Permalänk
Medlem

Datorn fryser, hårdvarufel?

Tror jag har fått ett hårdvaruproblem på halsen.

Datorn började frysa helt utan anledning, först började det med att VGA utgången slutade fungera, så jag fick koppla ur den andra videutgången via en adapter till VGA, nån månad senare så slutade skärmen få nån respons från datorn när man först satte på den, först efter den hade stått på och snurrat ett tag och att man startat om den så reagerade den(annars stog det "no signal). Nånstans där imellan började datorn agera riktigt långsamt, nu har jag formaterat C: och ominstallerat windows, och nu fryser den jätteofta, speciellt när man spelar musik(då fastnar allt, musiken "loopas") och det enda sättet att starta om är att hålla in reboot knappen. Hur gör jag för att felsöka min dator?
Det är värsta skitdatorn, jag vet, men jag har inte lust att köpa en ny dator just nu, för jag är bara hemma cirka 1-2 dagar i veckan(gör lumpen). Vill bara att den ska sluta frysa, och att skärmen ska reagera direkt.
Vart börjar jag felsökningen?

Permalänk
Medlem

Ladda ner Ultimate Boot CD så hittar du en massa diagnostikverktyg bl.a till hårddiskar som jag i ditt fall misstänker är vad som krånglar så testa den och kanske även minnena med hjälp av Memtest86 och återkom sedan med info om hur det gick.

Permalänk
Medlem

Vill först passa på att be om ursäkt för mitt slarviga inlägg, måste varit väldigt trött när jag skrev det.

De fel som dyker upp är följande:
- Internet explorer fryser, måste köra ctrl-alt-delete för att återställa.
- Musikspelare kraschar ofta, ibland fryser hela datorn då, ibland kommer det ett felmeddelande från windows.
- Datorn fryser oregelbundet, efter reboot står det "Datorn har återställts efter ett allvarligt fel.
- Vid start av datorn får skärmen ingen kontakt, först efter att datorn har stått påslagen nån minut så får den kontakt igen när man rebootar.
- Ibland bootar inte datorn alls, det dyker upp en liten snutt text av den som vanligen brukar synas vid boot, men sen fryser den.

De åtgärder jag utfört:

- Har laddat ner Ultimate Boot CD, hittade inga HDD-diagnostikverktyg, fanns något program för Maxtor diskar, vilket är vad jag har men i det programmet fanns ingenting som kontrollerade disken.
- Körde Memtest86, en omgång utan att hitta några fel.
- Jag har provat att installera windows på en annan partition, en annan version av windows(Media center 2005) men där går det inte heller stabilt

Mina gissningar:
Att datorn inte bootar borde tyda på att det är något allvarligt hårdvarufel, att det kan vara grafikkortet verkar logiskt, därför ska jag prova att stoppa in ett gammalt TNT2 kort.

Är tacksam för andra förslag på hur jag kan felsöka!

Edit: Har nu bytt grafikkort, helt plötsligt blev datorn MYCKET tystare.
Edit2: Trodde att problemet var löst, men efter 5 minuter så bara dog datorn. Var på väg in på nvidias hemsida för att ladda ner drivrutiner till kortet. Var inne i bios och märkte att det ett värde som heter "ABS temperature"(Anti-Burn-Shield) var på 77 grader C redan vid bort. Har en AMD 2700+ som körs på 2000+, det är inte bra va?

Edit3: Har försökt att sänka vcore, med resultatet att jag var tvungen att "rensa" bios manuellt. Har nu även försökt sänka multiplierna på moderkortet, endast med resultatet att datorn vägrar boota. Efter återställning provade jag att köra itunes, med resultatet att datorn frös direkt.

Permalänk
Medlem

om den fryser så kanske den behöver värme..

Permalänk
Medlem
Permalänk

Prova med annat nätagg ofta det som strular när datorn låser sig.