Univeritets- och högskolestudier

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
ja, de blir verkligen kick-ass .. på att programmera VB ..

Vart har du fått VB ifrån, läste aldrig ens det.

Högskoleingenjör är väldigt ankytet till arbetsmarknaden och dess trender.När jag pluggade till det fick vi lära oss C, C++, C#, java SE, ME, EE m.m och så vidare, alltså teknologier som förväntas bli marknadsledande.

Permalänk
Hedersmedlem

Såklart du ska läsa på DVP i Uppsala!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
[...]
Det jag känner att jag verkligen vill läsa är förresten:

Linjär algebra
Flervariabelanalys
Matematisk statistik
Algoritmer och datastrukturer
Objektorientering
Operativsystem alt. realtidssystem
AI
Kompilatorer
Kryptering
Funktionell programmering
Digitalteknik
Distribuerad Programmeringsmetodik
Nåt med användarvänlighet
Databasteknik

Nåt mer man verkligen bör läsa?

Namnen på de flesta kurserna där känner jag igen, de finns i Uppsala. Nu läser jag andra året så jag är inte insatt i allt. "Nåt med användarvänlighet" låter som en kurs från MDI avdelningen. Funktionell programmering tror jag inte ligger som någon speciell kurs. Första programmeringskursen och delvis AD1:an (algoritmer och datastrukturer) samt kompilatorteknik använder sig av SML (funktionellt språk).

Vi läser först en Algebra som är uppdelad i diskret och icke-diskret. Men vill man läsa en riktig linjär algebra kurs senare så finns det ju möjligt (teknisk databehandling innehåller en del sådant också).
Matematisk analys som läses första året tar upp både endim och flerdim. Men som sagt finns mer att läsa.

Om du vill ha bättre expertutlåtande om kurser så ska du helt klart maila studievagledare@it.uu.se . Vi har även en pr-amunens som kan presentera programmet på ett bra sätt och frågor däromkring, dvp-pr@it.uu.se.
En hemsida som jämför datautbildning i uppsala är http://www.dataiuppsala.se/ (fyndigt namn hehe).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobamatics
[...]
Jag går Data- och systemvetenskap på UU, fjärde terminen. [...]

Ni som läser Data- och systemvetenskap, är det ni som är systemvetarna som håller till på ekonomikum?

Tänkte bara säga för andra att data- och systemvetenskap programmet och datavetenskapliga programmet inte är samma program, det kan förvillas en del på namnet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erciz
Jag läser Datavetenskap i Uppsala, och jag tror att det programmet passar dig som handen i handsken. Jag valde det framför Civ.ing. för att man inte behöver läsa signalbehandling och sånt och för att DVP läser lite mer på djupet inom programmering än civ.ing. Som sagt mkt mer på djupet inom Algoritmer och Datastrukturer (åtminstone 4 kurser) och Kompilatorteknik, och det finns en hel del Programmeringsmetodik å sånt att läsa.

Alla de kurser du vill läsa, finns här plus fördjupningskurser i de flesta ämnena. Åk3 och 4 är ganska international, med en hel del utbytesstudenter på de flesta kurser.

En fördel med magisterexamen framför en Civ.ing är också att du kan välja kurser lite friare, de är mkt mer bundna med obligatoriska kurser. En anpassning till Bologna är på gång här också, så det är förmodligen möjligt för dig att välja 4 eller 5årigt program, tror att det ska vara full genomfört 2007.

Den akuta bostadsbristen i Uppsala har så gott som förvunnit nu i vår, det har byggts mkt och många studenter är äldre nu. Jag tror t.o.m. att man kan få bostad utan kö här just nu, helt sjukt så fort bristen försvunnit. Men ta det säkra för det säkra och ställ dig i bostadskö på http://www.studentstaden.se

Vill du trots allt läsa till civ.ing. så finns ju det här i uppsala också, DVP och civ.ing. samläser många kurser så du kommer att träffa på många såna studenter.

Här hittar du kurserna på DVP i uppsala: http://www.teknat.uu.se/student/utbildningsplan/ubdvp.html

En sak som jag nästan kan garantera är att Uppsala har sveriges bästa studentliv, finns alltid en korridorsfest att hitta och det finns 13 nationer med pubar öppna mån-sön och det finns utgång tis-lör på minst en nation. Det roliga med studentlivet i uppsala är att tekniska utbildningarna bara är en liten del av universiteten (finns ju två här), så det är lätt att träffa på annat folk, som läkare, jurister, ekonomer och vet vad...

