Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag hittade infon, man förbinder sig att vara aktiv i minst ett år, annars kan de kunna komma att kräva tillbaks routern

har du någon länk så man kan läsa mer? (har redan bestället 1euro ink. frakt:P )

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

Det stod när man klickade igenom avtalet

Permalänk
Avstängd

Thank you for joining the FON Community! Your purchase order has been accepted and is being processed. You will receive your FON Ready Router within 2-3 weeks.
The UPS tracking number included in this email will allow you to follow up the status of your shipment at http://www.ups.com

UPS TRACKING NUMBER: xxxxxx

Welcome!
FON Team

Finfint synd att det bara är så sölig leverans. Men vad kan man begära för 10 kr och 88 ören?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
Thank you for joining the FON Community! Your purchase order has been accepted and is being processed. You will receive your FON Ready Router within 2-3 weeks.
The UPS tracking number included in this email will allow you to follow up the status of your shipment at http://www.ups.com

UPS TRACKING NUMBER: xxxxxx

Welcome!
FON Team

Finfint synd att det bara är så sölig leverans. Men vad kan man begära för 10 kr och 88 ören?

Coolt, men får du inte betala frakten själv?
Vad är det för router du får föresten? FONs egna?

Permalänk
Medlem

det är en linksys wrt54 nånting

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
det är en linksys wrt54 nånting

Antingen en Linksys eller en Buffalo, exakt vilken man får är inte bestämt

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd

Japp en Linksys eller en Buffalo, själv hoppas jag på en Linksys!!

Nej, man betalar ingen frakt, 10 kr och 88 öre var allt som blev draget från mitt Visa!!

Erbjudanet är dock slut nu, de kostar 25€ igen.

Edit:

Buffalon ser ju rätt cool ut iaf.. http://bcimg1.dena.ne.jp/bc11/u2544028/img/1/4981254662618-1-...

Undrar hur det är med custom firmwarestödet i den!? Verkar mest vara Japanska återförsäljare som säljer Buffalon..

Visa signatur

Permalänk

Någon som fått sin än? Min ska vara i Malmö nu, så borde vara här om imorn eller så :). Har UPS några serviceställen föresten? Eller hur gör de om man inte kan vara hemma när de försöker leverera paketet?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Firmware till båda routrarna är open source (linux), just därför de använder den. Flashar du om så bryter du däremot avtalet.

Två kända custombyggen:
www.open-wrt.org
www.dd-wrt.org <- rekommenderas skarpt

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Status på min för tillfället:

19/06/2006 8:16 OUT FOR DELIVERY

Hoppas den kommer snart

Visa signatur

Permalänk

Jag fick just min levererad

Edit: En linksys WRT54GL, varav den ena antennen är trasig ^^
Edit2: Gick nog att trycka tillbaks igen, men fy fan vilket skick den kom i, med kartong och så.. Men men, får testa att sätta upp den nu
Edit3: Den verkar fungera som den ska, använder den nu i vart fall
Edit4: Jäklar vad edits det blev här, men den verkar störa ut min D-link 4300 även om de är på helt olika kanaler :-/. Sen verkar bara traffik över port 80 funka på FON? Kommer t.ex. inte ut med MSN. Men den känns rätt rimligt i så fall.

Permalänk
Avstängd

Lurcazzus, vad exakt menar du med "men fy fan vilket skick den kom i, med kartong och så.. " ?? Vilken firmware kom den installerad med?

Fan, jag har inte fått min än... börjar bli grinig nu ju.. här går man och väntar

Visa signatur

Permalänk

Adaptern var skitig, kartongen skadad lite överallt och ena antenen låg löst, verkar dock som man bara kunde trycka dit den igen. Det trödlösa verkar ha löst sig när jag flyttade över det trådlösa till kannal 13, varken 6 eller 13 verkar den ha trivts på

Permalänk
Avstängd

hahhaha surt!! Troligtvis är det UPS som misshandalt ditt paket.. kan du pasta din senaste inlägg i ups tracking? Så jag kan jämföra våra och se om jag får min idag.. börjar bli sent nu ju

19/06/2006 8:16 OUT FOR DELIVERY 19/06/2006 8:15 IMPORT SCAN

Trådlösa löste sig när du flyttade till kanal 13 men den trivdes inte på kanal 6 eller 13 ? O_O Vad exakt menar du människa?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Adaptern var skitig, kartongen skadad lite överallt och ena antenen låg löst, verkar dock som man bara kunde trycka dit den igen. Det trödlösa verkar ha löst sig när jag flyttade över det trådlösa till kannal 13, varken 6 eller 13 verkar den ha trivts på

Kör du med nån form av "turboläge" på DLinken, så brukar den lägga sig på kanal 6 oavsett om man valt den eller inte. Plus att diverse andra kanaler tas i anspråk också...

