Permalänk
Medlem

Jag kör med en gammal klassisk gungstol, inga gasfjädrar och annat tjafs som kan gå sönder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Sitter du många timmar framför datorn i den där
kommer du snart få ryggproblem.
Ergonomiskt sett är den kass.

Jag har suttit +5h nästan dagligen i den där stolen i över 3år och jag har inga ryggproblem (om man inte räknar med ett medfött som knappast är stolens fel) kanske inte framgår så bra av bilden med ryggstödet går att luta ner nästan 90 grader och "sittytan" glider framåt samtidigt som man lutar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
Jag har suttit +5h nästan dagligen i den där stolen i över 3år och jag har inga ryggproblem (om man inte räknar med ett medfött som knappast är stolens fel) kanske inte framgår så bra av bilden med ryggstödet går att luta ner nästan 90 grader och "sittytan" glider framåt samtidigt som man lutar.

Spelar ingen roll, stolen skulle aldrig få förekomma på en arbetsplats
eftersom den är usel som datorstol.

En köksstol fungerar bättre ergonomiskt än den där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Spelar ingen roll, stolen skulle aldrig få förekomma på en arbetsplats
eftersom den är usel som datorstol.

En köksstol fungerar bättre ergonomiskt än den där.

nehe men om han tycker den är skön och trivs i att sitta i den så spelar de väll ingen roll?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

har ännu inte sparat ihop till min kinnarps stol men ser fram emot den
Provsatt Allak hos min moster funkar helt OK om man har ett "ergonomiskt" skrivbord med en "u-ring" så man liksom kommer in närmare skrivbordet så man får stöd för armarna av bordet

är därför lite sugen på att köpa en Allak och ha om det inte blir kinnarpsen snart

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
Jag har själv en design stol som bara finns i ett ex dvs min stol köpte av en designer på älvsjömässan för några år sedan, tror jag pröjsade runt 1000 kr men den väger minst 15kg :S

15Kg är inte mycket ;). tror min stol väger oxå runt den gränsen

Permalänk

kinnarps kör jag med en gammal sate som jag fått klä om några ggr under dens liv.. vilket är typ början av 90 talet men ack så skön att sitta! byter aldrig bort den för nåt

Visa signatur

Intel Core2Duo E8400 - Gigabyte EP35-DS4 iP35 - Corsair 4x2048MB PC2-6400 - Gainward 8800GT 512MB - Antec Sonata 500 -

Permalänk
Medlem

mjo, jag hoppas och tror att jag kommer få ihop till den kinnarpsen ja vill ha.. det var himlen för baken hehe..

Nackstöd som gick att justera på alla möjliga sätt och vis
Armstöd desamma alla sätt och vis, och dessutom var ovansidan där man har "armen" på armstödet fylld me nån "techgel" lr va dom kallar de... riktigt skönt!

och ja allt var så bra på den stolen.. Köper man en ny sånn som privatperson så har man nog skaffat sig en livskamrat skulle jag nog tro, med vissa byten av tyg och "skum" i sitsen så

Permalänk
Inaktiv

Magnus stolen fårn jysk (en sån som de flesta har) tycker jag är väldig bra

Permalänk
Medlem

okej! hittils verkar de inte bli nån kinnarps...., har helt enkelt inte dom pengarna nu, blir nog en Allak från ikea även om jag troligtvis inte kommer vara 100% nöjd, men hellre det än att fortsätta låna päronens stol

Permalänk
Medlem

Har också Magnus-stolen från Jysk.

En fråga: Är era stolar tröga att luta sig tillbaka i, min e det, kan inte luta mig bakåt, får sitta upprätt hela tiden

Visa signatur

Fractal R2, i5 750, Corsair H50, 4GB DDR3 RAM, Nvidia GTX470, 1.5TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av syndrom
Har också Magnus-stolen från Jysk.

En fråga: Är era stolar tröga att luta sig tillbaka i, min e det, kan inte luta mig bakåt, får sitta upprätt hela tiden

Brukar ju finnas någon grej under stolen att snurra på för att spänna/lösa fjädern på. Det borde ju göra det lättare att luta sig bakåt.

Har inte en Magnus-stol själv, så jag vet inte exakt hur det är.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
Baah! Ni har fel allihopa, man ska inte ha en vinglig liten oskön kontorsstol. Man ska ha rejäla doningar som man kan sitta i.

