Permalänk
Medlem

P5B Deluxe och IDE Hårdisk

Hej P5B ägare.

Ska uppgradera burken men mina hårddisk har inte hängt med så den är bara IDE lixom min CDRW, De ska inte va några problem att använda dessa på P5B's IDE kontroller?

En fråga till, IDE kabeln som följer med, är den 3-vägs?

Hej!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

P5B har en IDE plats. Kabeln som följer med har tre kontakter, alltså kan du ha 2 IDE enheter. Ser inga hinder varför din hårddisk o cdrw inte skulle funka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
P5B har en IDE plats. Kabeln som följer med har tre kontakter, alltså kan du ha 2 IDE enheter. Ser inga hinder varför din hårddisk o cdrw inte skulle funka.

Nej ja kan heller inte tänka mig det skulle vara några problem men jag har läst lite med att det ska va problem med P5B och IDE och installation i windows, men de kanske gäller SATA...

Men tack för svaret, då slipper jag iaf köpa en 3-vägs IDE kabel om en sådan redan medföljer.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Nej ja kan heller inte tänka mig det skulle vara några problem men jag har läst lite med att det ska va problem med P5B och IDE och installation i windows, men de kanske gäller SATA...

Men tack för svaret, då slipper jag iaf köpa en 3-vägs IDE kabel om en sådan redan medföljer.

Inga problem att köra med PATA-hårddisk (jag tror du menar PATA). Kabel följer med moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen ett P5B och fick lite problem med ide anslutningen. Har en gammal ide hårddisk + en ide dvd/cd brännare men även en sata2 hårddisk som jag har windows på.

Problemet var att de medföjande ide kablarna var lite korta (trevägs).
Jag fick åka och köpa en extra lång ide kabel (75:- ) med längre avstånd mellan master/slave kontakterna för att få det och funka.

För att kunna installera windows så måste man ju ha en dvd-spelare så jag hade inte mycket val. Annars hade jag väl fått flytta sladden mellan de två enheterna allteftersom

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300