Varning för ASUS P5ND2-SLI Deluxe och dess kloner.

Permalänk
Medlem

Varning för ASUS P5ND2-SLI Deluxe och dess kloner.

Hej,

Tänkte bara utfärda en fet varning för detta kort.
Det är ett nForce4-baserat Intelkort som på pappret har alla godsaker man kan tänka sig.

Nackdelen är att kortet fungerar helt värdelöst i praktiken.

ASUS har uppenbarligen extrema stabilitetsproblem att brottas med och de har inte lyckats lösa problemen på flera månader.
Det senaste BIOSet (0802) är det värsta ihopknepet man sett, det ställer till mer problem än nytta, så för det första, installera INTE det.

Här är mitt problem från början till slut:

"Införskaffade mig ett Vapochill XEII med en Pentium 640 och tänkte överklocka lite, införskaffat mig 2st moderkort varav det ena (ett ASUS P5ND2 SLI-Deluxe) strular.

Kortet har en väldigt välfylld överklockningsbios där man kan välja allt från deras inbyggda crap till manuell överklockning av CPU och minne.
När jag ställt in min önskade överklockning (spelar ingen roll hur mkt eller lite jag överklockar) så börjar "problemen".

Flöde:
Ställer in önskad överklockning i BIOS -> Sparar och avslutar -> Burken bootar om med nya överklockningen som syns i POST:en.

När jag väl kommer in till windows är inte burken överklockad längre.
Alla program (CPUz, Everest Home, Clockgen, Egenskaper för den här datorn etc) visar standardfrekvensen på CPUn.
Får även exakt samma resultat i SuperPI som när jag har standardfrekvensen satt i BIOS.

Det fungerar att överklocka via Clockgen i Windows, då ändras frekvensen i CPUz men ej i de andra programmen (även det är väldigt skumt), jag får även bättre tider i superpi vilket tyder på att överklockningen lyckats.

Min fråga lyder:
Varför tar inte Windows min överklockning när den är gjord via BIOS?
Måste ju vara något i BIOS jag missat, men vad?
Har överklockat åtskilliga ASUSbrädor genom åren men detta problem tar nog priset

Har uppdaterat till senaste BIOS (har även provat äldre versioner).
Har laddat ner och installerat olika nforce-chipsetdrivrutiner. "

efter ett par dygns felsökning har följande uppmärksammats:

"Läser man på ASUS egna forum (http://vip.asus.com/forum/bbs.aspx?SLanguage=en-us&model=P5ND...) så förstår man att man inte är ensam om problemen..
Man måste använde ett äldre bios (0605 eller 0705BETA) för att överklockningen verkligen ska sparas.
Det nyare BIOSet (0802) är totalt värdelöst.
Övriga faktorer man snappat upp är:

* Kortets chipset (Nforce4) blir tydligen sjukt varmt och orsakar grym instabilitet tillsammans med en varm prolle.

* Windowskrasher om man har oflyt med övrig hårdvara som inte är 100% kompatibel, ett RAIDkort är ett exempel.

* ASUS verkar inte kunna lösa detta problem med nForce4-Intel Edition då den senaste biosen (0802) orsakar ännu mer problem än de förra. BIOSen är dessutom inte uppdaterad på månader...

* Flashning av BIOS är väldigt riskfyllt, ett antal personer har fått defekta kort som påföljd.

* Totalt ihopslaffsade standardinställningar i BIOS (exempelvis är 1.85v AUTO-läget för DDR2minnena vilket INTE är tillräckligt för många minnen(exempelvis corsairs). "

* Senaste drivrutinen till Nforce Intel edition chipset skapar härliga grafiklagg/frysningar i spel.

Så om ni ska köpa ett nForce4-Intel Edition chippat kort, tänk om!
Välj istället de betydligt svalare och stabilare i945p/i955-baserade korten!

Efter min senaste utflykt till ett annat chipset (via KT133A) på en AMD plattform vågade jag mig på ett Nforce4-kort för Intel, mest på kul för att jämföra med mitt AW8-MAX (i955).
Nu lär det dröja minst 5 år till innan jag provar på något andrapartschipset..

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Tråkigt att läsa Mikerrer.

Nforce chipsetet är vida känt för mycket problem nu, såväl på AMD som Intel burkar.

Det är skönt att se att intel iallafall lyckas med deras chipsets iallafall :/

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Hedersmedlem

nForce4 på AMD är väl ändå inte kända för att ha mycket problem? Intel-varianten däremot har man ju hört en del negativa saker om.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Gå in på vilket forum som helst som är hos tillverkaren. Du hittar väldigt få företag där folk kommer med beröm. 90% av felen jag har sett på asus forum är användar fel. Ofta presenteras en lösning efter ett par kommentarer men ingen läser så noga iaf utan skriver bara vidare om problem. Jag kan dock hålla med om att asus helt saknar moderators eller support på deras sidor, vilket är skit.

