Hjälp en som inte kan! Nytt grafik kort m.m

Permalänk

Hjälp en som inte kan! Nytt grafik kort m.m

Hittade en demo på ett flygsimulatorspel i en GAME butik.
Tog hem det och provade, gick verkligen uselt!

Har ett Radeon X300se 128MB DDR (64-Mbit) i datorn nu tydligen, nått av det sämsta man kan ha i dagens läge har jag förstått?

Eftersom att jag har väldigt begränsade kunskaper om datorer så vill jag ha ett skapligt kort som jag kan stoppa in i datorn sen spela. Inge klockande och sånt som jag inte förstår mig på, det ska fungera bra som det är helt enkelt.

Så vad behöver ni veta för att hjälpa mig med detta?

Max 2000kr & PCI-E ska det vara tydligen?

Jag vill kunna spela det mesta som wow, fear osv.
Det kanske är för höga krav på ett kort för 2000kr?

Jag vill inte ha ett beggat kort eftersom att jag inte kan bedömma om det är skadat, klockat osv.

Nästa problem är mitt RAM minne, tar det i samma tråd här så slipper jag skapa fler trådar än jag kan hålla koll på.

Har just nu 2X256 Mbit DDR400

Och behöver uppenbarligen mer om jag vill spela ovanstående spel?
men hur mycket behöver jag? kan man få för mycket ram minne?

Vore snällt om ni kan hjälpa mig hitta nått bra, har själv letat men blir förvirrad när det finns 1000 olika med samma namn men olika pris.

Förstår att ni är trötta på alla dessa frågor men jag är verkligen dum i huvudet när det kommer till detta och att försöka hitta en tråd med någon som är lika dum och undrar samma saker är svårt, så snälla hjälp mig och tänk på att jag inte fattar när ni ska förklara nått.

Permalänk
Medlem

Hej. Ett bra grafikkort, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326957

Sen till minnen.Har du råd, köp 2gb minne. T ex dessa http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301825

Annars 1gb. T ex dessa
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118498

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk

Okej kyro2.
Tack för det svaret, det var ord och inga visor, precis som jag vill ha det.

Avaktar lite för att få fler åsikter, komentera gärna dessa åvastående grejer.

Edit: Är detta samma grafikkort som det här åvan?
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100014

Permalänk
Medlem

ja

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Hedersmedlem

7900GS är också ett bra spelkort om du vill ner under 2000kr.

http://www.inet.se/artikel/5407679

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
7900GS är också ett bra spelkort om du vill ner under 2000kr.

http://www.inet.se/artikel/5407679

Är "texture shimmering" för Nvidia fixade i WoW ? bara undrar, för om inte så kanske ATI är bättre för honom.....

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen aning.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk

lutar åt att jag köper det där kyro2 rekomenderade.
Det verkar ju helt okej.
Någon som tycker nått annat?

Behöver man nått extra när man ska montera?, är det väldigt kännsligt för statisk elektrisitet eller räcker det om man tar i ett element eller liknande precis innan man monterar?

Hur ska man göra för att det ska gå så smidigt som möjligt med drivrutiner och grejer?

Kommer troligtvis beställa i morgon (söndag) eftermiddag, så hinner jag förhoppningsvis få fler alternativ och tips.

Edit: Nu när jag skaffar bättre grafikkort kommer jag få bukt med problemet med att bilden blir skit dålig när man tittar på film från datorn i TV:n? Som det är nu så blir det suddigt som fasen på tvn. Det går ju att titta men det är ju skit risig bild.

Permalänk
Hedersmedlem

Avinstallera ATI drvrutinen innan du sätter i kortet bara så skall det gå bra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersson940
lutar åt att jag köper det där kyro2 rekomenderade.
Det verkar ju helt okej.
Någon som tycker nått annat?

Behöver man nått extra när man ska montera?, är det väldigt kännsligt för statisk elektrisitet eller räcker det om man tar i ett element eller liknande precis innan man monterar?

Hur ska man göra för att det ska gå så smidigt som möjligt med drivrutiner och grejer?

Kommer troligtvis beställa i morgon (söndag) eftermiddag, så hinner jag förhoppningsvis få fler alternativ och tips.

Edit: Nu när jag skaffar bättre grafikkort kommer jag få bukt med problemet med att bilden blir skit dålig när man tittar på film från datorn i TV:n? Som det är nu så blir det suddigt som fasen på tvn. Det går ju att titta men det är ju skit risig bild.

Det viktiga är att ha kontakt med chassit hela tiden när du installerar grafikkortet för att undvika problem med statisk elektricitet, om du inte har ett antisatarmband kan du ju alltid trycka nån valfri kroppsdel mot chassit

Permalänk

Gjorde en storstädning av databorde idag och möblerade om lite bland grejerna, upptäckte att min skärm Samsung SyncMaster 710V Bara har en sån blå kontakt, och mitt grafikkort har en lika dan, däremot det som kyro2 hade ingen sån blå kontakt, hur gör man då? Måste jag skaffa ny skärm också?

Permalänk
Medlem

Du får med 2 adaptrar som du bara pluggar in i grafikkortet så kan du ansluta din skärm.

Permalänk
Citat:

Gjorde en storstädning av databorde idag och möblerade om lite bland grejerna, upptäckte att min skärm Samsung SyncMaster 710V Bara har en sån blå kontakt, och mitt grafikkort har en lika dan, däremot det som kyro2 hade ingen sån blå kontakt, hur gör man då? Måste jag skaffa ny skärm också?

Nej, men du behöver en DVI till VGA adapter, borde gå att köpa på Classe

Tror att det ska vara DVI hane - VGA hona , men bäst att kolla upp det

Permalänk
Medlem

Hej igen. Precis som "Fridlyst" sa längre upp i tråden så får du med 2st adaptrar så det är inga problem.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |

Permalänk
Medlem

7900gto då?

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk

Låter bra med att det medföljer adaptrar.

Kommer beställa dessa grejer ikväll när jag kommer hem.

Funderade på en sak, vad är bäst för mig tror ni? Att köpa det som kyro2 rekomenderat eller kanske bara ta 1Gb minne och lägga en 3.000 på ett grafikkort? Eller som kyro2 rekomenderar, 2Gb minne och 2.000kr på grafiken?

Kanske räcker det kortet till för mig?
Jag har knappt spelat nått på datorn hittils men det känns som att det finns många roliga spel som jag vill prova nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasL
7900gto då?

Prisvärt men lite över 2000:-

Förövrigt verkar herrarna ha rätt när det gäller adaptern, verkar följa med en sån, my bad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Prisvärt men lite över 2000:-

Förövrigt verkar herrarna ha rätt när det gäller adaptern, verkar följa med en sån, my bad

Hur mycket mer kostar det då?
Kan tänk mig att lägga lite till om det verkligen är värt det, som sagt jag har väldigt begränsade kunskaper om detta och vill att det ska funka utan att jag behöver göra annat än installera grejerna.

Så om det 7900gto kortet är snarlikt det andra men går att klocka bättre eller nått sånt så känns det som onödiga pengar för mig.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag uppskattar verkligen er hjälp här grabbar.

Permalänk
Medlem

2500kr ungeför kostar ett 7900GTO som iprincip är ett 7900GTX med lite lägre minnesfrekvenser vilket ger en minskning in prestanda på runt 2-3 procent och kan ofta klockas högre än GTX standard spec.

X1900Pro är inte lika bra och har dessutom bara 256MB minne eller?

7900GTO motsvarar igentligen ett X1900XT 512MB men är ofta lite närmare XTX än XT igentligen.

För att se prestanda på GTO kolla på GTX och dra av nån procent.

Dustin har slut på sina men inwarehouse verkar ha några kvar.

http://inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1127969

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
2500kr ungeför kostar ett 7900GTO som iprincip är ett 7900GTX med lite lägre minnesfrekvenser vilket ger en minskning in prestanda på runt 2-3 procent och kan ofta klockas högre än GTX standard spec.