Så här ska det se ut!
http://img157.imageshack.us/img157/2610/dsc00126vn5.jpg

Ska jag vara ärlig så ser det inte bra ut, nått man sitter i framför TVn men inte datorn

Gillar du den så är det väll bra, men tror inte den är ergonomisk riktig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har nu bestämt mig blir en Kinnarps Plus[6]® 6784 N78
Antingen en "Basic" med
Comfort 8359 Marin och Läder nackstöd

eller en
Kinnarps Plus[6]® 6784 N7
"lyx"
med
Halvt i Läder med lädret Steppe 5999 Svart
Och tyget Comfort 8352 Medium blå

Kromad fot, och "Motif" alltså en elegant vit tjockare tråd och extra stoppad sits

Basic: 5200 ca + moms
lyx : 6300+moms

Lutar mest åt lyx stolen, såg ut som en helt annan stol!

Permalänk
Medlem

Min stol är helt underbar! Nätryggen är mycket uppskattad när man sitter länge. Pris: 3900 +moms

Permalänk
Medlem

okej hm personligen tycker ja inte den ser så skön ut men men..
längtar efter min kinnarps ja

Permalänk
Medlem

Nån som vet var man köper kinnarpsstolarna billigast?

Visa signatur

saliga äro de förnäma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GlowMax
Någon som vet vad den ergonomiska stolen där man sitter utan ryggstöd, men med lutning och stöd mot bene så man hela tiden har rak rygg??

http://img221.imageshack.us/img221/2889/ergostolxo2.jpg

Ser ut som en Stokke:
http://www.varierfurniture.com/product.asp?p=Variable&la=SV&n...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Salig, de är nog samma pris över hela landet skulle ja tro, har du företag kan du nog få den utan moms, min får jag via företag så dom får pröjjsa mellan 5000-6000+moms för den modellen jag skall ha.
som alla andra säger så är Kinnarps stolarnas rolls royce, sen finns det ju även andra märken som är bra, det är väll mer en smaksak

Och som nästan alltid så får man kvalitet efter priset..

Annars är ju Allak ett bra alternativ men inte alls lika bra rent ergonomiskt sett.. sen hur den passar just dig är väll upp te dig

Permalänk
Medlem

Sån här gammal hederlig kontorsstol ska det vara, ju äldre destå bättre.
http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20dokument/Vad%20gor%20...

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk
Inaktiv

På jobbet sitter jag i en Kinnarps Freefloat 6241 med höjdsjusterbart bord (tror det är kinnarps det med). Hemma sitter jag i en IKEA-stol + IKEA-bord. Kinnarpsstolen skulle jag kunna tänka mig hemma med ...

Det är jäkligt viktigt med hur man sitter, ser till att jag alltid har stöd för underarmarna så jag slipper att antränga dom (har haft musarm och vill inte få det igen). Tyvär sitter jag numer med en laptop hemma vilket gör att jag tittar neråt, funderar på extern skärm i ansiktshöjd för att spara nacken ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Ser ut som en Stokke:
http://www.varierfurniture.com/product.asp?p=Variable&la=SV&n...

jajjemän! en sån jag täntke på, men kanske inte just den designen, men samma princip. De är assköna att sitta på. Man får inte ont i ryggen. Dock är det inget armstöd om man ska spela dataspel, men till läxläsning, kontorsarbete och dyl. är de underbara!

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk
Medlem

I väntan på att jag ska köpa en Kinnarps så köpte jag mig en Beg 3år gammal Allak på blocket för 250:-

Den är lite sliten i "skinnet" och låter illa och är lite vinglig i sidled
Antar att en ny Allak är snäppet bättre

Sitter helt okej i den hade kunnat köpt en ny om det inte vore för att jag ska köpa en ännu bättre stol snart

Rekommenderar Allak för dom med liten budget

Permalänk

Allak från ikea

Permalänk
Medlem

Inspirerad av annan tråd här på Swec gick jag och hämtade min gymboll (pilatesboll) och satte mig på. Efter tio minuters testande känns den bra. Stolen jag annars använder är en fåtöljliknande modell ("Direktör", Ikea, ser ut som Allak). Hämtade som sagt gymbollen. Nacksmärtan försvann direkt, och ryggen tvingas vara upprätt vilket kommer stärka erector spinae (de långa ryggmusklerna längsmed ryggraden), det märker jag redan. Nackdelar: Händerna känns vingliga vid tangentbordet, fötterna är låsta (måste stoppa bollen från att åka framåt) och jag kan inte sträcka ut benen. Möjligen kan detta vara något att variera med. En bra kontorsstol kanske 6h/dag och gymbollen 2h/dag. Är det någon annan som testat att använda gymboll som skrivbordsstol en längre tid?