Gå in på oc och ex systems. Finns dedikerade forumdelar tror jag om detta moderkort.

Jag har ett P5N32-SLI Deluxe själv och har hittills inte haft några som helst problem.

Det är tråkigt att se sådana här posts, men allra oftast skiter nog folk i att hjälpa dem som har problem när de är så negativa. Direkt tänker jag att det är marknadsföring från andra företag, ja väldigt nojigt men får ändå sådana vibbar när det är inget annat än anti-reklam.

1) Har du kontaktat ASUS? - bortsett ifrån forumet?
2) Kollar andra forum?

För mig låter det som att din överklockning inte lyckas och moderkortet bootar om med senast fungerande inställningar. Men syns de i post är det ju konstigt. Har läst detta förut, gå in på oc och andra sidors forum. Du lär hitta förklaringen.

Visa signatur

P150 solo rev | P5N-E SLI w/NB47J on SB | E6600 w/ Ninja 1st rev | 2GB GEIL Ultra 5400 CL 3 | XFX 7800GT w/ ZM-VF700-Cu | 2 x SP120 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noac
Gå in på vilket forum som helst som är hos tillverkaren. Du hittar väldigt få företag där folk kommer med beröm. 90% av felen jag har sett på asus forum är användar fel. Ofta presenteras en lösning efter ett par kommentarer men ingen läser så noga iaf utan skriver bara vidare om problem. Jag kan dock hålla med om att asus helt saknar moderators eller support på deras sidor, vilket är skit.

Gå in på oc och ex systems. Finns dedikerade forumdelar tror jag om detta moderkort.

Jag har ett P5N32-SLI Deluxe själv och har hittills inte haft några som helst problem.

Det är tråkigt att se sådana här posts, men allra oftast skiter nog folk i att hjälpa dem som har problem när de är så negativa. Direkt tänker jag att det är marknadsföring från andra företag, ja väldigt nojigt men får ändå sådana vibbar när det är inget annat än anti-reklam.

1) Har du kontaktat ASUS? - bortsett ifrån forumet?
2) Kollar andra forum?

För mig låter det som att din överklockning inte lyckas och moderkortet bootar om med senast fungerande inställningar. Men syns de i post är det ju konstigt. Har läst detta förut, gå in på oc och andra sidors forum. Du lär hitta förklaringen.

nForce4-chippet för intel _är_ buggigt, betydligt mycket mer strul än med Intels egna chip.
Jag har varit ganska skonad, bortsett från att datorn hänger sig ibland, de senaste drivrutinerna genererar fryslagg i spel, de senare BIOS-versionerna inte vill fungera korrekt..

Det är dessutom otroligt hur mkt värme som genereras från nordbryggan, mätte upp 74 grader C på kylflänsen med lasertermometer.
På mitt AW8-MAX mäter jag ca 56 på nordbryggan, då överklockad!

Jag försöker inte marknadsföra något, ville bara varna för just detta kort (samt klonen icke-deluxe).
Jag har kontaktat ASUS och de har inte svarat mig än, har visserligen inte gått speciellt lång tid.

Har även försökt kolla andra forum så gott det går, det är inte många som har detta kort.

Men jag har svaret på mitt problem om du är intresserad.
Problemet med min överklockning beror inte på att min överklockning inte lyckats, CPUn ska klara av att överklockas 10Mhz
På mitt AW8-MAX klarar CPUn en överklockning på ca 1300Mhz, ej testat mer utförligt.

Fanns massor av trådar om detta på asusforumet jag länkade till, men du läste kanske inte dom.

Anledningen till att överklockningen ej fungerar är för att ASUS programmerare lyckats programmera bort den funktionen på något vänster efter BIOS 0705BETA.
I bios 0605 samt 0705BETA funkar den prima.

Trots detta finns alla överklockningsmöjligheter kvar i BIOSen, och de skriver ingenting om dessa problem på deras hemsida under BIOS downloads!
Ironiskt nog har de plockat bort dessa 2 BIOSar och ersatt med 0708 samt 0802 <-- den sista rekommenderar jag inte att köra för 5 öre.

Vill iallafall tacka dig för att du tog dig tid att läsa min "klagomålstråd"
Kom gärna med synpunkter eller överbevisa mig, tro mig, ingen annan skulle bli gladare än jag om problemen försvann.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Tror säkert du har sakliga problem. Dock finns det mycket folk som inte kan något om någonting och skyller sedan på företaget och vanligast gör folk detta på företagets forum, det gäller samtliga företag.

