DTS, surround / 5.1, Pro LogicII

Permalänk
Medlem

DTS, surround / 5.1, Pro LogicII

Jag har ett Z-5500 med optisk kabel till DVDn. Spelar jag filmer med dts så står det dts i z5500-panelen och jag har riktigt surround. Men är det en film med 5.1 som audiooption så står det Pro LogicII (movie) på panelen, får jag verkligen ut mitt äkta 5.1-ljud då?

Pro Logic efterliknar väl bara det genom att skicka ut olika ljud i olika högtalare?

Kan jag få riktigt surround med "5.1"-filmer på mitt ljudsystem?

Permalänk

Med DTS och AC-3 (DD) så får du äkta medans PL2 simulerar surround.

Permalänk
Medlem

Edit: Läste visst ditt inlägg lite för snabbt!

(Om du använder VLC var noga med att välja: Ljud-->Ljudenhet--> A/52 over SPDIF! Inte 5.1, för då skickar den 5.1 via dina analoga ljudutgångar!)

Visa signatur

Spelburken: Intel Core 2 Quad Q6600 | MSI P35 Platinum Combo | 2048 MB Corsair 4/4/4/13 | Asus HD3870 | Creative X-Fi Fatal1ty
Ljud: Sony STR-DG700 | Front: Mission Freedom | Center: Mission M7c2 | Rear: Mission M71i

Permalänk
Avstängd

Ljudsystemet har decoder för Dolby Digital 5.1? Det borde det ju ha då det är vanligare än DTS men vem vet.

VLC är nog inte involverat då det står "DVDn".

Jag vet inte om man skall säga att pro logic bara efterliknar dock, för det använder väl filmer som är inspelade med pro logic också? Däremot så är det väl analogt hela vägen, men det är möjligt att de har trixat om ljudet lite så att det skall låta bättre med ett pro logicsystem. I vilket fall som helst så är det ju skit jämfört med DD/DTS.

Permalänk
Medlem

Jag talar om DVD-film på skiva i en vanlig spelare.

Om filmen har dts är det inget snack om det, då står det bara dts på displayen och surroundet funkar.

Men det vanligaste är ju att det enda valet är 5.1, och då får man i z5500-panelen välja ProLogicII Music, Pro LogicII Movie, Stereo eller Stereo X2 (dubbel). Inget alternativ är 5.1-surround...

Jag kör som sagt med optisk kabel.

Men hur gör ni andra då som har 5.1-system i era hemmabios, får ni något annat än Pro Logic när filmen bara är utrustad med "5.1"?

Edit: I den här beskrivningen står det "En Dolby Digital-dekoder för avkodning av 5.1-ljudet medföljer Z-5500 Digital-systemet."

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=275400&prod...

Permalänk
Avstängd

Ok, då borde det ju fungera, då vet jag inte, jag väljer bara ett val oavsett vad det är, sedan står det pro logic, dolby digital eller dts i displayen beroende på vad den får för signal, eller inte får (pro logic om inget kommer), men jag har en denon receiver.

Permalänk
Medlem

säker på att du ställt in att dvd'n ska skicka över optisk kabel även när det gäller 5.1? Testa rota runt i inställningarna för dvd'n, värt ett försök.

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |