Permalänk
Medlem

Behöver man 2 ssds?

Nu om jag har ett spel som laddas ner på min HDD så är alla filer som jag öppna som ligger på HDD jättesega medans de på SSD är som vanligt. Enkel fråga, i framtiden ska man ha 2 SSDs (1 för desktop och 1 för spel) eller är detta försumbart då SSDn helt enkelt är tillräckligt snabb för att klara av att båda sakerna samtidigt utan att man märker av någon prestanda drop.

Tack!

Permalänk
Medlem

Windows och spel vill du ha på SSD, vill du ens ha en gammal mekanisk HDD är den bara för lagring...
Bara du kan svara på om du behöver 1 till SSD, själv har jag bara 1 m2 disk på 2Tb, klarar mig utmärkt.

Permalänk
Medlem

Precis som med gamla HDD så har du mer teoretisk prestanda om du kör OS och spel på olika diska, idag beror det nog mer på hur många PCI-lanes du har på ditt moderkort/hur många som CPU stödjer.

Men har du allt på en modern m.2 disk så kommer du inte märka av någon skillnad alls oavsett konfiguration om du inte sitter med en stoppklocka och mäter laddningstider.

Fördelen med att ha spel på separat SSD är väl att spelen ligger på en annan disk om OS-disken pajar och du måste flytta över spelen igen så går det snabbare att bara lägga till dem i biblioteket och verifiera spelfilerna än att ladda ner dem igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Nu om jag har ett spel som laddas ner på min HDD så är alla filer som jag öppna som ligger på HDD jättesega medans de på SSD är som vanligt. Enkel fråga, i framtiden ska man ha 2 SSDs (1 för desktop och 1 för spel) eller är detta försumbart då SSDn helt enkelt är tillräckligt snabb för att klara av att båda sakerna samtidigt utan att man märker av någon prestanda drop.

Tack!

Jag har bara SSD diskar, sata + M.2
Priset mellan HDD och SSD är nästan försumbar idag och skillnaden är SÅ stor mellan HDD och SSD att man måste vara galen att inte betala dem extra kronorna för SSD.

Om du behöver mer än en SSD har väl bara att göra med utrymme, räcker inte den SSD'n du har så äre bara att köpa en till...

Permalänk
Medlem

Behöver man nog inte, tror ganska många kör SSD för C disk för operativsystemet sedan mekaniska diskar för lagring.

Men det finns så klart individer inklusive mig själv som föredrar 2 eller fler SSD, 1 för OS som är oftast runt 1TB för programmen.
Sedan en 2-4TB för spel, sedan mekaniska för lagring av videon, blir väl allt vanligare i och med att allt nyare spel sätter SSD som krav.

Sedan finns det färre individer som väljer gå över helt på SSD.

Visa signatur

▰ MSI RTX ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Tackar!!