Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Sen en bild på min nuvarande sommarbil också!
Har inte fixat så mycket på karossen men jag har byggt en otroligt trevlig motor till den istället!
https://i.imgur.com/xntk3Af.jpg

Uj uj! Känns som att den här bryter mot § 1.4!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Vart och hämtade ut första nya bilen. Inget fartmonster men väldigt bekväm och passar familjen bra 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vad fick dig att gå från fyrkrafs till 2wd?

Skrivet av Roger W:

Den där RS är väl fyrhjulsdriven?

Ja den är fyrhjulsdriven

Haft 2 st av de äldre framhjulsdrivna MK2 som imo erbjöd väldigt mycket mer körglädje! Men MK3 är väldigt rolig den med

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Ja den är fyrhjulsdriven

Haft 2 st av de äldre framhjulsdrivna MK2 som imo erbjöd väldigt mycket mer körglädje! Men MK3 är väldigt rolig den med

https://www1.garaget.org/archive/233/232162/427117/427117-4038589-WQw52ywKWtFHAcri.jpg
https://www1.garaget.org/archive/233/232162/422690/422690-3992597-Nk8SHBHC4LzYdD2S.jpg

Framförallt sitter det ju en Volvo femma under huven med på mk2 st/rs, går gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Ja den är fyrhjulsdriven

Haft 2 st av de äldre framhjulsdrivna MK2 som imo erbjöd väldigt mycket mer körglädje! Men MK3 är väldigt rolig den med

https://www1.garaget.org/archive/233/232162/427117/427117-4038589-WQw52ywKWtFHAcri.jpg
https://www1.garaget.org/archive/233/232162/422690/422690-3992597-Nk8SHBHC4LzYdD2S.jpg

quaife diffen är ju jävligt bra, jag tror inte det sitter någon sådan i MK3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

quaife diffen är ju jävligt bra, jag tror inte det sitter någon sådan i MK3.

Sista "Limited Edition" modellerna av MK3 fick även de Quaife diff framtill, osäker hur stor skillnad det gör med fyrhjulsdrift dock. Men MK2 får ner kraften nåt så jävulskt bra på framhjulen! Saknar.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Keeper of the Bamse

Köptes i Maj efter att varit utan bil ett bra tag. En Volvo S90 D4 från 2018 med polestaroptimering så man får 200hkr och 440nm vrid. Bilen är fullproppad med teknik, den kan fickparkera själv, adaptiv farthållare, kan köra själv hyfsat bra på enklare vägar såsom landsväg och motorväg, fullt adaptiva strålkastare som släcker ner sig vid möte i mörker, fast bara så lite som behövs. Carplay, internet hotspot i bilen, volvo oncall, och mycket mycket mer.

Dragkrok och sedan. Ville inte ha kombi eftersom jag inte behöver, kände att det var lite mer unikt med en volvo-sedan
Fick den för typ 50k under nuvarande billigaste S90n på blocket också, så jag var väl tvungen att slå till?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Köpte nya dämpare och fjädrar till bilen. Men va inte nöjd långsam retur i dämparen och något stötiga. Och vek kolstång.
Så tillverkade egna på jobbet min till vänster och original till höger

Och här är slut resultatet gosoxiderade och rostskydds behandland, upptäckte att det va fel smuttsskydd på blå är den för inomhus bruk den gula är för ute så den tål båda olja tjära och salt samt dampartiklar.
Tillverkar dagligen likande på jobbet så vart bara 12 timmars extra arbete. Fyllda med 80 bar i varje är klassificerade för 350 bar så kan fylla mer om jag vill ha snabbare retur samt 30 ml olja i va perfekt.
Är sån skillnad i komfort och väghållning. Är fyllda med våran gas på jobbet så dämparen dämpar mycket vid snabba dämpningar men om du seg drar ihop dom tex lastar tungt så expanderas gasen i och trycker ut den igen. Kortfattat kan lasta hur mycket som helst igentligen och dämparen går till sitt ursprungsläge där den möter oljan i och har fortfarande samma mjukhet.
Varje dämpare är klassad att klara 2 ton styck så totalt 4 ton bak. Inget som man kommer kunna lasta då däck och fälg kommer brista före det