Edit: Gick och satte mig i soffan för att bläddra lite i Ikea-katalogen, upplevde stelheten/smärtan i nacken direkt, flyttade tillbaka till skrivbordet och gymbollen, upptäckte att det inte funkar om man måste titta ner för att läsa (kanske om man släpper ut luft, har inte provat). Höjbar+uppvinklingsbar skärm ett krav, inget för laptop-användare. Återstår att se hur detta funkar i längden. Har man hittat ett riktigt guldkorn här för någon hundring. Eller kommer man bli trött på denna också, aka nya problem som visar sig efter ett tag. Skulle vilja ha ta på en sådan där badring som ungarna har för att tämja bollen lite; skönt om man kan flytta fötterna lite ibland.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Inspirerad av annan tråd här på Swec gick jag och hämtade min gymboll (pilatesboll) och satte mig på. Efter tio minuters testande känns den bra. Stolen jag annars använder är en fåtöljliknande modell ("Direktör", Ikea, ser ut som Allak). Hämtade som sagt gymbollen. Nacksmärtan försvann direkt, och ryggen tvingas vara upprätt vilket kommer stärka erector spinae (de långa ryggmusklerna längsmed ryggraden), det märker jag redan. Nackdelar: Händerna känns vingliga vid tangentbordet, fötterna är låsta (måste stoppa bollen från att åka framåt) och jag kan inte sträcka ut benen. Möjligen kan detta vara något att variera med. En bra kontorsstol kanske 6h/dag och gymbollen 2h/dag. Är det någon annan som testat att använda gymboll som skrivbordsstol en längre tid?

Edit: Gick och satte mig i soffan för att bläddra lite i Ikea-katalogen, upplevde stelheten/smärtan i nacken direkt, flyttade tillbaka till skrivbordet och gymbollen, upptäckte att det inte funkar om man måste titta ner för att läsa (kanske om man släpper ut luft, har inte provat). Höjbar+uppvinklingsbar skärm ett krav, inget för laptop-användare. Återstår att se hur detta funkar i längden. Har man hittat ett riktigt guldkorn här för någon hundring. Eller kommer man bli trött på denna också, aka nya problem som visar sig efter ett tag. Skulle vilja ha ta på en sådan där badring som ungarna har för att tämja bollen lite; skönt om man kan flytta fötterna lite ibland.

Låter riktigt lovande! Hade tänkt köpa kontorsstolen som kommer i nya Clas Ohlson katalogen (kommer om 2 veckor ^^) för 500 spänn (-15% personalrabatt), fast man aknske ska satsa på en gymboll istället?
Låter ju onekligen som en riktigt bra lösning då de där rygglösa stolarna med knäkuddar är så jäkla dyra!

Måste prova! Förstod inte hur du menade med badringen, men antar att du tänkte lägga bollen på badringen. Kan nog funka, men det är väl en del av grejen att bollen måste hållas i schakt med kroppskontroll, eller??

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter riktigt lovande! Hade tänkt köpa kontorsstolen som kommer i nya Clas Ohlson katalogen (kommer om 2 veckor ^^) för 500 spänn (-15% personalrabatt), fast man aknske ska satsa på en gymboll istället?
Låter ju onekligen som en riktigt bra lösning då de där rygglösa stolarna med knäkuddar är så jäkla dyra!

Måste prova! Förstod inte hur du menade med badringen, men antar att du tänkte lägga bollen på badringen. Kan nog funka, men det är väl en del av grejen att bollen måste hållas i schakt med kroppskontroll, eller??

Ja, jag tänkte tämja den lite genom att lägga den på badring, hehe. Men meningen med det hela kanske till viss del förstörs.
Problemet menar jag är att man måste hålla fötterna nästan exakt likadant hela tiden, med samma vinkel i knäna och höftböjarna, det känns lite jobbigt. Som att sitta länge i bil eller på buss/tåg och inte få sträcka på benen, fast här kan du inte ens sträcka ut ett par decimeter som i fordon. Dessutom rör det sig om endast främre delen av fötterna, som alltså får ta mycket vikt, liksom nedre delen av vadernas baksida, där den sträva bollen ligger emot. Men kanske vänjer man sig, eller lär sig nya sätt, alternativt kan man alternera.

Gick upp nu på morgonen (~12) och började skriva detta inlägg. Satte mig på skrivbordsstolen och hann skriva några meningar, sedan började det kännas i nacken igen (har problem med den, gamnacke, vanligt suttit-sitt-liv-vid-datorn-symptom). Bytte till bollen, problem borta omedelbart. Min sammanlagda testtid är nu kanske en halvtimme, så man får hålla sig lugn med slutsatserna, men som du skriver, det verkar lovande. Ska nog göra en sökning+läsning senare i helgen om andras erfarenheter.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Ja, jag tänkte tämja den lite genom att lägga den på badring, hehe. Men meningen med det hela kanske till viss del förstörs.
Problemet menar jag är att man måste hålla fötterna nästan exakt likadant hela tiden, med samma vinkel i knäna och höftböjarna, det känns lite jobbigt. Som att sitta länge i bil eller på buss/tåg och inte få sträcka på benen, fast här kan du inte ens sträcka ut ett par decimeter som i fordon. Dessutom rör det sig om endast främre delen av fötterna, som alltså får ta mycket vikt, liksom nedre delen av vadernas baksida, där den sträva bollen ligger emot. Men kanske vänjer man sig, eller lär sig nya sätt, alternativt kan man alternera.