Visst en examen från KTH smäller högt i sverige, men internationellt tror jag att Uppsala är mer känt faktiskt. Kan också säga att Uppsala Universitet var den högskola i sverige som fick mest forskningspengar inom IT (iaf för nåt år sen) och det säger en del om kvalitén...

dah... PROPAGANDA

Edit: Kan också säga att det kan vara värt att ta en utbildning där många pluggar, för är det bara 20-30 intagna så är det ju inte säkert att alla går just dina fördjupningskurser och är det för få som går dom så ges dom inte. DVP har 90 platser har jag för mig och IT tror jag har 60 platser, så det är 150/år som läser datakurserna här i Uppsala + ett stort antal utbytesstudenter.

Jag tror jag inte kunnat säga det bättre själv

Och bostadsbristen, det brukar vara lättare på våren, men jag tycker också det senaste året osv blivit lättare. Bostäder ordnar sig alltid det finns många många sätt, studentstaden som är störst, uppsala hem kör några, nationerna har bostäder (vanligtvis sådant man arbetar sig till men de lottar också ute lite i början av terminen har jag för mig för nybörjare), olika stiftelser osv samt hyra i andra hand av privatperson.

Och studentlivet är topp här, håller helt med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Det är ju inte bra :P. Jag tycker det fina med Chalmers är att det INTE är masa ekonomer/lärare/pedagoger och annat trams. När jag läste tekniskt basår på Högskolan i Borås var det alltid massa störande sjuksköterskor och lärare som gick runt och hade sig. Dessutom av varierande ålder osv. På Chalmers är det däremot (och i synnerhet i EDIT-huset, data/elektro/it) i princip enbart killar 18-25 år :). Mycket trevligare omgivning, fast det är iofs vad jag personligen tycker. Sen finns det söta utbytesstudenter också XD(tjejer alltså, tro inget annat ).

UU är inte ett enormt campus-område. tekniska och naturvetenskapliga fakulteten (teknat) håller väl till (mest) på Ångströmslaboratoriet och MIC (Polacksbacken) (de ligger på varsin sida om en väg).
Så här slipper man ekonomer osv och vill man föredra det studentlivet kan man väl cykla hem och bura in sig i sitt hem utan att behöva se någon annan.
Så man blir inte påtvingad umgänge med ekonomer osv. här heller.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyk
Någon som vet något om
http://dsv.su.se/utbildning/su/sp80.html ?

Funderar att gå på den och sedan lägga till kurser eftersom.

Finns ett inslag om skolan på http://www.bigtv.com/ , kolla på topplista och sök efter 'IT-universitetet'

Någon som går eller känner någon där?

Jag har kikat på spelprogrammeringen på SU, men jag tyckte att den verkade ganska dålig. Först och främst så verkar det vara mycket teori och lite programmering, mer speldesign än spelprogrammering så att säga. Sen används Java som språk. Det känns, för mig, som ett hopplock av några kurser bara för att få säga att skolan har en spelutbildning.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Tjena,,

Jag har kollat lite på Data- och systemvetenskaplig linje, 160 poäng på DSV/SU.
http://www.dsv.su.se/utbildning/su/dsv160/index.html
Verkade ju ändå vara många som var intresserade av systemvetenskap så :).

Undrar om det finns många som går där? Och som kan rekommendera det? Eller berätta lite fakta _between the lines_ ?

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typh00n
Tjena,,

Jag har kollat lite på Data- och systemvetenskaplig linje, 160 poäng på DSV/SU.
http://www.dsv.su.se/utbildning/su/dsv160/index.html
Verkade ju ändå vara många som var intresserade av systemvetenskap så :).

Undrar om det finns många som går där? Och som kan rekommendera det? Eller berätta lite fakta _between the lines_ ?

Jovars, det är väl sådär. Beror väl på vad man tycker är intressant, kan ju på en gång säga att det inte är något ifall man vill bli programmerare. De två första åren är ett basblock som innehåller lite allt möjligt som MDI, logik, statistik, informationssystem, databaser (SQL), programmeringsmetodik (pascal och java, mer fokus på hur man ska gå tillväga än att lära ut något avancerat), AI. År 3 läser man 20p valfritt och 20p inriktning, år 4 är 20p valfritt och 20p magisteruppsats. De valfria poängen behöver inte läsas vid SU ifall man hittar intressanta kurser någon annanstans.

Tycker inte direkt att de två första åren var speciellt kul, är inne på mitt tredje nu och hoppas att det ska bli bättre. Det kändes mest som de flesta kurser bara behandlade sina ämnen översiktligt så att man ska få ett känn på det hela. Dock så hade de en kurs där man faktiskt fick använda mycket av det man lärt sig som var förbaskat kul! IPVT (Introduktion till programvaruteknik) heter den, 5 veckor heltid (40h/veckan) som man gör ett projekt i en grupp på 10-12 personer.