Tog dämparna vi tillverkar till detta fordon

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Köpte nya dämpare och fjädrar till bilen. Men va inte nöjd långsam retur i dämparen och något stötiga. Och vek kolstång.
Så tillverkade egna på jobbet min till vänster och original till höger
https://i.imgur.com/8ElRt7N.jpg

Och här är slut resultatet gosoxiderade och rostskydds behandland, upptäckte att det va fel smuttsskydd på blå är den för inomhus bruk den gula är för ute så den tål båda olja tjära och salt samt dampartiklar.
Tillverkar dagligen likande på jobbet så vart bara 12 timmars extra arbete. Fyllda med 80 bar i varje är klassificerade för 350 bar så kan fylla mer om jag vill ha snabbare retur samt 30 ml olja i va perfekt.
Är sån skillnad i komfort och väghållning. Är fyllda med våran gas på jobbet så dämparen dämpar mycket vid snabba dämpningar men om du seg drar ihop dom tex lastar tungt så expanderas gasen i och trycker ut den igen. Kortfattat kan lasta hur mycket som helst igentligen och dämparen går till sitt ursprungsläge där den möter oljan i och har fortfarande samma mjukhet.
Varje dämpare är klassad att klara 2 ton styck så totalt 4 ton bak. Inget som man kommer kunna lasta då däck och fälg kommer brista före det

https://i.imgur.com/vs8Noyb.jpg.

Tog dämparna vi tillverkar till detta fordon
https://i.imgur.com/qJ71vMj.jpg

Sjukt coolt!
Du får gärna gå över processen hur du tillverkar dem om det nu inte är tystnadsplikt etc pga slutprodukten!

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Sjukt coolt!
Du får gärna gå över processen hur du tillverkar dem om det nu inte är tystnadsplikt etc pga slutprodukten!

Vi tillverkar alla delar förutom skruven och smutskyddet .
Ett rör som svarvas sedan en botten som svetsas på sedan svara rent röret och svetsen och svarvar alla spår som behövs .
Samma sak med kolstång och styrning men dom svetsas inte alls. Får ej visa insidan av röret eller styrningen samt kolstångens botten då vi har sekretess. Men här får man en liten överblick på hur det tillverkas

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Otroligt fränt!!

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Mina bilar genom året, uppifrån och ner.

(Har tyvärr ingen egen bild)

(Var ända bilden jag hittade, för mig jag tog bilder på den precis när jag fått den. Men inget jag hittar nu iallafall)

Permalänk
Medlem

https://www.garaget.org/?car=432132

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

En regning dag på Gelleråsen. Slutade med en liten touch i barriären. Efter lite fix hemma är Jaggan inne för de sista kosmetiska justeringarna på bakskärmen, avfolierad och svart.

Tänkte British Racing Green nästa gång, nån som har ett annat förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raynak:

Tänkte British Racing Green nästa gång, nån som har ett annat förslag?

Jag röstar på blått

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jag röstar på blått

Tja, kanske Écurie Écosse blå tex? (de körde ju Jagga en del)
(men british racing green är ju det säkra valet )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raynak:

British Racing Green

Solklart val. Finns inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tja, kanske Écurie Écosse blå tex? (de körde ju Jagga en del)
(men british racing green är ju det säkra valet )

French racing blue gör sig otroligt bra på jagga tycker jag! British racing green är stilrent! Men med risk för att smälta in med allt annat.. Och det vill man väl inte om man kör F-Type

Off-topic: Var ute och testade nytt fotoställe igårkväll så spammar på med några bilder från det

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Solklart val. Finns inget annat.

Tror du kan ha rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Snygg kulör, men jag skulle nog vilja ha metallic nästa gång. Lite mindre racigt, men lite snyggare.

