Permalänk
Medlem

funderar på vattenkylning

Hej, funderat ett tag nu på vattenkylning för att minska ljudnivån på datorn.
har ett litet chassi dock så det kan bli lite trångt, har ett:
http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=60194996&itemName=Si...(utan%20PSU)
silverstone SG01

jag får max in en radiator på 80mm skulle jag tro, om jag inte börjar bända upp saker och ting i den...
har helt enkelt lite plats på ena sida ndär pci-platserna är, då i fronten och fram till grafikkort(somkommer skaffas). och sedan plats för en fläkt där i taket på 80mm, där man kanske kan få fast radiatorn, men då kommer den sitta precis över grafikkortet och kanske gå på det.
har även plats över dvd brännaren, efterosm den sitter i platsen underst.

jag bryr mig inte om överklockning, bara att det är hyffsat kylt och är tyst.
jag vill hellst att de tinte håller högre temp än stockkylningen som jag kör nu på.

funderade på detta paket:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2399&session=3ef41e...
dock vet jag inte alls hur mkt pumpen låter, men det ser väldigt smidigt ut.
och då köpa till ett grafikkortsblock och koppla in(är detta svårt?).

är öppen för förslag!

kom gärna med förslag hur jag skulle kunna sätta in sakerna i chassit oxå..

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

skaffa en Zalman Reserator istället..
hur smidig som helst att installera och helt fläktlös... nackdelen är att kyltornet hamnar utanför datorn så det är lite klumpigt att flytta runt...

Permalänk
Medlem

ja jo precis, vill hellst kunna flytta på den utan problem och läckor mm

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

den nya versionen har läckfria kopplingar till tornet så det blir två delar, dator och kyltorn att släpa runt på... och ja det är förvisso lite större.. men inte såå jobbigt... för tyst det blir det...

Permalänk
Medlem

jo såklart, men vill helst ha allt i lådan.
hur mkt klarar kopplingar i ett vattenkyningssystem, hur mkt klarar de innan de börjar läcka, jag menar om jag förflyttar datorn en hel del, kan det uppstå läckor enkelt?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Dom klarar nog en hel del beroende på vad det är för grejjer självklart, men du får väl se till o va försiktog

Men om du vill ha ner ljudnivån så är det nog snarare gpu och chipset kylningen som brukar låta mest i kombination med nätagg och chassifläktar. En 80mm radiator klarar nog knappt att kyla processorn och du har ingen möjlighet att koppla in andra delar i kylningsloopen. En sak du då kan göra är att köpa en radbox och montera en 2*120mm radiator på baksidan av chassit. Då kommer du ha möjlighet att koppla in de delar du vill i kombination med en hyffsat stark pump tex Laing DCC som också är tyst.
Om du inte är temperatur nojjig (till skillnad från de flesta andra i denna del av forumet) kan du köra på lite tunnare slangar vilket skapar lite mer plats i lådan.

Det va väl det

EDIT: Du kan ju sätta radden uppe på lådan och bara borra två hål till slangarna

Visa signatur

/Bob