Pengarna "reserverades", kom tillbaka och nu då?

Permalänk
Medlem

Pengarna "reserverades", kom tillbaka och nu då?

Hojk.

beställde lite saker från Japan och skulle betala med mitt visa-kort. så anger mitt kontonummer och namn som vanligt, men anger ej mina säkerhetssiffror - då det inte efterfrågas (brukar ju annars behövas).

iallfaall så tar det någon dag och mina saker kommer.

under tiden har summan, säg 1500;- reserverats från mitt konto. alltså de har dragits från det disponibla beloppet, men finns på kontot.

nu har det gått några dagar och plötsligt har pengarna dykt upp igen på kontot som disponibla.

jag vet inte om det är så att pengarna har dragits alls från företaget och att det är därifrån de kommit tillbaka nu, men jag antar det då det ändå var en vecka sedan jag beställde och pengarna drogs.

i alla fall, vad kan ha hänt och så? för vore ju bra att veta om jag kan göra något med dem eller ska låta dem ligga då de kanske genomför betalningen "senare". vanligtvis dras ju pengarna direkt.

ska till banken imorgon så kan fråga då om de kan se något, men vore mest om jag kunde få lite hjälp innan morgondagen

mvh
manker

Visa signatur

Manker is: PB ENMX65043 | Intel Core 2 Duo 1,83 ghz | 2 x 1024mb RAM | GeForce 7300 | 15.4" | HD - Total of: 1.01 TB

Permalänk
Medlem

dom får bara reservera ett visst antal dagar, efter dessa dagar (normalt ca 7 dagar) måste dom släppa pengarna om dom inte har skickat det än.

processen är:

1. Du handlar, pengarna reserveras (blir låsta och dras från ditt konto, men bara "reserverade", inte helt bort)
2. Dom skickar varan, pengarna dras "på riktigt"

I fallen där det är för lång tid mellan 1 och 2 läggs pengarna tillbaka, men det dras direkt igen när #2 sker.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jo, men i mitt fall så har dem ju reserverat pengarna - varan har levererats och paff så är pengarna tillbaka?

hur ska jag nu handla. vara god och snäll och meddela dem, eller sitta och hoppas att något blivit fel och hålla på pengarna eller vad?

Visa signatur

Manker is: PB ENMX65043 | Intel Core 2 Duo 1,83 ghz | 2 x 1024mb RAM | GeForce 7300 | 15.4" | HD - Total of: 1.01 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan gott räkna med att pengarna kommer dras från din bank efter ett tag.

Möjligt scenario:
Det har blivit nått fel på transaktionen och så får butiken göra en anmälan. Sen utreder banken det hela, innan det dras efter ett par veckor/månader.

Har själv varit med om detta och det tog runt 6veckor eller dyl innan pengarna drogs. Risken finns ju att din bank tar ut dröjsmålsränta ifall du använder dina tidigare reserverade pengar.

Fast om du inte ser vart pengarna kommer ifrån... Du fick kanske en present från dina föräldrar? Är det en butik med dålig koll så kan dom ju glömma o dra pengarna också. Möjligheterna är många, men sannolikheten är att pengarna dras senare ;).

Permalänk

Som Airwolf skriver, pengarna kommer nog dras efter ett litet tag. Har varit med om detta själv vid köp i utlandet. Det är inte alltid reservationen och återbetalningen av densamma är helt synkad med själva köpet.

Permalänk
Avstängd

ta inte ut dom pengarna utan låt dom vara , annars lär du hamna på minus när väl pengarna dras...

Permalänk
Medlem

ok. hade tänkt att låta dem vara också. men är mest segt för att man inte vet hur länge.

tror ni dem på banken kan se eller hjälpa en på något sätt?
typ se om dem väntas dras eller något sånt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte 2 laptops från Dell för ett tag sen, dom drog också summan, sen efter ett par dagar kom pengarna tillbaka till mig. Då jag ogillar att ha över 20000 spänn på kontot som är länkat till Visa-kortet så drog jag i vanlig ordning över dom på mitt e-sparkonto och tänkte att dom får höra av sig om vad som är fel (hade inte fått laptopsen ännu heller). Drar ner o ska hämta ut lite grejer på kiosken dagen efter o köper en läsk, men har tydligen inte ens 10 spänn på kontot, då hade dom dragit pengarna igen så låg back 19k eller något. Så det händer.

Visa signatur

E det så?