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Avstängd

blääääääääää får min imorgon... lata as på ups... -_-'

Visa signatur

Permalänk
Citat:

hahhaha surt!! Troligtvis är det UPS som misshandalt ditt paket.. kan du pasta din senaste inlägg i ups tracking? Så jag kan jämföra våra och se om jag får min idag.. börjar bli sent nu ju

19/06/2006 8:16 OUT FOR DELIVERY 19/06/2006 8:15 IMPORT SCAN

Trådlösa löste sig när du flyttade till kanal 13 men den trivdes inte på kanal 6 eller 13 ? O_O Vad exakt menar du människa?

Sorry, kanal 6 och 14 funkade inte :p. 13 funka därimot bra

Permalänk
Avstängd

Fick min idag, mitt paket verkar inte vara lika misshandlat som ditt

Bara jag som tycker att det finns ovanligt lite inställningar man kan göra i routern!? Hittar ingenting för dyndns t.ex. portforwarding är underlig.. usch

Visa signatur

Permalänk
Medlem

BAH!

jag satt hemma och väntade hela dagen igår, idag står det "Mottagaren inte på plats vid leveransförsök" eller så...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hey. Mitt hus ligger mitt i en ko-hage. Kan sätta upp en hotspot här.
Tror inte att så många kor kommer att ansluta sig för att surfa in på arla.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag min, får vi se hur det går

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

hur gick det bogg? Fick du också Linksysen? Bra / dåligt skick?

Någon som vet vad som krävs för att man ska dyka upp på Sverigekartan som Fonero?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

hur gick det bogg? Fick du också Linksysen? Bra / dåligt skick?

Någon som vet vad som krävs för att man ska dyka upp på Sverigekartan som Fonero?

Fick linksysen ja, i helt perfekt skick

Problemet med leveransen var tydligen att dom inte hade hittat hit,
dom hade fått stanna på vägen och fråga efter vägbeskrivning

Bah, varför vill den ha ett extra radbryt där...

Kartan får man väl lägga till sig själv på har jag för mig, exakt hur man gör vet jag tyvärr inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån som bor i stockholm ?

Fler gratis FON-routrar till dem som bor i Stockholm!

Vi har idag fått in ytterligare 40 FON-routrar vi kan dela ut till dem som bor i Stockholm innerstad eller närförortsområden.

www.fon.se

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Ja jag hämtade ut min router i torsdags...Midsommar kom emellan så jag har inte hunnit koppla in den ännu. Ska försöka fixa en till grannen på landet också....

Visa signatur

vegavidar

Permalänk

Hur är det med ISP'erna. är jäkligt intresserad att bli en Linus. Men jag betalar inte telia utan det gör farsan. Han undrar bara hur det är med Telia, får man dela ut?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Hur är det med ISP'erna. är jäkligt intresserad att bli en Linus. Men jag betalar inte telia utan det gör farsan. Han undrar bara hur det är med Telia, får man dela ut?

Avtal och avtalsbrott?
Jag har ställt den frågan jag också. Jag har läst avtalet för privatpersoner, jag kan inte tolka det som annat än att det INTE är tillåtet. Jag har även vid flera tillfällen (inte just för FON) ringt och frågat för att se om jag får olika svar. Men alla säger samma sak, att jag INTE får dela ut det utanför hushållet vare sig gratis eller mot betalning.

Jag ställde även frågan direkt till FON, om vad deras uppfattning är. Jag
fick svaret från en Ola, han kunde inte säga vad som gällde exakt för Telia eftersom avtalen kan se olika ut från tid till annan. Rent nonsens och ett dåligt försök att försöka släta över att det faktiskt är ett avtalsbrott. Hade det varit fullt okej enligt avtalet, så hade FON absolut vetat om så är fallet.

Så, som jag tidigare skrev. Kom ihåg att de flesta av er begår avtalsbrott gentemot er ISP om ni installerar en FON-router. Att FON "ligger i förhandling med flera svenska ISPer" fråntar inte det faktum att man bryter mot gällande avtal som finns idag.

Finns nyttan med dessa typer av nät?
Självklart finns det olika åsikter vad gäller sådana här typer av nät. Själv är jag skeptiskt till en långsiktig nytta för den enskilde användaren. Man hamnar i någon av följande kategorier:

- Många anslutna klienter. En viss inkomst, men samtidigt stor belastning på sin anslutning. Många som betalar för anslutningen kommer givetvis använda den så mycket dom kan. Tänk på att man kan ansluta mot routern med en WLAN-klient som i SIN tur delar ut till flera datorer. Alltså; man kan få en kund/klient på halsen, som kopplar en WLAN-klient till en switch och sen hänger på 10 datorer.