Vissa kurser har dock känts helt meningslösa, tror inte jag haft någon som helst nytta av det vi lärde oss under logikkursen, eller AI-kursen heller för den delen.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Såklart du ska läsa på DVP i Uppsala!
Vi har även en pr-amunens som kan presentera programmet på ett bra sätt och frågor däromkring, dvp-pr@it.uu.se.

Går bra att PM:a också

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ni som läser Data- och systemvetenskap, är det ni som är systemvetarna som håller till på ekonomikum?

Tänkte bara säga för andra att data- och systemvetenskap programmet och datavetenskapliga programmet inte är samma program, det kan förvillas en del på namnet.

Yesbox, vi läser på Eko vilket är riktigt skönt för mig som bor på Studentvägen

Dessvärre var jag tvungen att gå ut till Polacks häromdagen för att betala Algoritmikboken som jag snodde åt mig förra våren när vi läste kursen...nu var det dags att betala den om man ska lyckas få G i den där satans kursen

Men som andra inflikat, DSV är inget att välja om man är intresserad av att bli programmerare. Välj DSV om du vill arbeta MED datorer men inte enbart GENOM datorer.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

Jag kommer troligtvis läsa DVP i uppsala till hösten, har bara hört bra saker om utbildningen. Sedan bor jag redan i uppsala så boende fixar sig lätt.

Uppsala nationerna är ett stort plus 19kr ölen på vissa håll ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobamatics
Yesbox, vi läser på Eko vilket är riktigt skönt för mig som bor på Studentvägen

Dessvärre var jag tvungen att gå ut till Polacks häromdagen för att betala Algoritmikboken som jag snodde åt mig förra våren när vi läste kursen...nu var det dags att betala den om man ska lyckas få G i den där satans kursen

Men som andra inflikat, DSV är inget att välja om man är intresserad av att bli programmerare. Välj DSV om du vill arbeta MED datorer men inte enbart GENOM datorer.

Häromdagen? Inte idag. Det var några systemvetare upp till Polacks idag (känner en som pluggade DVP första året med mig, antar resten var systemvetare också), du råkar inte vara någon av dem som köpte fika i foobar:en?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Jag kommer troligtvis läsa DVP i uppsala till hösten, har bara hört bra saker om utbildningen. Sedan bor jag redan i uppsala så boende fixar sig lätt.

Uppsala nationerna är ett stort plus 19kr ölen på vissa håll ^^

Så bra, ytterliggare en DVP:are. Ser du röda overaller så är det roligen oss

19 kr är bra. Extra bra är det om det är en staropramen dark hehe.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Häromdagen? Inte idag. Det var några systemvetare upp till Polacks idag (känner en som pluggade DVP första året med mig, antar resten var systemvetare också), du råkar inte vara någon av dem som köpte fika i foobar:en?

Nah, jag tog bara en promenad ut i måndags och lade pengar i en lärares fack i hus 3. Syftade på att det är lååångt till Polacks från stan, ännu längre när det är hundra minus ute.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

jag pluggar 2:a året på E programmet i luleå och det funkar prima.

är nästan så att man behöver mer än 180p, har bara kvar 20p år 4 nu efter jag gjort min studieplan och det finns många kurser att förela dom på.

men, men får väl försöka hitta dom vettigaste.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninjja
jag pluggar 2:a året på E programmet i luleå och det funkar prima.

är nästan så att man behöver mer än 180p, har bara kvar 20p år 4 nu efter jag gjort min studieplan och det finns många kurser att förela dom på.

men, men får väl försöka hitta dom vettigaste.

Det brukar väl aldrig vara problem att läsa mer än 180p? Även om du kanske inte får räkna in det i din examen så har du ju värdefull kunskap.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Fråga nummer 1: Vad har du för betygssnitt? Det avgör om du ens kan komma in. Det bör du kanske kolla upp först? Sen har ju KTH riktigt bra utbildningar. Varför inte KTH?

Sen:

"Men tänk på att civ. ing är mer teoriskt och mindre ankytet till arbetslivet."