Gick upp nu på morgonen (~12) och började skriva detta inlägg. Satte mig på skrivbordsstolen och hann skriva några meningar, sedan började det kännas i nacken igen (har problem med den, gamnacke, vanligt suttit-sitt-liv-vid-datorn-symptom). Bytte till bollen, problem borta omedelbart. Min sammanlagda testtid är nu kanske en halvtimme, så man får hålla sig lugn med slutsatserna, men som du skriver, det verkar lovande. Ska nog göra en sökning+läsning senare i helgen om andras erfarenheter.

Även om du inte suttit länge på den, så verkar det ju som att det blir bättre för dig. Och för andra som inte har problem med nacken (än?) lär det ju vara snudd på revolution om man kan förhindra problem på detta relativt billiga sätt.

Testat att sitta med benen "runt" bollen? Alltså att du böjer knäna och har fötterna rakt under kroppen. Tror jag kan vara en alternativ ställning.

Största problemet som jag kan tänka mig med bollen är nog att sitthöjden kan vara svår att justera ifall man har ett ovanligt högt eller lågt databord och en skärm som inte är justerbar i höjdled. Ska nog köpa med mig en gymboll från Clas imorrn, kostar ju bara 99 kronor (85 för mig) och även jag göra en recension. Den kan i allafall inte vara sämre än stolen jag har idag...

Visa signatur

Permalänk

Om man har lite deg över:
http://www.thev1chair.com/visionmain/flagship.jpg

Design klassiker men kanske inte den skönaste (finns med kort rygg me):
http://www.modernity.se/20th-Century-Design/Arne-Jacobsen/Fri...

Kinnarps plus6 6784 N78, Dom här ha jag på kontoret och dom är riktigt sköna faktiskt, fast jag skulle vilja att dom gick att luta längre bak så man kunde slumra till i dem
http://www.kinnarps.se/v3/sweden_v3.nsf

Permalänk
Medlem
Citat:

1 Även om du inte suttit länge på den, så verkar det ju som att det blir bättre för dig. Och för andra som inte har problem med nacken (än?) lär det ju vara snudd på revolution om man kan förhindra problem på detta relativt billiga sätt.

2 Testat att sitta med benen "runt" bollen? Alltså att du böjer knäna och har fötterna rakt under kroppen. Tror jag kan vara en alternativ ställning.

3 Största problemet som jag kan tänka mig med bollen är nog att sitthöjden kan vara svår att justera ifall man har ett ovanligt högt eller lågt databord och en skärm som inte är justerbar i höjdled.

4 Ska nog köpa med mig en gymboll från Clas imorrn, kostar ju bara 99 kronor (85 för mig)

5 och även jag göra en recension. Den kan i allafall inte vara sämre än stolen jag har idag...

1) Ja, hittills fortsatt kanon! Finns en annan aktiv tråd här på forumet som sagt, där någon rekommenderar "Swopper", en stol som ger "active sitting". Lovordas här:
http://www.newstarget.com/002687.html
En av kommentarerna anger gymbollen som billigt alternativ.

2) Jodå, det blir lättare och lättare att sitta bra på den. I länken ovan skrivs för övrigt att man på "Swopper" kan börja med en halvtimme om dagen och successivt öka, något jag tror stämmer för gymbollen också. Inte bara balansmässigt var det svårt i början ("i början" hehe, märks det att man vänjer sig snabbt), utan det har väl med styrka att göra också. Kände en liten aning behaglig träningsvärk i sidorna av midjan och det måste ha med gymbollen att göra.

3) Sitthöjd ja. En aning kan man påverka genom att flytta sig bakåt/framåt, men inte mycket. Jag sitter en aning högt och det är tur jag har en höjbar och vinklingsbar skärm. Annars skulle ett höj- sänkbart skrivbord sitta fint, något att överväga. Ett bökigt alternativ vore att släppa ut luft på den och på så vis göra den lägre, men det blir ju jobbigt om man ska skifta höjd då och då, samt kan medföra andra nackdelar.

4) För 85kr är det ett självklart köp! Gillar du inte att sitta på den kan du använda den till massa annat. Vad rygg och nacke beträffar är det skönt att lägga sig med ryggen i båge över den och avlasta kotorna. Gick in och kollade nu på Clas, såg att den är 65cm, låter som en bättre höjd än min, som jag mätte till 70cm. Jag köper en själv nästa gång jag är där.

5) Gör så, återkom med ett omdöme.

Visa signatur