X1900Pro är inte lika bra och har dessutom bara 256MB minne eller?

7900GTO motsvarar igentligen ett X1900XT 512MB men är ofta lite närmare XTX än XT igentligen.

För att se prestanda på GTO kolla på GTX och dra av nån procent.

Dustin har slut på sina men inwarehouse verkar ha några kvar.

http://inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1127969

"Minst 400W nätaggregat rekommenderas"

Det var ju inge bra, har 350w på mitt.
Annars verkade det ju bra, men frågan är om det är bra även standard så att säga, för alla verkar ju ha klockat de korten och det vet jag inte hur man gör.

Frågan är som sagt om det verkligen är 500kr bättre än det som kyro2 skrev om?
Tycker ni att det är det så slår jag nog till på det istället.

Permalänk
Medlem

Hej igen. Du kommer att få ett rejält lyft med 2gb ram och 1950 kortet.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyro2
Hej igen. Du kommer att få ett rejält lyft med 2gb ram och 1950 kortet.

Det tvivlar jag inte en sekund på, jag ska ha de 2gb minnena du rekomenderar men om det finns ett grafik kort för en 500ing till som är mycket bättre än 1950 kortet så bör jag kanske överväga att köpa det istället? Om det är så pass mycket bättre att det motiverar den extra 500ingen alltså. Eller vad tycker du? Detta är hur svårt som hellst när man inte har en aning om vad allt betyder

Permalänk
Medlem
Citat:

"Minst 400W nätaggregat rekommenderas"

Det var ju inge bra, har 350w på mitt.
Annars verkade det ju bra, men frågan är om det är bra även standard så att säga, för alla verkar ju ha klockat de korten och det vet jag inte hur man gör.

Frågan är som sagt om det verkligen är 500kr bättre än det som kyro2 skrev om?
Tycker ni att det är det så slår jag nog till på det istället.

Men räcker verkligen 350W till en X1950?

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

kan detta vara nått?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325487

funderar själv på ett sånt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattemaz
kan detta vara nått?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325487

funderar själv på ett sånt

Det där har ganska bra prestanda men jag skulle välja GTOn om man får tag på en.

Sen är det också så att alla grafikkort i X19** serien drar väldigt mycket ström och 7900serien är klart energisnålare.
Så har du bara ett 350W agg kan det bli snålt oavsett men det beror på hur många Ampére du har på 12V railen, ska helst vara iallafall över 18.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det där har ganska bra prestanda men jag skulle välja GTOn om man får tag på en.

Sen är det också så att alla grafikkort i X19** serien drar väldigt mycket ström och 7900serien är klart energisnålare.
Så har du bara ett 350W agg kan det bli snålt oavsett men det beror på hur många Ampére du har på 12V railen, ska helst vara iallafall över 18.

Det var precis 18A på 12v...kommer det inte funka då tro?
Börjar dra ihop sig nu, tänkte som sagt beställa ikväll så jag får det innan helgen iallafall.

Vad jag fattat så är 7900 bättre än 1950, men det kostar en 500ing mer, men det verkar ju som att det är värt det?

Har någon koll på vart man får bästa pris på 7900?

Edit: Är dessa nått att ha? --> http://inwarehouse.se/Product.aspx?prd=663088&node=701

Tänkte om jag ska beställa 7900GTO därifrån så kan man ju ta minnena på samma ställe för att slippa extra frakt?
Eller är de minnena kyro2 rekomenderade bättre tro? De fick ju bara fina betyg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var precis 18A på 12v...kommer det inte funka då tro?
Börjar dra ihop sig nu, tänkte som sagt beställa ikväll så jag får det innan helgen iallafall.

Vad jag fattat så är 7900 bättre än 1950, men det kostar en 500ing mer, men det verkar ju som att det är värt det?

Har någon koll på vart man får bästa pris på 7900?

