Köparens guide till nätaggregat

Permalänk
Medlem

Ja det fick bli mer en fråga om pris och tyst drift. Googlade lite snabbt, sedan blev det bråttom att beställa innan 17.
Attans att jag missade erbjudandet om fri frakt!

EDIT: Ehm Produkten är märkt med: "TOPPKLASS Sweclockers.com" Hittar dock ingen info om detta på vår hemsida?
http://www.inet.se/produkt/6909877/be-quiet-pure-power-l8-300...
Inget nämns här:
http://www.bequiet.com/en/powersupply/392

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

EVGA SuperNOVA G2 750W för 990:- på NetOnNet.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Permalänk
Medlem

Har svårt att ta beslut vilket nätagg jag ska köpa. Första uppgift för nya PSU ska bli att driva ett mITX moderkort som endast drar 20-30 watt inkl GPU. Kommer rippa musik från CD-skivor med denna dator. Lagra filerna på SSD. Agera UPnP-server. Den kommer alltså inte att göra några krävande grejer.

Ska jag köpa en picoPSO. Ska jag köpa ett Seasonic, passiv kylning. Ska jag köpa EVGA SuperNOVA G2 750W för att ha något att växa i.

Jag vet att mitt moderkort inte kommer att ge mig någon snabb upplevelse i Windows 8.1 (senare Windows 10) så på sikt måste jag nog byta moderkort så att jag kan få en riktig Intel Core i3 eller i5. Ett sådan moderkort och CPU drar väl en bit över 100 watt.

Jag vill ha en tyst dator. Så tyst det bara är möjligt. Den ska stå igång 24/7 så den får gärna dra lite ström också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Har svårt att ta beslut vilket nätagg jag ska köpa. Första uppgift för nya PSU ska bli att driva ett mITX moderkort som endast drar 20-30 watt inkl GPU. Kommer rippa musik från CD-skivor med denna dator. Lagra filerna på SSD. Agera UPnP-server. Den kommer alltså inte att göra några krävande grejer.

Ska jag köpa en picoPSO. Ska jag köpa ett Seasonic, passiv kylning. Ska jag köpa EVGA SuperNOVA G2 750W för att ha något att växa i.

Jag vet att mitt moderkort inte kommer att ge mig någon snabb upplevelse i Windows 8.1 (senare Windows 10) så på sikt måste jag nog byta moderkort så att jag kan få en riktig Intel Core i3 eller i5. Ett sådan moderkort och CPU drar väl en bit över 100 watt.

Jag vill ha en tyst dator. Så tyst det bara är möjligt. Den ska stå igång 24/7 så den får gärna dra lite ström också.

Vad ska du göra med datorn?

Sen finns det moderkort med mitx som stödjer i3,i5,i7, så vad för delar har du nu?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad ska du göra med datorn?

Skrivet av Rolle2000:

Kommer rippa musik från CD-skivor med denna dator. Lagra filerna på SSD. Agera UPnP-server. Den kommer alltså inte att göra några krävande grejer.

Skrivet av Broken-arrow:

Sen finns det moderkort med mitx som stödjer i3,i5,i7, så vad för delar har du nu?

Moderkort: ASUS AT5IONT-I
Övrigt: 1xSSD, 1xDVD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Till det behövs inte mycket watt.

Det jag menar är det om att du tänkte bygga ut till i3,i5. Har du tänkt göra något extra med datorn då som extra grafikkort?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har du tänkt göra något extra med datorn då som extra grafikkort?

Nix. Inte det.
Även om jag köper ett nytt mITX moderkort och en i3/i5 så kommer jag aldrig köpa ett separat grafikkort. Jag gör ingenting med datorn där det skulle vara motiverat. Denna dator kommer nog alltid att fjärrstyras när den ska användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Nix. Inte det.
Även om jag köper ett nytt mITX moderkort och en i3/i5 så kommer jag aldrig köpa ett separat grafikkort. Jag gör ingenting med datorn där det skulle vara motiverat. Denna dator kommer nog alltid att fjärrstyras när den ska användas.

