Permalänk
Medlem

Fast telefoni måste vid ADSL !?

Vet hur fiber fungerar, men när det gäller ADSL så är jag nybörjare och dessutom undrar jag vad som är bäst för mig som vill spela tanka lite grann, ska jag välja 2mbit eller 8mbit?

Permalänk
Medlem

Re: Fast telefoni måste vid ADSL !?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarabas
Vet hur fiber fungerar, men när det gäller ADSL så är jag nybörjare och dessutom undrar jag vad som är bäst för mig som vill spela tanka lite grann, ska jag välja 2mbit eller 8mbit?

BBB kan fixa utan fast abonnemang, 8 mbit tycker jag du ska välja. Skiljer inte mycket på priset.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Då vet jag och tack så mycket för informationen

Permalänk

behöver man ett telefonabbonemang innan man beställer? eller är det bara så att man kan säga upp det efteråt?

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Enligt ny lag så är det väl inget krav att man måste ha fasttelefoni för att kunna skaffa bredband väl?

Permalänk
Medlem

TDC (kanske fler operatörer?) har som krav att man måste ha ett telefonabonnemang för att skaffa ADSL, men det är bara deras egna ideer och har förmodligen nåt att göra med att de inte vet hur de ska hitta rätt ledning annars. Om man inte har nånting alls och vill ha både adsl och telefoni från dem, måste man först skaffa ett teliaabonnemang för telefonen, sen säga upp det för att byta till TDC.

BBB har högre månadsavgift om man inte har nåt telefonabonnemang på linan (som på nåt sätt gör det dyrare för dem att hyra ledningen av skanova/telia), och för precis samma pengar kan man få ADSL + telefoni från BBB.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Enligt ny lag så är det väl inget krav att man måste ha fasttelefoni för att kunna skaffa bredband väl?

Stämmer bra, post o telestyrelsen hotade med saftigt vite om inte kravet på fast tele abonnemang slopades.

Alla ISP har möljighet att koppla upp utan att det finns ett abbonnemang, men dom får betala en avgift till Telia för att använda deras koppartråd, vissa ISP lägger över den avgiften helt på kunden, andra delvis eller inte alls.

Hos BBB fick jag 39kr i höjning per månad när jag sa upp mitt tele abbonnemang tex.

För den intresserade finns mer att läsa här http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=2823

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Enligt vad som står på pts sida så är det ännu inte avgjort om Telia har någon skyldighet att tillhandahålla ADSL utan teleabb till andra leverantörer.

Pts anser det men Telia har överklagat detta och det är ännu inte avgjort och iom det kan Telia än så länge lagligen neka

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Om du har tur kan BBB koppla in dig. Enligt Telia så håller man just nu på att uppgradera alla telestationer för att kunna erbjuda ADSL utan krav på ett telefonabonnemang, men det har dem hållit på med i några år nu. PTS har försökt snabba upp dem sedan ett år tillbaka, och har också hotat med vite på några hundra miljoner om de inte löser det snart. Telia har överklagat PTS beslut, så det kommer nog ta några månader, 1 halvår, 1 år till.... innan det är färdigt. Ett tips är att ringa och fråga BBB om de kan koppla in dig, om du beställer via Internet får du vänta i minst 1-2 veckor innan dem svarar.

Kanske finns det någon lokal leverantör som kan erbjuda ADSL utan abonnemang, här i Gävle t.ex. finns Gavlenet som lyckades koppla in mig där BBB gick bet.

De flesta leverantörer tar 70:- extra per månad för att täcka hyran för kopparn (Telia tar nämligen ut 70:- extra per månad av leverantörerna).

I sämsta fall kan du få ADSL utan abonnemang hos Telia. Jag vet inte om de har ngn information om det på hemsidan, jag fick mejla för att få reda på priserna. De har lite lustiga priser, om du inte har ett telefonabonnemang lägger de till en extra anslutningsavgift på 1700:- och sedan ytterligare 89:- per månad för hyra av kopparn. Dessutom är månadsavgiften för bredbandet 30:- högre per månad (om man jmfr med van man betalar om man har telefon+förval hos Telia), så du sparar inte mer än 6:- per månad.