Arbetslivet lär du ju inte beöva nåt specielinriktat program för att lära dig. Kontakter är det som gäller för att komma in. Erfarenhet får du på vägen. Ingen skola kan lära dig hur du ska jobba. Arbetsuppgifterna är olika överallt. Sedan ger nog de flesta utbildningar en bra bild av arbetslivet osv. Teoridelen av utbildningen ska inte behöva bli lidande av det.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Denna artikeln kan nog också vara intressant
http://www.saco.se/templates/saco/document.asp?id=4100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Den här artikeln kan nog vara intressant:
http://idg.se/ArticlePages/200603/08/20060308143146_CS/200603...

Lite roligt att de för typ 10dagar sen posta en artikel som säger exakt samma sak fast helt tvärtom

Permalänk
Medlem

Äsh, man ska utbilda sig till det man vill. Orka göra något tråkigt bara för att få ett tråkigt jobb..?

Jag kommer iaf satsa på något jag tycker är kul och hoppas på det bästa. (Inte sagt att jag kommer utbilda mig till varken Civ.ing eller Systemvetare)

Permalänk
Medlem

Nu kanske detta har tagits upp innan, (inte läst tråden så jätte noga) men är det inte så att ing är underordnade civ.ing? Att man helt enkelt inte kan lika mycket efter en examen som ingenjör, kontra civ.ing. Detta är en fördom jag har fått, rätta mig gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Nu kanske detta har tagits upp innan, (inte läst tråden så jätte noga) men är det inte så att ing är underordnade civ.ing? Att man helt enkelt inte kan lika mycket efter en examen som ingenjör, kontra civ.ing. Detta är en fördom jag har fått, rätta mig gärna.

Civilingenjörer läser ett (eller är det ett och ett halvt?) år längre på sina utbildningar än högskoleingenjörer.
Go figure

Permalänk

Hehe, reklamtävling, väldigt vad folk verkar lojala mot sina utbildningar här.

Vad jag undrar är egentligen mest hur nivån på klasskompisarna är. Ett av huvudskälen till att läsa vidare är ju att träffa liksinnade. Så vilka skolor har det mest programmeringsintresserade eleverna, vilka skolor ha i stort sett bara karriäister som bara läser data för att de har läst i nån tidning att det tydligen ska vara framtiden?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Hehe, reklamtävling, väldigt vad folk verkar lojala mot sina utbildningar här.

Vad jag undrar är egentligen mest hur nivån på klasskompisarna är. Ett av huvudskälen till att läsa vidare är ju att träffa liksinnade. Så vilka skolor har det mest programmeringsintresserade eleverna, vilka skolor ha i stort sett bara karriäister som bara läser data för att de har läst i nån tidning att det tydligen ska vara framtiden?

Civ. ing känner jag många som egentligen inte är speciellt intresserade av datorer men söker dit iaf. De flesta är väl gamers som tror de är intresserade av datorer, men... Gäller lite för systemvetenskap också. (förtydligande: Gäller alltså några jag känner, inte alla civ. ing och systemvetare)

DVP tycker jag känns som en extremt bra utbildning om man vill ha hålla på med programmering. Dels för att det finns inga, så gått som iaf, som söker den om de inte verkligen är intresserade av datorer och programmering. Sedan är det väl en av de absolut bästa utbildningarna om man vill hålla på med just programmering.

Det är vad jag har kommit fram till och därför blir det nog dvp till hösten. I uppsala såklart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey /.../De flesta är väl gamers som tror de är intresserade av datorer, men... /.../

Say what?

Inget jag märkt av på något sätt i alla fall.

edit: Ska väl kanske tillägga att om man planerar att läsa till civ.ingenjör så får man vara beredd på att dom teoretiska kurserna (dvs all matte/fysik (och det är mycket)) är på en MYCKET högre nivå än på t.ex. gymnasiet...

Jag gled igenom gymnasiet med mvg i matte a-e (och diskret mattematik) och nu får jag kämpa för mina 3or på universitetet... har 2 släpande matteomtentor som svider lite också :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Jag gled igenom gymnasiet med mvg i matte

Kanske är därför du har lite svårt med den nya omläggningen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Say what?

Inget jag märkt av på något sätt i alla fall. [...]

Alltså de jag känner menar jag, inte alla civ.ing så klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Kanske är därför du har lite svårt med den nya omläggningen?

Förmodligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Civ. ing känner jag många som egentligen inte är speciellt intresserade av datorer men söker dit iaf. De flesta är väl gamers som tror de är intresserade av datorer, men... Gäller lite för systemvetenskap också. (förtydligande: Gäller alltså några jag känner, inte alla civ. ing och systemvetare)

Hehe, på Chalmers i Datatekniks "egna" hus går WOW varmt på datorerna både dag och kvällstid :). Jag har även sett folk som spelat wow på föreläsningar över wlanet på sina laptopan

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se