Sneak-laptop för max 4500 (gärna beg.)?

Permalänk
Medlem

Sneak-laptop för max 4500 (gärna beg.)?

Ja, här kommer tyvärr ännu en av dessa "vad ska jag satsa på"-trådar, men då utveckligen går snabbt framåt och priserna ändras ger inte en sökning på forumet så värst mycket tyvärr.

Jag behöver en dator som är mer bärbar än har goda prestanda, eftersom den endast ska användas till surfing, ordbehandling samt lite film/serie-tittande. Något enklare spel i stil med Elastomania förutsätter jag fungerar Hårdiskutrymme spelar mindre roll då jag streamar det mesta via nätverket.

Budgettaket ligger där en mobil med W-lan ligger - inte mer än 4500 Kr.

Batteritid är relativt viktigt, eftersom det lite är poängen med en bärbar när jag redan har en stationär, sisådär 2 h tycker jag är OK.

Vad ska jag satsa på? Turion eller Centrino? Eller duger det kanske rent av med desktopsystem?

Min mor har från jobbet en HP med Pentium M 1.7 GHz, centrino, radeon 9600 och 512 Mb RAM, och den tycker jag fungerar utmärkt, så något i den stilen, alternativt något billigare kanske?

Något märke jag bör titta närmare på? Eller kanske undvika?

Jag vet inte om det är OK här, men hittar ni någon fin annons på blocket eller tradera, så PM:a gärna en länk

Tack på förhand!

/Simon

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Av vad jag har hört så ska Acer inte göra de bästa bärbara datorerna, men jag har ingen kött på bena, enbart rykten.

Permalänk
Medlem

Jag har en Acer 5101AWLMi tycker den väl är ok med tanke på priset gav 6995:- på onoff se sign för prestanda.
Det enda som är störande med den är att fläkten låter endel på fullt varv.
Samt att den ofta ligger igång på lågfart nästan hela tiden. Annars en ok dator för pengarna.

Men HP samt Toshiba gör väldigt fina datorer. Min tjej har en Toshiba med en Intel Core Solo den är redigt tyst betydligt tystare än min.

Vilken processor du skall välja jadu... har sett fina datorer beg med intel mobile 1,7 processor kring 4500-5000:-

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Har hittat lite allt möjligt, och vanligast i den prisklassen jag letar i verkar Centrino-baserade datorer vara, så jag antar att det får bli en sån när jag väl har pengar

Kom också på att jag förmodligen ska köra Linux på den, och då är väl nVidia-baserade grafikkort att föredra? Eller?

Jag såg t ex precis en COMPAQ Evo N610C gå för lite drygt 3500:- Ganska prisvärt för Pentium M 1.8 och 1 Gb RAM eller?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

För 4500kr kan du få en IBM Thinkpad T42, bästa beg datorn som har bra kvalité och håller länge.