Permalänk
Medlem

Flygplan som landar

Är det bara jag, eller alla klipp jag sett av flygplan som landar gör en konstig vänstersväng, alla ser ut att landa med bredsladd, alltid åt vänster.
Mycket märkligt, gör de så eller är det en optisk illusion?.
Se klipp

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Graded.se

Det ser ju ut att lanad snett, där åtminstone!
Man ser hur den rätar upp när den väl fått ner däcken i backen.

Har aldrig reagerat över något när jag själv flygit dock. Förutom att dom ibland landar välldigt dåligt =/

Ych vad jag inte gillar att flyga kom jag precis på!=/

Permalänk

Det är väl för att kompensera för sidvind antar jag.. och jag tror bestämt att de kan ställa hjulen lite i sidled också just så de inte sladdar.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Det är ingen optisk illusion.
Ett flygplan (precis som en segelbåt) påverkas av varifrån vinden kommer.
För att flyga rakt fram måste piloten i det här fallet vända nosen mot vindens riktning.
I ett textbok-exempel skulle piloten några hundra fot innan sättning använt sidroderutslag till höger för att räta upp kärran, men dagens plan har sådan toleransnivå att det varken gör mer eller mindre.
De bakre landningsställena är vridbara några grader, för att minska påfrestningarna vid taxning och sidvindslandingar.

Ett flygplans färdlinje är riktningen flygplanet har över marken, medan kurslinjen är den riktning nosen pekar åt. Pågrund av vinden så krävs det att man som sagt lägger nosen mot vinden för att kunna flyga en önskad färdlinje.

Edit: Tror att filmen kommer från Honduras, Toncontin Intl.
Här är ett utmärkt exempel på hur det kan se ut när sidvindskomposanten är hög
http://www.airliners.net/open.file/0341261/L/

Visa signatur

i9 9900k | bequiet! Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG Strix RTX 2080 Ti | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 | MSI Z390 Gaming Pro Carbon | 32" Philips IPS 4k Monitor | EVGA 850W G2 Supernova | Fractal Design ARC XL | 4 x Corsair ML140 | NZXT Sentry 3 Fläktcontroller|

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

japp.. piloten korrigerar
för/emot div. sidvindar vid landning

Permalänk
Medlem

Såg ett klipp på youtube där dom klippt ihop massor av sånna här snuttar, ser riktigt coolt ut när det är riktigt stark vind...ibland ser det ut som dom står stilla med nosen åt fel håll, då tror man att det aldrig kommer gå

Dom svänger inte alltid åt vänster

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

har flugit en del i spelet Lock On, där man kan ställa in sidovind upp till.. ptja.. jävligt mycket.. så när mans ka landa flyger man i princip i 45 graders vinkel mot vinden, ochs en precis innan man landar så rätar man ut planet och landar snabbt innan man hinner driva allt för långt bort skitläskigt

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!