Då låter det som 750 watt är Overkill. Skulle gå med 450 Edison fractal agg med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av ett Fractal Edison M 650W? http://www.inet.se/produkt/6910021/fractal-design-edison-m-65...
Behöver ett nätagg till mitt datorbygge, vill att det ska hålla och inte brinna upp... Har inte sett några recensioner heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av climie:

Är det någon som har erfarenhet av ett Fractal Edison M 650W? http://www.inet.se/produkt/6910021/fractal-design-edison-m-65...
Behöver ett nätagg till mitt datorbygge, vill att det ska hålla och inte brinna upp... Har inte sett några recensioner heller

Seasonic byggt så ska vara bra:)

Här är en recension:
http://www.techpowerup.com/reviews/Fractal_Design/Edison_M_65...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Skrivet av Broken-arrow:

Till det behövs inte mycket watt.

Åkte och köpte ett EVGA Supernova G2 750W. Kopplade in det med strömsladd till vägguttaget. Anslöt kabeln som ska förse moderkort med ström. Sedan byglade jag två stift med medföljande adapter så att PSU skulle starta. Satte en brytare till <eco off> för att få igång fläkten i PSU.

Tycker den låter alldeles för mycket! Är det så här högt den låter när man belastar den till mer än 30%?

Kommer att lämna tillbaka nätaggregatet och i stället köpa ett Seasonic. Hoppas jag blir långsiktigt nöjd med det köpet.

(Någon som vill köpa ett nytt G2 750W i Stockholm av mig för 990:-? )

Ska försöka hitta vilket Seasonic som rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Åkte och köpte ett EVGA Supernova G2 750W. Kopplade in det med strömsladd till vägguttaget. Anslöt kabeln som ska förse moderkort med ström. Sedan byglade jag två stift med medföljande adapter så att PSU skulle starta. Satte en brytare till <eco off> för att få igång fläkten i PSU.

Tycker den låter alldeles för mycket! Är det så här högt den låter när man belastar den till mer än 30%?

Kommer att lämna tillbaka nätaggregatet och i stället köpa ett Seasonic. Hoppas jag blir långsiktigt nöjd med det köpet.

(Någon som vill köpa ett nytt G2 750W i Stockholm av mig för 990:-? )

Ska försöka hitta vilket Seasonic som rekommenderas.

Är om man belastar över 40% (om jag inte misstar mig).

Tyvärr är det så att garantin egentligen är förbrukad, utan den gäller bara första köparen (men med kvitto kan det gå ändå, om man har tur). Men nu när den inte är "ny" längre så skulle i alla fall jag dra av 30%/35% av ny priset ca.

Köpte du en på netonnet kan du få lämna tillbaks den om du skickar den i originalförpackning i så nära originalskick du kan.
Här är ett begagnat till salu http://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-datorkom... (då verkar man även ha garantin intakt)

Vad för seasonic har du tänkt dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för seasonic har du tänkt dig?

Platinum-460 Fanless tycker jag verkar vara ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Platinum-460 Fanless tycker jag verkar vara ett bra alternativ.

Ja det låter vettigt, inte billigt men kan vara värt det. Men du kan få oturen med coil whining.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Postar här i hopp om lite givande råd, kommer snart sätta in en i7 4790k samt gtx 980 ti (referens)
på ett mitx moderkort med wifi osv.
Kom på det enda modulära nätagg jag hade liggandes i garderoben var ett seasonic 520w fanless, platinum certifierat dock vad tror ni kommer det funka? överklockning kan ske mest utav grafikkortet isf.

Visa signatur

Cooltek w2, Seasonic 520w, i7 4790k, Crucial 16 gb & GTX 980 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av håcke:

Postar här i hopp om lite givande råd, kommer snart sätta in en i7 4790k samt gtx 980 ti (referens)
på ett mitx moderkort med wifi osv.
Kom på det enda modulära nätagg jag hade liggandes i garderoben var ett seasonic 520w fanless, platinum certifierat dock vad tror ni kommer det funka? överklockning kan ske mest utav grafikkortet isf.

Slår jag in vad som bör vara ditt system på Enermax PSU Calculator så säger den att ditt system kommer dra 521w vid max belastning. Gör en egen beräkning så får du ett bättre värde. Men det bör gå.