- Fåtal kunder/klienter. Man tjänar inte ett skvatt, det man fått ut av det hela är möjligen routern då. Vilken man kan se ett visst värde i förvisso.

De som antagligen kan se en viss nytta med FON, är de som tycker sig se en möjlighet att koppla upp sig via olika FON-hotspots. Täckningskartorna för dessa system är dock hela tiden föränderliga och man är inte alltid garanterad en uppkoppling.

Idag har mobilt Internet via 3G kommit så pass långt och har en så attraktiv täckning och prisbild, att FON måste ses som ett koncept som lanserats allt för sent. Den som verkligen vill vara mobil och kunna komma åt Internet etc. satsar hellre på ett 3G-kort för att säkerställa kommunikationen och göra sig oberoende av ett nätverk baserat på frivilligbasis.

Att FON ska ses som ett bättre alternativ för att det i regel är snabbare än 3G, är ett klent argument. Åtminstonde sett till de personer som är mobila. Huvudsyftet med mobil koppling på resande fot, är att komma åt mail, webb etc. Inte att sitta och ladda ner filmer eller gigabyte-stora filer. Därför finns inget naturligt behov av mer kapacitet än det som normalt kan erbjudas via existerande komersiella tjänster.

Att FON dessutom skulle ge mycket högre kapacitet, kan vidare diskuteras i tekniska termer. Via en accesspunkt med fåtal klienter, kan man möjligen erhålla en någorlunda kapacitet. Men om det är en FON-router med många klienter, så får man genast de kapacitetsbegränsningar som karakteriserar WLAN i stort. För det första delar alla klienter på tillgänglig bandbredd. Men sen är det även så att man får hidden-station-fenomen, vilket innebär att om ett antal utspridda klienter är anslutna mot samma FON-router, så kommer man få en markant hastighetssänkning, då tillgänglig payload måste ge vika för RTS-CTS-signallering. (Antar att FON-routern använder RTC-CTS, eftersom CSMA/CA inte fungerar bra i en hotspotmiljö med stor täckning).

Hur implementeras säkerhet för kunder/klienter?
Det har tidigare diskuterats hur bra säkerheten är för de som har en FON-router. Kommer obehöriga åt mitt nät? Hur lätt kommer man förbi den inloggning/captive portal som FON integrerar?

Jag skulle vilja ge säkerhetstänkandet en helt annan aspekt. Nämligen, hur verifieras för kunderna, att man verkligen är ansluten till en FON-accesspunkt? Lek med tanken. Hur svårt är det att sätta upp en rouge-hotspot där man bygger en captive portal som ser precis ut som FON:s captive portal? Hur vet användaren att det är en riktig portal? Med en egen accesspunkt och egen captive portal, kan "vem som helst" enkelt sätta upp en falsk FON-hotspot och lura av folk användarnamn, lösenord och sniffa trafik från klienterna.

Dessa problem kommer säkert lösas framöver, men är knappast något man löst eller ens tänkt på idag. För egen del ser jag det lika osäkert som att ansluta via ett oskyddat wlan. (Nej, långt ifrån alla vet hur man krypterar sin trafik).

///Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, routern ringer "hem"

http://www.twindx.com/node/106

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Intressant läsning, routern ringer "hem"

http://www.twindx.com/node/106

Man kan med fördel byta ut deras firmware. Själv flashade jag med DD-WRT build 23 SP1 och i Chillispot kan man sedan konfigurera FON-portalen. Funkar utmärkt.

Vill man inte bli en FONeros - eller vill avvakta - så kan man ju försöka med följande:

1. Kör deras förinstallerade FON firmware och registrera enligt instruktioner.

2. Flasha med något bättre, t ex DD-WRT.

3. Om du valde DD-WRT, skapa följande rc_startup script

echo '00 06 * * * root /usr/bin/wget "http://download.fon.com/heartbeat.php?mac=XX-XX-XX-XX-XX-XX" -O /tmp/inet.html' > /tmp/cron.d/heartbeat

där du byter ut XX-XX-XX-XX-XX-XX mot din egen WLAN MAC adress.

Enklast skapar du rc_startup scriptet genom att gå in i Administration/Diagnostics på admin-sidan (192.168.1.1) och kopierar in ovanstående rad i Commands fönstret du hittar där. Avsluta med att klicka på "Save Startup".

Nu kommer din router att ringa hem klockan 06.00 varje dag (eller någon annan tid som du själv anger).

Not:
Själv så tycker jag naturligtvis att om detta nu skulle fungera, så är det fel att göra så, och naturligtvis är jag själv en aktiv FONeros

Permalänk
Avstängd

berenpx, fungerar det där även nu när de har släppt ny firmware?? För imo är Fon's egna firmware INNEHÅLLSfattig till tusen.. inte ens dyndns stöd.. grinigt.....

Visa signatur