Permalänk
Medlem

Programspråk till texteditor

Hej hej.
Funderar på att göra en texteditor som projektarbete nästa år så jag är väl lite tidigt ute men det känns bättre att ha hyffsade kunskaper så man inte sitter och ska lära sig ett helt nytt programmeringsspråk när det väl kommer till kritan.

Iaf, den ska ha en liten ftp funktion och funktionen som dreamweaver har vet inte vad det heter men om man skriver t ex <div id=" så kommer det upp en lista på de olika id:erna som finns i mitt stylesheet.

Så till själva frågan, jag ska utveckla detta till både mac, windows och linux.
Just nu sitter jag på en mac och skulle vilja ha tips på ett bra scriptspråk som inte är för svårt att lära sig (kan lite php nu) och som sedan relativt lätt ska gå att porta till både windows och linux.
Några tips?

EDIT: Vore bra om ni kunde tipsa om en nybörjarguide när ni ger tips om ett språk också.
EDIT2: Texteditorn ska användas till att redigera XHTML, CSS och PHP.

Visa signatur

» Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare
» Mac mini, G4 1,42GHz, 512MB ram

Permalänk
Medlem

Varför använda scriptspråk?

Java är ett alternativ om du skall göra till flera plattformar.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Varför använda scriptspråk?

Java är ett alternativ om du skall göra till flera plattformar.

Hur mäter sig det jämfört med andra i snabbhet osv, vill helst att det ska vara minimaliskt och ta så lite ram som möjligt.

Visa signatur

» Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare
» Mac mini, G4 1,42GHz, 512MB ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kLeRox
Hur mäter sig det jämfört med andra i snabbhet osv, vill helst att det ska vara minimaliskt och ta så lite ram som möjligt.

Java är slött och tar mycket minne .. vill du ha det snabbt och använda minimalt med minne så är det C/C++ och plattformens native API som gäller ..

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Java är slött och tar mycket minne .. vill du ha det snabbt och använda minimalt med minne så är det C/C++ och plattformens native API som gäller ..

Okej, hur är det med Python & Pascal? De verkar ganska lätta att lära sig.
Hur fungerar det ö.h.t att skapa .app filer i mac?

Visa signatur

» Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare
» Mac mini, G4 1,42GHz, 512MB ram

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera C++ tillsammans med QT (http://www.trolltech.org)
Nu är ju tyvärr inte det ett scriptspråk men å andra sidan så lär du dig ett mycket kompetent språk på kuppen

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Som MagnusL skrev, (bra skrivna) program i c/c++ är nästan alltid bäst med tanke på snabbhet o minnesåtgång, men eftersom du bara har lite php i bakgrunden skulle jag föreslå ngt annat språk som tex Python så du slipper gröta med så mkt onödigt tjafs.

Permalänk

Jag rekomenderar Java. C++ är väldigt knepigt språk, mycket knepigare än vad det verkar i början. Men så fort man börjar behöva bry sig om minnesläckor, buffer overflows och pekare så blir det helt plötsligt mycket mer komplext.

Jag skulle rekomendera Python, men GUI-programmering är inte lika enkelt i Python som i Java på nybörjarnivå. C# skulle vara ett alternativ om det var enbart Windows som gällde.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Java är slött och tar mycket minne .. vill du ha det snabbt och använda minimalt med minne så är det C/C++ och plattformens native API som gäller ..

Det där är ändå inte hela sanningen, Java må vara lite slöare än plattformsspecifik C/C++ men det övertaget krymper mer och mer. JIT-kompilatorer är en bidragande orsak till detta plus en del andra optimeringar såklart.

Jag kodar Java och det fungerar alldeles utmärkt, om du vet vad du gör så kan du koda minimalistiskt och få ett program som inte kräver så mycket systemresurser och som dessutom är mer eller mindre plattformsoberoende.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Java är slött och tar mycket minne .. vill du ha det snabbt och använda minimalt med minne så är det C/C++ och plattformens native API som gäller ..

Här har du ett spel gjort i enbart Java. Ser inte så slött ut i mina ögon. Kolla screenshotsen

http://oddlabs.com/tribaltrouble.php

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Okej har börjat kolla lite på Python nu.
Ska testa det ett litet tag först sen om jag inte gillar det kanske man får ta en titt på java.

Visa signatur

» Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare
» Mac mini, G4 1,42GHz, 512MB ram

Permalänk
Medlem

Python med PyGTK eller PyQT är väldigt enkelt att få till enkla GUI:n med. Inte så slött heller eftersom bara själva programlogiken körs i Python, resten är c/c++-bibloitek som är wrappade.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Gör du det i delphi blir du klar på fyra minuter, får ett snabbt och minnessnålt program, och för både windows och linux.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

VisualBasic, klart på ett par minuter

Permalänk
Medlem

Här är det ju upp till vilka språk du kan eller vill lära dig.
Kan du ett språk och inte vill läga så mycket energi på jobbet är det ju bara att använda det.
Annars om du vill lära dig ett nytt språk, så lägg ner info och gör editorn i det nya språket.
Så gjorde jag iallafall med mitt projektarbete... Fick MVG

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
VisualBasic, klart på ett par minuter

Finns lika lite till Linux som C# (that is, windows-gränsnitten man gör i dem fungerar inte i Linux)
Visste inte att Delphi fanns till Linux, synd bara att det kostar pengar, annars vore det nog ett bra alternativ.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Finns lika lite till Linux som C# (that is, windows-gränsnitten man gör i dem fungerar inte i Linux)
Visste inte att Delphi fanns till Linux, synd bara att det kostar pengar, annars vore det nog ett bra alternativ.

Det finns en implementation av Windows.Forms både till mono och dotgnu som fungerar i Linux. Dock är de inte helt kompletta men ändå antagligen tillräckligt fungerande om man tar med det i beräkningarna.

wxPython kan vara något att kolla upp för att få det plattformsoberoende.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
Här är det ju upp till vilka språk du kan eller vill lära dig.
Kan du ett språk och inte vill läga så mycket energi på jobbet är det ju bara att använda det.
Annars om du vill lära dig ett nytt språk, så lägg ner info och gör editorn i det nya språket.
Så gjorde jag iallafall med mitt projektarbete... Fick MVG

Precis, kan ju lite PHP nu och Python är väl ganska likt iaf och verkar ha de funktioner jag söker efter. Såg även ut att vara minst kod (tittade på Hello World exempel).

Visa signatur

» Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare
» Mac mini, G4 1,42GHz, 512MB ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Visste inte att Delphi fanns till Linux

Mer eller mindre, utvecklingsmiljön heter Kylix och skilljer sig en del från Delphi ändå. Man kan sällan överföra projekt från det ena till det andra, speciellt inte om man använder sig av VCL-kontroller, som ju de flesta Delphi-projekt består av.

Visa signatur