Permalänk

Goddag! Snickrar ihop mitt första egna bygge, således hyfsat grön på det här. Har snurrat runt några varv i nätaggsdjungeln nu och tror jag skulle behöva en pekpinne eller två. Bygget är något i stil med

I7-4790
Radeon R9 380 (troligtvis, inte helt spikat, potentiellt geforce gtx 960.)
16 gb ram
1 SSD, 1 HDD

Jag har förstått det som att det är värt att lägga lite pengar på nätagget, och är även intresserad av att bygget ska vara hyfsat tyst. Vad bör jag köpa? Av det jag läst hittils har EVGA SuperNOVA GS 550W lockat mig mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearoftheDomoKun:

Goddag! Snickrar ihop mitt första egna bygge, således hyfsat grön på det här. Har snurrat runt några varv i nätaggsdjungeln nu och tror jag skulle behöva en pekpinne eller två. Bygget är något i stil med

I7-4790
Radeon R9 380 (troligtvis, inte helt spikat, potentiellt geforce gtx 960.)
16 gb ram
1 SSD, 1 HDD

Jag har förstått det som att det är värt att lägga lite pengar på nätagget, och är även intresserad av att bygget ska vara hyfsat tyst. Vad bör jag köpa? Av det jag läst hittils har EVGA SuperNOVA GS 550W lockat mig mest.

Hej hittar inget test på 550w men gs 850 är sesonic tillverkat med japanska kondningar så är nog antagligen ditt 550w med så jag hade nog vågat köpit

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Jubileumsmästare

Vill uppmärksamma att mitt snart tre år gamla Be-Quiet Dark Power Pro 10 850W förmodligen har börjat strula. Har haft problem ett antal månader med att datorn inte startar från avstängt läge (nästan aldrig), vilket har tvingat mig att ha den på konstant för att slippa problem. Även USB-portar har krånglat. Var först övertygad om att moderkortet var boven i dramat, men efter byte så kvarstår problemet.

Nätaggregatet har visserligen fem års garanti, men det känns föga värt att skicka ner det till Tyskland för inspektion och eventuell reparation...

Permalänk
CS-mästare

Har nyligen uppgraderat grafikkort samt ssd och nu är det nätaggregatets tur då mitt nuvarande låter så sablarns högt. Kanske kan man få något köpråd av sweclockers rara och hjälpsamma forumiter?

Jag är ute efter:
+Tyst
+Kvalité
+Modulärt/semimodulärt
Budget 1000kr
Användningsområde: Spel, både nya krävande samt csgo.

Mitt nuvarande nätagg är ett Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze, köpte ett 650W eftersom jag vid tillfället funderade på att köra SLI, något som jag inte kommer att göra. Fick med Enermax PSU Calculator ett rekommenderat minimum på 463W. Dock så antar jag att man vill ha en bit över för att nätaggregatet inte ska behöva gå på max hela tiden? Det jag har tittat på är Fractal Design Newton R3, 600W 80+ Platinum vilket fick bra betyg i sweclockers egna test.

Frågor:
Är 600W för mycket för min dator?
Finns det bättre alternativ är R3 i samma prisklass eller billigare?
Är de något höga rippelvärdena hos R3 något jag bör ta i beaktning?

Nuvarande komponenter:
MSI Z87-G45
MSI GeForce GTX 980
i5 4670K OC: 4,4Ghz 1.26V
Corsair8GB CL9 1600Mhz 1.5V
Samsung SSD PRO 850
Sound Blaster Z
Monterat i FD Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av almness:

Har nyligen uppgraderat grafikkort samt ssd och nu är det nätaggregatets tur då mitt nuvarande låter så sablarns högt. Kanske kan man få något köpråd av sweclockers rara och hjälpsamma forumiter?

Jag är ute efter:
+Tyst
+Kvalité
+Modulärt/semimodulärt
Budget 1000kr
Användningsområde: Spel, både nya krävande samt csgo.

Mitt nuvarande nätagg är ett Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze, köpte ett 650W eftersom jag vid tillfället funderade på att köra SLI, något som jag inte kommer att göra. Fick med Enermax PSU Calculator ett rekommenderat minimum på 463W. Dock så antar jag att man vill ha en bit över för att nätaggregatet inte ska behöva gå på max hela tiden? Det jag har tittat på är Fractal Design Newton R3, 600W 80+ Platinum vilket fick bra betyg i sweclockers egna test.

Frågor:
Är 600W för mycket för min dator?
Finns det bättre alternativ är R3 i samma prisklass eller billigare?
Är de något höga rippelvärdena hos R3 något jag bör ta i beaktning?

