Permalänk

Laptop Kylare

Jag hade tänkt att göra en laptop kylplatta med tysta fläktar som kyler ner datorn. Men behöver lite tipps och ideer, hade tänkt bygga en "grundplatta" av lämpligt matrial sedan sätta in fläktar. Hur ska jag gå till väga och va ska jag ha för matrial o vart köper man det?

Alla tipps är varmt välkommna!

MVH Sterneborn

Visa signatur

CPU: iI5 4690k| Moderkort: GA-Z97x-Gaming 3 | Ram: Corsair16GB 2400MHZ | Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB|

Permalänk
Medlem

Jadu..

Blir ju svårt om jag ska berätta såpass mycket att jag själv gör projektet, vad ska du själv göra då?!

Aluminum tex fungerar!
Valfri järnhandel?
Lättare är annars att köpa en färdig platta för under 500kr, du tjänar på det och du kommer säkert bli mer nöjd, iom att du inte verkar så erfaren med modding medmera (Inget illa menat)..

Lycka till iaf!

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

jag tror med att köpa en färdig vore bäst.

men om du insisterar: två st 120mm fläktar, en vid batteriet (är väl det som blir varmast?) och en på ett annat varmt ställe. rekomenderar adda.

sen materialet ska ju helst vara en metall med bra värmeledningsförmåga, koppar är att rekomendera, annars är aluminium bra (och billigt).

Sen för att bli av med resonansljud mellan laptop och kylare kan du anväda gummikuddar under datorn, med en höjd på tex 0.5-1cm. fläktarna kan du gärna setta i gummistroppar.

*120mm Adda x2 @ tex datorbutiken.com
* Aluminium @ clasohlson.se
* Gummifötter kan du göra av något du hittar i hemmet, gummistroppar finns på datorbutiken.com

hoppas det har hjälpt.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

räkna med att priset på en hemmabyggd grej oftast inte blir så mycket lägre än en pryl du köper.....satsa på en färdigbyggd för bästa resultat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaWoo
räkna med att priset på en hemmabyggd grej oftast inte blir så mycket lägre än en pryl du köper.....satsa på en färdigbyggd för bästa resultat

Det är oftast sant, speciellt om man räknar byggtid som utgift.

Men i det här fallet håller jag inte med. De färdiga laptopkylarna går ju loss på uppåt 500kr och är bara en bockad aluplåt med ett par fläktar som kopplas till USBporten. Jag skulle lätt kunna bygga något liknande med bättre funktion av prylar som jag redan har hemma.

Att dessa plattor ofta är tillverkade av aluminium har inte mycket med värmeledningsförmåga att göra. Laptops har ju ändå gummifötter som effektivt distanserar dem från underlaget. Man kan med andra ord lika gärna använda trä eller någon plåt. Monterar man sedan ett par 120mm fläktar och driver dessa med 5V från USBn får man förmodligen en tystare och effektivare laptopkylare än man kan köpa dessutom till ett mycket lägre pris.

Permalänk

frågan är om det inte har lite med värmeledningen att göra, du får ju effektivare kylning om fläktarna får "hjälp" med värmeledningen av metallen.. sen tror jag absolut inte det blir billigare. särskilt med byggtiden som en utgift. "sånt jag har hemma" funkar inte enligt mig, det har ju med ett inköpspris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha..jag ska nog bygga mig en laptop kylare i plexiglas...jag har ingen laptop men skitsamma

Permalänk
Avstängd

Plexi = lägg biten över bordskanten och värm med varmluft

Ghetto = skolperm och hål samt fläktar

Annars såga hål i bordet och plasera fläktarna där, slipper även pungsvett

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Plexi = lägg biten över bordskanten och värm med varmluft

Ghetto = skolperm och hål samt fläktar

Annars såga hål i bordet och plasera fläktarna där, slipper även pungsvett

Pungsvetten lär ju inte minska om man värmer pungen?

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

tredox: beror på hur varm den var innan, och alla vet ju hur bomber3 beter sig. :):P *ironi*

lessen bomberkompis, men jag ville inte missa läget.

Visa signatur

Permalänk

köp några sånna här å rikta mot tangentbordet det sänkte tempen på min kompis dator ca 10 grader en bärbar p3a 900mhz

http://www.rusta.se/product.asp?produkt=BORDSFL%C4KT+MINI&kat...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darknes
köp några sånna här å rikta mot tangentbordet det sänkte tempen på min kompis dator ca 10 grader en bärbar p3a 900mhz

http://www.rusta.se/product.asp?produkt=BORDSFL%C4KT+MINI&kat...

Han vill säkert ha en låg ljudnivå också, ett par såna där lär ju låta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
tredox: beror på hur varm den var innan, och alla vet ju hur bomber3 beter sig. :):P *ironi*

lessen bomberkompis, men jag ville inte missa läget.

Ingen skada tagen, det är så jag bara råkar vara

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

man kan bygga ett avgasrör om man rullar ihop en bit papper och sätter en fläkt i änden. har jag gjort. låter mycket och lite ghetto kanske, men det blir kallare...

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd

du kan annars låtsas att din dator är kall....?

gör något av en gammal träskiva eller liknande,det där som mx sa va faktiskt inte allt för dumt.

Permalänk

KOlla in laptop kylaren jag byggde för ett tag sedan, funkar hur bra som helst, datorn är tyst och kall
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såhär ser min hemmagjorda laptopkylare ut:
http://www.aubec.fotopic.net/p25433424.html (=

vet inte om jag håller med dem som säger att det blir dyrare att bygga en själv
mot att köpa en "riktig". Som bottenplatta går man till lokala plåtslagaren och
köpen en spillbit (alu) för en billig summa, sen spelar inte kvaliteten på fläkten
så stor roll (dvs om den låter mkt) om man tänker köra den på USB eftersom de
då inte går så fort.

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk

borde det inte sitta fötter på den eftersom det ser skakigt ut, eller iaf halt att ha den så på bordet.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum