Permalänk

hemma högtalare i bil?

tja

har just nu en egenbyggd låda och setg i bilen , dock undrar jag hur skadligt det är att testa lite med en hemmahögtalare i bilen?

spec

Högtalare - JWS C 81 XL Gold

Specifications:

Enclosure Type: 3-way Twin 10" bassreflex
Impediance: 4 Ohm
Sensitivity: 94 dB
Freq. Responce: 30-20 000 Hz
Max Music Power: 300 W
Dimensions: 290 x 1020 x 285 mm

steget ger 400w @ 4ohm CH1

i dessa så har jag ju diskanter och högtalare plus 2 basar.
steget kan antagligen köras på låga eller starka signaler till högtalarna eller flat som verkar vara en blandning.

finns det någon risk att man bränner något i lådorna jag har på rummet?
för jag har hört att mellanregistret eller något inte gillar det till 100 redigt?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det är ingen risk så länge högtalaran klarar effekten som slutsteget ger. Den enda skillnande mellan hemmahögtalare och bilhögtalare är att den ena heter "hemma" och den andra heter "bil".

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

det som skulle kunna hända är om slutsteget inte leverar den efekt det lovar så att du matar dina högtalare med för lite efekt på för högvolym. tar inte många timmar inann det börjar låta skit.

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Det är ingen risk så länge högtalaran klarar effekten som slutsteget ger. Den enda skillnande mellan hemmahögtalare och bilhögtalare är att den ena heter "hemma" och den andra heter "bil".

Där sa du en sak som är helt fel... Hemmahögtalare är mer trögdrivna än bilhögtalare.

Permalänk
Medlem

Nej. Det beror helt på högtalaren. Jag har t.e.x hemmahögtalare som är väldigt lättdrivna medans basarna jag har är betydligt mer tungdrivna.

Den enda skillnaden mellan hemmahögtalare och bilhögtalare är kosmetisk. Sen skiljer det givetvis mellan olika element men bilhögtalare har inget speciellt som inte hemmahögtalare kan ha. Oftast är bilhögtalare mer flashigt utformade samt att man kan använda sig av material som är mer tåliga än vad som behövs i hemmahögtalare men rent uppbyggnadsmässigt är de densamma.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Inaktiv

Dom är fortfarande betydligt mer tungdrivna än de hemmahögtalare som används av olika bättre märken (helt oberoende vilket märke du väljer av bilhögtalare)

Permalänk

okey så det finns ingen risk då?

bara koppla in o testa? för det är ju som sagt diskanten och den andra högtalaren(namn?) o så sitter det ju 2 basar i som sagt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

nej det finns ingen överhängande risk.

Permalänk

Man kan inte direkt säga att en hemma högtalare är mer trögdriven än en bilhögtalare.
Med tanke på att man mäter motståndet i OHM (hur svårdriven högtalaren är) så varierar det mycket. finns bilhögtalare ner till 2ohm som är lätt drivet om något! sen basar brukar man köra på 1ohm för bästa efekt. Sen har du även bilhögtalare som har ett motstånd på 8ohm.
Samma sak på vanliga golvhögtalare vid tv;n exempelvis.

MVH

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Dom är fortfarande betydligt mer tungdrivna än de hemmahögtalare som används av olika bättre märken (helt oberoende vilket märke du väljer av bilhögtalare)

Nej, du har fel. Det som avgör en högtalares "tungdrivenhet" är dess känslighet, som anges i Db. Som exempel så har de 10" högtalare(MGR) jag har i mina hemma en känslighet av 91 db medans de jag har i bilen har en känslighet av 90 Db respektive 93 Db. Det finns andra faktorer som spelar in men man kan inte generalisera så som du gör då det helt enkelt inte stämmer.

Anledningen till att man behöver mer slutsteg med kräm i för att få bra tryck i bilen beror mest på huvudenhetens betydligt kraftlösare förstärkardel jämfört med en hemstereos.

Det är väldigt stor skillnad på Watt och Watt mellan olika förstärkare samt högtalare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: hemma högtalare i bil?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
tja

har just nu en egenbyggd låda och setg i bilen , dock undrar jag hur skadligt det är att testa lite med en hemmahögtalare i bilen?

spec

Högtalare - JWS C 81 XL Gold

Specifications:

Enclosure Type: 3-way Twin 10" bassreflex
Impediance: 4 Ohm
Sensitivity: 94 dB
Freq. Responce: 30-20 000 Hz
Max Music Power: 300 W
Dimensions: 290 x 1020 x 285 mm

steget ger 400w @ 4ohm CH1

i dessa så har jag ju diskanter och högtalare plus 2 basar.
steget kan antagligen köras på låga eller starka signaler till högtalarna eller flat som verkar vara en blandning.

finns det någon risk att man bränner något i lådorna jag har på rummet?
för jag har hört att mellanregistret eller något inte gillar det till 100 redigt?

Är inte dom högtalarna du pratar om gigantiska? Hur i glödheta helv..e ska du få in dom i bilen? Sen tror jag inte att dom kommer få luft nog att spela ut, stora högtalare med stora element behöver utrymme för att kunna prestera.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!