Nuvarande komponenter:
MSI Z87-G45
MSI GeForce GTX 980
i5 4670K OC: 4,4Ghz 1.26V
Corsair8GB CL9 1600Mhz 1.5V
Samsung SSD PRO 850
Sound Blaster Z
Monterat i FD Define R4.

http://www.inet.se/produkt/6910021/fractal-design-edison-m-65...

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

http://apc.canardpc.com/

min favorit psu calculator

Permalänk
Medlem

Skall bygga en ny dator med:
Micro-atx moderkort
R9 380 4GB grafikkort
intel i5 4460 processor
2x4gb ddr3 RAM
1x 230 fläkt
3x 120 fläkt
1x ssd
1x hdd
Räcker då 630 Watt?

Någon som har erfarenhet av http://www.computeruniverse.net/en/products/90416103/thermalt...

Permalänk

@almness: Har du inte hunnit köpa ett agg så sälj Fractal Design Newton R3 10000w platimun för 1090kr

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliz:

Skall bygga en ny dator med:
Micro-atx moderkort
R9 380 4GB grafikkort
intel i5 4460 processor
2x4gb ddr3 RAM
1x 230 fläkt
3x 120 fläkt
1x ssd
1x hdd
Räcker då 630 Watt?

Någon som har erfarenhet av http://www.computeruniverse.net/en/products/90416103/thermalt...

Skulle lugnt räcka med 500W, sålänge det är ett bra nätagg.

Har aldrig sett det nätaggregatet du länkade innan, skulle själv satsat på ett mer välkänt märke men Thermaltake är kanske bra de med. Rekommenderar modulärt dock, mycket skönare att bygga med.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Mitt Corsair 600w har nu efter 3 år börjat låta som ett tröskverk. Övriga delar i datorn har nyligen uppgraderats så antingen beror det på överbelastning eller så har fläkten i agget helt enkelt gett upp. Nog spekulerat, jag köper ett nytt istället.

Riggen
* Chassi: FD R5
* ASUS Z170-P S1151
* Intel Skylake i5 (eventuell överklockning i framtiden)
* 4x2 gb DDR4 1600mhz
* AMD Radeon R9 380 2gb (Skall eventuellt köpa ett till för crossfire senare så räkna med det)
* 250gb SSD + 1TB HDD
* Creative Soundblaster ljudkort

Körde testet på enermax och där fick jag 674W vilket jag tycker låter mycket fast det kanske beror på Crossfire.

Budget: Runt 1000kr (

Har tittat på EVGA GS 650w som fick utmärkta testresultat här på Sweclockers. Men efter testet på enermax blir jag osäker på ifall det räcker. Agget måste vara modulärt och har pcie-kablar så det räcker för två grafikkort.

Permalänk
Medlem

Borde köpa ett nätagg för min build:
Micro-atx moderkort
R9 380 4GB grafikkort
intel i5 4460 processor
2x4gb ddr3 RAM
1x 230 fläkt
3x 120 fläkt
1x ssd
1x hdd

Gärna under 75 euro, modulärt.
Rekomenderas Cooler master G550M eller Corsair CX500M? De kostar båda runt 70-75 euro.
Sen finns det även en hel del Thermaltake nätagg, t.ex. Thermaltake Smart SE 530W för endast 53euro, har någon erfarenhet av den?

http://www.computeruniverse.net/en/groups/30000573/power-supp...

Permalänk
Medlem

EDIT: Sorry, råkade posta fel.

Permalänk

Nätagg från antec och seasonic är bättre än de flesta

Visa signatur

i3 550 asus nvidia 650e 1gb 1tb 4 ram

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på mellandagsrean för att köpa prylar till ett nytt bygge. De planerade delarna är dessa:

Moderkort: H81 MSI LGA1150 mATX
Processor: i5 4460
Grafikkort: ASUS GTX 970 STRIX
Minne: billigaste 8 GB DDR3 @ 1600 MHz
HDD: mekanisk 7200 rpm
SSD: samsung 850 EVO 500GB
Chassi: Define R5
Utöver detta: WLAN (B/G/N/AC), extra 140 mm fläkt

Jag hade tänkt ta ett Corsair RM650x men nu föll priset på RM750x så det blev billigare än det med lägre effekt. Finns det någon anledning att inte köra på högre effekt annat än att det inte behövs?