Edit: Är dessa nått att ha? --> http://inwarehouse.se/Product.aspx?prd=663088&node=701

Tänkte om jag ska beställa 7900GTO därifrån så kan man ju ta minnena på samma ställe för att slippa extra frakt?
Eller är de minnena kyro2 rekomenderade bättre tro? De fick ju bara fina betyg.

Kör på grejerna på inwarehouse, minnena och 7900gto, du lär inte bli missnöjd

Vad har du för prolle föresten? Är den för klen så kanske ett 7900gto är overkill, eller njae. Köp ett sånt hur som helst förresten. Det är för bra för att inte köpa

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Nu är jag bara två knapptrykningar ifrån att beställa GTO --> http://inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1127969

Och 2gb minne --> http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301825

Är det nått mer jag behöver eller bör tänka på?
Någon som tycker detta är ett dummt köp? kyro2?
Kan jag använda mina nuvarnade minnen tillsammans med de andra två här? så det blir ca 2.5Gb ram?
Och som jag undrade innan, kommer jag slippa suddig bild på min vanliga bildrörstv när jag tittar på film via datorn?

Känns lite som att jag är ute på hal is, därför alla frågor.

Edit: En fråga till, vad händer om nätaggregatet inte klarar att leverera det som krävs av det?

Edit2: "Vad har du för prolle föresten? Är den för klen så kanske ett 7900gto är overkill, eller njae. Köp ett sånt hur som helst förresten. Det är för bra för att inte köpa"

Prolle = Prosessor eller?

Har en P4 3.2GHz

Permalänk
Medlem

Hej Andersson940,

Ditt val av både graffikkort och minne är mycket bra, du behöver inte vara det minsta orolig för den biten. Jag har dock några frågor; Vad för moderkort har du, vad för processor har du och slutligen, vad för nätaggregat har du?.

När det gäller kombination av ram minnena så skulle jag (personligen) endast använda mig av Twinmos minnena, du behöver ej mer än 2gb ram minne i ditt system.

Du nämner att du har suddig bild på din TV då du ser på film, jag har ingen erfarenhet av den biten över huvudtaget men jag vågar mig på att säga att du bör? få en bättre bild med ditt nya kort.

Om ditt nuvarande nätaggregat inte skulle klara av att leverera tillräckligt mycket ström till din dator, så skulle ditt system antagligen upplevas (bli) ostabilt, och efter ett tag så skulle nätaggregatet bli överhettat och gå sönder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsioni
Hej Andersson940,

Ditt val av både graffikkort och minne är mycket bra, du behöver inte vara det minsta orolig för den biten. Jag har dock några frågor; Vad för moderkort har du, vad för processor har du och slutligen, vad för nätaggregat har du?.

När det gäller kombination av ram minnena så skulle jag (personligen) endast använda mig av Twinmos minnena, du behöver ej mer än 2gb ram minne i ditt system.

Du nämner att du har suddig bild på din TV då du ser på film, jag har ingen erfarenhet av den biten över huvudtaget men jag vågar mig på att säga att du bör? få en bättre bild med ditt nya kort.

Om ditt nuvarande nätaggregat inte skulle klara av att leverera tillräckligt mycket ström till din dator, så skulle ditt system antagligen upplevas (bli) ostabilt och efter ett tag så skulle nätaggregatet bli överhettat och gå sönder.

Får börja med att säga tack för ett bra svar!

Då ska vi se,

Moderkort: http://support.intel.com/products/motherboard/d915gag/index.h...

Prosessor: P4 3,20 GHz finns väl olika varianter av P4:an men jag har inte riktigt koll på vilken det är, varm som satan blir den iallafall så fort man starta upp datorn, trots en AC freezer pro 7 på så ligger den på 58-60grader idle.

Nät agg: http://www.torget.se/datorer-komponenter-compucase_hec_350ar_... (hittade ingen annan info)
Men vid +12V så lämnar det max 18A.

Vad tror du om det?

Edit: såhär ser det ut i burken för övrigt --> http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=53790