Det jag ville anmärka var just inställningen på din tråd, vilket återspeglade någon som bara var sur över att man själv inte kan eller inte fattar det.

Jag tror nu inte detta om dig och tycker det var kul att du hittade en förklaring. Förhoppningsvis löser framtida bios updates de flesta problemen istället för att skapa nya. Och ja, intel-nforce känns som ett hastbygge och även så dual processorena från intel. Jag ser bara inte att en sådan här tråd löser särskilt mycket eller är befogad som varning, särskilt då det finns nästan identiska överallt - om du letar hittar du väldigt lika vilket ser ut som samma människa som skriver samma saker överallt.

Bla bla bla...

Hoppas det fungerar bra nu, gamla bios går ju alltid att hitta.

Visa signatur

P150 solo rev | P5N-E SLI w/NB47J on SB | E6600 w/ Ninja 1st rev | 2GB GEIL Ultra 5400 CL 3 | XFX 7800GT w/ ZM-VF700-Cu | 2 x SP120 250GB

Permalänk
Medlem

Har också haft lite problem med häng och även att datorn helt plötsligt stängt av sig för mig. Fick nog av skiten och beställde ny chipset kylfläns från Zalman och en Papst 80*80 fläkt som blåser rakt på. Nu funkar allt fint som tusan. Har visserligen bara kört i 2 dagar men det verkar helt okej. Nu väntar man bara på en uppgradering av bioset som sagt... Kör med 0802 nu och tycker det verkar funka helt okej förutom att klocknings funktionerna är skrot. Funkar inte alls.. Alltid e det nåt som krånglar... =/

Visa signatur

* P5ND2 SLi De-luxe * Pentium 4D 830 * Asus 7800 GTX * 1 Tb Sata Barracudor * Kingston 3gb 4200 *

Permalänk
Medlem

Efter 6 månader har ASUS nu iallafall gjort oss överklockare lite gladare.
Deras nya 0905-BETA BIOS möjliggör överklockning och stabiliserar systemet om man har en Dualcore CPU, kör in den IxxxIL.

Kan även meddela dom som tyckte jag var lite väl hård att jag nu lyckats någorlunda med min överklockning.

3.5Ghz med orginalfläns.
4.1Ghz med ny kylfläns som även har fläkt (thermaltakes, måste maxxa RPMen.. låter som f*n )

4.4Ghz med vattenkylt chipset (Bigwaters GPU-block)

Samtliga resultat testade med Prime igång i 12h utan fel.

Inga bra resultat om man jämför med ett i955-chippat moderkort där jag når betydligt bättre överklockning trots att chipsettet kyls helt passivt där..
Men för dom som kör luftkylt bör det räcka

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

mikerrer:
Jag flashade också till 0905 direkt jag fick tag i det. Nu verkar det funka bra. Klocknings funktionerna är tillbaka och systemet bootar bättre. MEN... Jag undrar om temp sensorn till Cpu:n blev okalibrerad nu för idle tempen har höjt sig från ca 55 grader till 65 grader. (!?)

Plockade av min Zalman cu700 eller vad den heter och la dit en liten klick AS5 enligt instruktioner jag hittat på forumet. Då sjönk tempen från 68-69 grader till 65.

Det känns som om 65 grader är aldeles för varmt trots att jag har en P4D 830 som är känt för att vara varm. Kan det vara så att det nya bioset har ändrat kalibreringen?
Kylflänsen är inte direkt varm, inte ens inne vid foten närmast processorn känns den ordentligt varm.

Innan jag började flasha olika BIOS varianter fram och tillbaka var tempen helt okej. Känns lite onödigt att flasha tillbaka bara för att kolla om tempen blir lägre.

Temperaturen har jag mätt med everest home. Och den visar samma som tempen i BIOS gör.
Tacksam för svar.

Visa signatur

* P5ND2 SLi De-luxe * Pentium 4D 830 * Asus 7800 GTX * 1 Tb Sata Barracudor * Kingston 3gb 4200 *

Permalänk
Medlem

Kan nån berätta varifrån man hittar 0905:an? Har själv problem med mitt P5ND2-SLI Deluxe. Hittar bara 0802:an på deras hemsida och den är helt värdelös. Kör just nu med den som följer med moderkortet, inget att hänga i julgranen den heller...

Visa signatur

Asus P5ND2-SLI DELUXE, Pentium 4 3,46Ghz EE ES, 2 x 512 DDR2, Nvidia 6600 256mb, 2x80Gb Seagate raid 0. LG L2010P

Permalänk
Medlem

Märkligt, de verkar ha tagit bort 0905 från deras FTP... den enda biosen som fungerade hyfsat.. GO ASUS

Ufo777:
Ser att du sitter på en riktigt frän CPU, om du skulle byta moderkort till ett Intelchippat är det som dag och natt vill jag lova
Ge mig din E-mail adress via PM så skickar jag dig 0905, har sparat alla BIOS på disken hemma.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Den här prollen är nog inte så frän som jag hade hoppats på. Går inte att klocka den nästan något. Om jag klockar den över 3,6 så börjar prollen throttla fast jag har en Zalman 7700 CU fläkt. Så den går väldigt varm. Men kanske det skulle hjälpa att byta moderkort?

Visa signatur

Asus P5ND2-SLI DELUXE, Pentium 4 3,46Ghz EE ES, 2 x 512 DDR2, Nvidia 6600 256mb, 2x80Gb Seagate raid 0. LG L2010P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ufo777
Den här prollen är nog inte så frän som jag hade hoppats på. Går inte att klocka den nästan något. Om jag klockar den över 3,6 så börjar prollen throttla fast jag har en Zalman 7700 CU fläkt. Så den går väldigt varm. Men kanske det skulle hjälpa att byta moderkort?

Visst blir prollen varm.
Dock hämnar moderkoret överklockningen rätt rejält pga skållhet nordbrygga samt dålig BIOS.
Jag lyckades maxxa min vanliga 3.2a i ca 4.0Ghz med det moderkortet, då hade jag kompressorkylning på CPUn och bästa tänkbara aktiva kylning på nordbryggan.

Bytte sedan till ett Intelchippat mobo (ABIT AW8-MAX) med passiv nordbryggekylning och nu maxxar jag samma CPU i 4.8GHz

Men du bör nå högre med 0905 BIOSen iaf.. skickar den när jag kommer hem (bara jag kommer ihåg )

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Avstängd

Re: Varning för ASUS P5ND2-SLI Deluxe och dess kloner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Hej,

Tänkte bara utfärda en fet varning för detta kort.
Det är ett nForce4-baserat Intelkort...

Redan där är posten tillräcklig som varning

Permalänk
Medlem

Instabiliteten verkar bara gälla vid överklockning. Om du inte överklockar processorn är datorn instabil ändå?

Ville fråga eftersom jag funderar på att köpa ett p5nd sli deluxe med en P4 955 3.46 Ghz
och ville köra 2x 7900GTX med den. Men detta kanske blir instabilt även utan överklock?

Permalänk
Medlem

Nej, den är hyfsat stabil då.
Dock kan det nog bli problem med tanke på att 955an genererar en del värme och nordbryggan på moderkortet blir skållhet oavsett om man kör överklockat eller ej.

Är du intresserad av mitt kort billigt (det ska bara in på RMA först ) så hör av dig.
Annars råder jag dig till att köpa det senare, P5N32-SLI Deluxe eller varför inte ett MSI/ABIT?

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Kan inte köpa av dig eftersom jag köper allt av en pc-byggare i närheten av där jag bor (sbs data).

Men har du något annat förslag på moderkort som fungerar bra med sli och INTEL så föreslå gärna det. Så kan jag höra vad han tycker om det så jag får en så stabil dator som möjligt.

Jag är inte ute efter ytterliggare 10 fps i Doom3 utan stabilitet, så överklocka behöver jag nog inte göra med den processorn och de grafikkorten som klarar de flesta applikationer utan överklock?

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte med gott samvete rekommendera någon att köpa ett Nforce4 Intel Edition-kort om man är ute efter 100%ig stabilitet då chipsettet är buggigt.

Mig veterligen har inte Nvidia gett Intel licens att köra SLI på deras egna chipset än (därav endast ATI crossfirestöd bland intels nyare moderkort).

Det moderkort jag läst mest positiva omdömen är dock ASUS P5N32-SLI Deluxe, så om jag vore tvungen att välja ett Nforce4-Intel Editionkort skulle det bli just det kortet trots att det kostar runt 2000:-

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

hur är nya biosen 0308 någon som testat det? den där 8 pins kontakten måste den vara ikopplad? har en polare som beställt ett sådant kort men han har ej någon sådan kontakt på sitt nätagg kommer det fungera?

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Medlem

köp inte p5nd2-sli

det klockar prollen ganska bra fakitskt men höjer du frek på graffe kortet typ med en mhz så säger den ifrån, samma sak med minnen mm, inget bra kort, köp inte asus, köp ABIT!!!

Visa signatur

[The-SimpSonS]-counterstrikesource