Permalänk
Medlem

Nån mer som slängt på vintersulorna ännu?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

iX3 M Sport

Drygt ett år gammal iX3 M Sport som har rullat 1 500 mil.
Får ut ungefär 40 mil räckvidd med lättare smidda fälgar.
Bor i Singapore sedan 2012.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av liljestig:

<Uppladdad bildlänk>

Drygt ett år gammal iX3 M Sport som har rullat 1 500 mil.
Får ut ungefär 40 mil räckvidd med lättare smidda fälgar.
Bor i Singapore sedan 2012.

Är det inte världens dyraste land att äga bil i? Tror jag läste någon gång. Vore kul att höra lite mer. Elbil kanske är lite mer fördelaktigt.
Du slipper vinterdäck i alla fall

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Är det inte världens dyraste land att äga bil i? Tror jag läste någon gång. Vore kul att höra lite mer. Elbil kanske är lite mer fördelaktigt.
Du slipper vinterdäck i alla fall

Jo det kan man lugnt säga en normal Toyota går för 2 miljoner.

"Including COE, registration fees and taxes, a new standard Toyota Camry Hybrid currently costs S$251,388 ($183,000) in Singapore, compared with $28,855 in the U.S."

Vill inte ens veta vad en BMW IX3 kostar där måste ju typ vara runt 5 miljoner minst för en sådan bil i Singapore.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Börjar med ett grattis till bilen, verkligen bra generation av golfarna samt rolig motor.
Tyvärr måste jag lyfta ett varningens finger då 1.4tsi motorerna är otroligt oplanerat byggda. Kamkedjorna går på dessa bilar vare sig man är duktig på att serva eller inte, och bidrar till stora kostnader dagen de behöver repareras.
I mitt fall hade jag en som gått 7000 mil när kamkedjan brast som slog sönder hela toppen. Kalaset gick på 70000kr

Menar du kamrem eller är det verkligen kamkedja på dessa bilar? En kamkedja går väldigt sällan sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Menar du kamrem eller är det verkligen kamkedja på dessa bilar? En kamkedja går väldigt sällan sönder.

Den motorn har kedja.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Är det inte världens dyraste land att äga bil i? Tror jag läste någon gång. Vore kul att höra lite mer. Elbil kanske är lite mer fördelaktigt.
Du slipper vinterdäck i alla fall

Skrivet av Felixark:

Jo det kan man lugnt säga en normal Toyota går för 2 miljoner.

"Including COE, registration fees and taxes, a new standard Toyota Camry Hybrid currently costs S$251,388 ($183,000) in Singapore, compared with $28,855 in the U.S."

Vill inte ens veta vad en BMW IX3 kostar där måste ju typ vara runt 5 miljoner minst för en sådan bil i Singapore.

Kostade S$314k (2,5 msek) när COE låg på runt S$82k förra året.. ligger nu på S$150k.. gifte mig rikt /S

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Menar du kamrem eller är det verkligen kamkedja på dessa bilar? En kamkedja går väldigt sällan sönder.

Blivit en del missar då moderna kedjor ofta är närmare sina gränser än äldre. Antagligen pga att kunna tjäna vikt och material kostnad.
Idag är inte kamkedja = att den överlever bilen/motorns livslängd.
Har en lite äldre projekt bil med kamkedja. Kedjan och är i topp skick trots att den stått under en tall i många år. Knäpptyst och inget kedjerassel alls eller "sträckt" kedja som tydligen är rätt vanligt idag dessvärre. Den har gått över 25k mil.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Mazda 3, himla trevlig bil!

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Hackers:

Menar du kamrem eller är det verkligen kamkedja på dessa bilar? En kamkedja går väldigt sällan sönder.

Kamkedjan på 1.4tsi (2006-2013 cirkus) är katastrofal. Läs lite mer om vws kedjeproblem så går dem väldigt ofta sönder. Samma sak med 520d på bmw mellan 2007-2013, så de skulle jag inte säga är helt korrekt :). När de funkar är de ju underbart att slippa tänka på byten dock, om så faktiskt vore fallet 😉

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3