Permalänk

vattentank

Kan man istortsett använda vilken tank man vill om man skulle få för sig att använda vattenkylning ??

fårtillgång till en stor fetetank på 500liter om några månader nämligen gäller bara o hitta block o n pump isf

eller

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

det tar väldigt lång tid att kyla ner 500 liter vatten så du vet, nog ingen bra idé.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
det tar väldigt lång tid att kyla ner 500 liter vatten så du vet, nog ingen bra idé.

Men samtidigt så tar det ju lång tid att värma upp det med.. och lixom, med så mycket vatten så borde det ju självkyla sig en del med, till bara en liten bit över rumstemp.. eller?

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

men vattnets i tanken temp höjs väl inte bara för att tanken är stor och borde kylas lika lätt som om det var en liten tank när det kommer till radiatorn?

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk

finns ju mer vatten alltså bör de ta längre tid att allt har samma temp dvs tror man kan köra en värstingburk utan radiator några dar utan att tempen ökar med många grader asså

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

men måste man inte köra med disilerat vatten ? har ingen vatten kylning så ja ska väll igentligen inte säga så mycket . men om det är så kan de bli lite svårt att få tag i 500 liter destilerat vatten.

Permalänk
Medlem

Äsch, hundra dunkar dest.vatten är la inga problem. Man kan ju hyra släp på macken, när man ändå är där.:P Du har alltid så underbara ideer fullmoon! Kunglig är du! Hoppas det funkar, du måste testa alla fall, åtminstone för att kunna säga att du har fetast vattenkylning på forumet. Volymmässigt då.:P

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Avstängd

Körde med 30L aluminium hink/balja/saftmajja och tempen höjdes sakta, men inte mycket.

Med luftkylning låg tempen runt 60-70 och väsnades som fan, men bara block+pump och hinken så låg max tempen på 50 efter 5-7dagar uptime.

Men det var rent vatten så jag bytte det var 7 dag, typ tog retur slangen från "tanken" in i en 10L hink och tömde tills det var kanske 2-3L i "tanken" och slängde i lite diskmedel så blocket och slangarna rensades från slam, slammet fastnade i filtret så det var bara att rensa filtret och fylla på med 25L svinkallt vatten.

oggy_: vi häller dryga 1500L destilerat vatten i brunnen från våran reningsverk per vecka, apparaten vill man gärna ha hemma fungerar som en hembränings apparat men det blir 1000L på 48tim.

Kylmedlet från svarvarna/fräsarna hamnar i vacum tankar och kokas snabbt, ångan sugs upp av vacum pumparna och kyls ner samt filtreras med aktivt kol för att sedan dumpas i fat, skiten i vacumtankarna skrapas av automatiskt ner i gegga fatet som är rätt så miljofarligt...
Jävligaste är att man måste ha tillstånd för maskinen och miljö nissarna från komunen kontrollerar den varje vecka, tankarna är låsta och det skulle märkas om man kört mäsk genom maskinen ett par månader innan..

Och kylmedlet får inte innehålla sockerarter, luktar mäsk då.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det är för en tank?

Visa signatur

Gosh!

Permalänk

inte redigt en sådan där men i stora drag
kanske äre lite fördjävligt att använda kanske

kan ta något kort imorgon vet ja

nu har de diskuteratstidigare men hur viktigt är det med destvatten?

för destilerat blir ju som vanligt eftersinomtidmed och bara man har någorlundaflöde och inget smutsivattnet så bör det inte sätta igen blocken?

men isf är de bara att man instalerar 2 karnar från tanken så man kan plocka bort och rengöra blocken när man känner för det men frågan är om det är värt det har inte lust och ha den på rymmet och knappast att jag vill sitta i tvättstuga häller

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Destilerat är bara utan kalk, blir slemmig precis som vanligt vatten fast inte lika snabbt.

Men kalk är inte bra det heller, kalk har väl sämre värmeledande egenskaper har jag för mig

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Destilerat är bara utan kalk, blir slemmig precis som vanligt vatten fast inte lika snabbt.

Men kalk är inte bra det heller, kalk har väl sämre värmeledande egenskaper har jag för mig

Det är nog inte det faktum att kalk leder värme sämmre än vatten utan risken för avlagringar i systemet. Att det är lite kalk i vattnet påverkar inte värmeledningsförmågan alls, inte i normala mängder.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Jag har provat att köra utan radiator,endast en 50l tank men en 1250 pump.Det funkade bra,lite klumpigt om man ville flytta på burken:)Tempen stiger sakta tills en viss gräns(kommer inte ihåg graderna nu)Sedan blir den stabiliserad.Glömmde tyvärr att prova med raiator.

Provade även att köra med 2st tankar en på cpu+ 1 till grafikkortet och nordbryggan (ca 100 liter)

/elitemodd

Visa signatur