höga.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Glömsk

Om du inte har provat Rawshooter rekommenderar jag att du gör det, väldigt bra rawkonverterare. Mycket smidigt att fixa vitbalans, exponeringskompensation osv på flera bilder.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft resurser så hade jag omedelbart bytt system till en monster mac nu när det finns duglig mjukvara.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk

För er som ännu inte läst ars technicas recension:

http://arstechnica.com/reviews/apps/aperture.ars

Tråkigt att Aperture inte riktigt kan leva upp till vad det lovar, men det kommer kanske med tiden?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår är hur det kan kräva så mkt prestanda att bara arkivera lite bilder, borde väl endast vara raw-hanteringen som kräver något? Som jag förstått det så kräver bara programmet i sig självt mkt dator även om man bara har det till att administrera bildarkiv. Finns ju andra program som klarar det utan att kräva dual-core PowerMac...

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Det jag inte förstår är hur det kan kräva så mkt prestanda att bara arkivera lite bilder, borde väl endast vara raw-hanteringen som kräver något? Som jag förstått det så kräver bara programmet i sig självt mkt dator även om man bara har det till att administrera bildarkiv. Finns ju andra program som klarar det utan att kräva dual-core PowerMac...

Jag tror inte Apple gjort Aperture särskilt skalbart - det förutsätts användas till gigantiska RAW-filer. Jag vet inte hur andra program är uppbyggda, men jag gissar att Apple tänkte lite stort.

Sen ska tillläggas att Apple (tyvärr) tagit efter resten av mjukvarubranschen, och gärna släpper program tidigt för att få feedback från early adopters. Vi kommer antagligen, precis som ArsTechnica skriver, att se optimeringar och uppdateringar i framtiden.

Riskabelt projekt, dock. Det är inte lite kaxigt att vilja sno åt sig en del av Photoshops centrala funktionalitet, och även om jag har högt förtroende för Apple som mjukvaruutvecklare och affärsstrateger tenderar de att dricka sin egen Kool-Aid lite för ofta.

Permalänk

Detta är version 1.0. Vänta ett par versionsnummer så håller det nog vad det lovar.

Visa signatur

/Mvh Stefan