SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Dogman (Netflix) film från 2023, skapad av Luc Besson.
Väldigt annorlunda film, når inte upp till hans böttre verk så som Leon, Femte Elementet och Nikita men gick o se på iaf.

Handlar om en rullstolsbunden man som med hjälp av hundar rånar rika på värdesaker.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Är inte de den som "förstörde" en generation av barn?

Nej, den handlar om en pensionär som tappat livsgnistan.

Permalänk
Medlem

Dunkirk [2017]
6/10

En orgie av misär på en strand där engelsmännen försöker evakuera trupper. Förstår inte alls hur den fått så högt betyg, det enda jag kan tänka mig är att det är människor som är intresserade av "konstnärliga" saker i hur man filmar, använder ljud etc... för som ren film saknar den rätt mycket... enligt mig.

1 timme och 45 minuter med uppradade soldater som antingen dör på en strand eller olika sätt i/på båtar, känns väldigt utdragen och ingen "story" att tala om... förutom just en evakuering som hade kunnat göras på 25 minuter... OM man ville dra ut på det. Ljudmässigt är man nog antingen ett fan eller gillar det inte alls, jag föll i den senare kategorin... där man tystar omgivningen och det endast ska finnas fokus från vissa riktningar etc.

Det enda som räddar denna från att bli helt "meh" är just att den är snyggt gjord.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är inte de den som "förstörde" en generation av barn?

Tänkte du på "Den sista färden" (Deliverance) från 1972?
https://www.imdb.com/title/tt0068473/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_6_...

Låter man barn se den så kanske man inte tänkt till

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Gissar på tecknade Den långa flykten (Watership Down).
https://www.imdb.com/title/tt0078480/

Permalänk
Skrivet av DanTheManSwe:

Mer att titeln var lik annan film/serie. Inte just den där, utan en tecknad film/serie (tror den blev uppklippt till en serie).

Skrivet av Fulci:

Gissar på tecknade Den långa flykten (Watership Down).
https://www.imdb.com/title/tt0078480/

Ja jag kopplade titeln till fel film/serie. Tror det löses en sida bakåt, så ja det bör vara den jag förväxlade med fel film/serie titel

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Klämde tre igår.

Gladiator II - 5/10 Kändes som en uppföljare finansierad av Netflix där ingen av ursprungspersonerna varit inblandad och regissörens IMDB-snitt ligger på 5.1-5.4. Tyvärr är sanningen mer deprimerande än så. Obegripligt tråkigt och tafflig med underlig casting. Avgå alla, och allra mest Ridley Scott. Fortsättningsvis tänker jag låtsas att den inte existerar.

Benedetta - 7/10 Inte varje dag man ser en film av Paul Verhoeven som ju haft en rätt lång... eh... svacka, men jag gillade det här. Nunnor, naket, pest och religiös psykos. Vad mer kan man begära sent på natten?

White Christmas - 6/10 som julfilm, typ 3/10 annars. En sån här film kan inte jämföras med "normal" film. Det är en gammaldags julfilm helt konstruerad för att föra fram dunderhiten med samma namn, insvept i efterkrigstidens patriotism och tidstypiska scenshoweri. Men Danny Kaye är rappkäftad och som bakgrundsmatiné till julgodiset är den ändå helt ok.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

heretic

https://www.imdb.com/title/tt28015403/

Började superbra och spännande men efter halva filmen utvecklar den sig så som dom flesta skräckfilmer brukar göra.
Det hade kunnat bli en grymt bra film om dom hade fortsatt kört på det övernaturliga och mystiska,tyvärr så gör dom inte det.
Dock sevärd ändå tycker jag.

3/5.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Jag har 4K abbet, kör Atmos 5.2.2 å som jag skrev: Atmos buggen slår till igen. Filmen är bra men fick en 5:a p.g.a Atmosbuggen, startade precis den igen (4K Apple TV å får som innan "Multi in" i displayen) men fortfarande visas: Dolby Atmos/Vision. Inte första gången detta händer, med fel ljud info å säkert inte sista gången heller. Serien "The Irregulars" (8 avsnitt), hade snarlika problem, första gången jag såg serien var det med Atmos ljud (vilket stämmer), nästa gång startade upp den var det bara 5.1 ljud.

Har även precis testat på 4K Streamer:n, "DDsurround" enligt receiverns display.

Min förvirring här, är ju hur kan vara filmens fel om du får en bug? Låter mer som fel hos streaming tjänsten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nä var inte bara den. Här innehåller den faktiskt rätt tragiska scener med även död inblandat. Sen om någon faktiskt tog skada eller inte är annan femma.

Annan Femma(n) aka Fiver!

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem

Gladiator 2

Blir tyvärr inte mer än ett… Meh…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Min förvirring här, är ju hur kan vara filmens fel om du får en bug? Låter mer som fel hos streaming tjänsten.

Ja, det är Netflix, går man in på "Ljud å undertexter" på filmen står det engelska [orginalspråk] (5.1) å på "info raden under filmtiteln står det "Dolby Vision - Atmos".
Gäller även skräckfilmen "Death Note".

Som sagt inte första gången detta händer å säkert inte sista gången heller.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Sonic the Hedgehog 3 eng tal

Komedin som först utbröt i biosalongen var att Disney-loggan först visades. Jag tänkte då, "När köpte Disney upp Paramount Pictures?" sedan visades helt plötsligt Mufasa-filmen med Timone & Seth Rogen springandes ute på den stora vida savannen. Salongen hade startat fel rulle men det åtgärdades fort.

Filmen får 7.5/10 av mig som Sonic-film, 6/10 som genomsnittlig film.

Se fler detaljer och spoilers nedan:

Filmen kändes lite som att du hade skrivit en jättehäftig refräng till en låt och nu skulle du få ihop verser och övergångar för att rättfärdiga den jättehäftiga refrängens existens. Du tilldelades utmärkt ögon- och örongodis om du känner till både det musikaliska och visuella från Sonic-franschisen.

Om du däremot hade hoppats på en emotionellt fängslande berättelse mellan Maria och Shadow så blev det mest rusat ("gotta go fast...?") upplevde jag och mängden Jim Carrey-inspirerad humor gjorde nästan att de försök till emotionellt medryckande scener kändes nästintill paradoxala.

Som någon kommenterade på något YT-klipp om filmen så är de ~20 sista minuterna riktigt episka. Slutscenerna efter försluttexterna var rätt läckra med snärtiga Amy Rose när hon krossade dussintals metalliska Sonic-robotar och sedan efter alla sluttexterna de mystiska vitröda skorna vilket jag misstänker är Shadow(?) hintade om fyran vilket jag förstått redan har fått Paramount Pictures godkännande.

Dold text

Vill du ha en Sonic-film så är det av det rätta virket. Vill du ha en film som ska förändra dina djupt rotade existentiella livsåskådningsparadigmer så får du vända dig någon annanstans.

Jag blev nöjd!

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Sista resan
Filip tar med sin gamla pappa till Frankrike för att likt Frankenstein försöka väcka honom till liv

Filmen skapade ett totalt förakt till Filip, allt annat var sekundärt. Pappan fick såklart några fina stunder, men det var gränsfall till plågeri många gånger

Nej, jag förstår inte vad andra ser i denna, långt från godkänt
1/10 är nästan för högt

Klicka för mer information
Skrivet av osterlichtenich:

Den Sista Resan - 9/10. Oerhört välgjord och en film alla borde se.

Skrivet av tombman:

Tack för tipset. Underbar film och äntligen en bra utan en massa våld.
Konstigt att Svt gör ingen som helst reklam för den utan man måste tom söka i appen efter denna pärla .

Visa mer

Jag förstår verkligen inte era åsikter, vad missar man jag?

Permalänk
Medlem

Greven av Monte Christo 2024 års version finns på Prime... Riktigt bra tycker jag den var!

Permalänk
Medlem

The Hobbit - The desolation of Smaug - Mer av samma. Rätt välgjort även om det är mycket fyll. Draken är dock väldigt välgjord, det måste jag säga, men när de vandrar i skogen kunde ju kortats 20 min och samma när de är i Laketown. Vem bryr sig om deras "master" och hans råtta liksom. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Blev två till igår:

The Day of the Beast (IMDB) - 6/10
Märklig spansk skräckkomedi (?) om en präst som kommit fram till att antikrist ska födas i Madrid på självaste julafton och försöker synda så mycket han kan för komma i kontakt med satan och förhindra detta. Med sig får han en sluskig hårdrockare och charlatan till programledare från tv.
Mer underhållande än skräck. Bra? Njaaae, men rätt dråplig och med en social undertext som kanske är det bestående intycket.

Conclave (Konklaven, IMDB) - 7/10
Påven dör. Ny påve ska väljas och alla kardinaler stängs in för att rösta fram ett nytt överhuvud för katolska kyrkan. Spännande va? Ja, faktiskt ganska. Långsamt, snyggt fotograferat drama om makt och rävspel med en suverän Ralph Fiennes i huvudrollen. Kanske borde sett på bio, den ökade koncentrationen hade förmodligen hjälpt ytterligare, inte minst med tanke på att dialogen förs på flera språk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Den satte min lärare på i skolan när jag gick i 5 klass..gissa om flickorna skrek när "skrik som en gris " scenen kom
Ahh glada 90-talet.

Permalänk
Medlem

Shadow (blu-ray).

Wuxia/Action/Drama av Zhang Yimou. Tyckte den var ganska bra, men den var ju inte i klass med några av hans bästa (Hero, House of Flying Dagger eller Curse of the Golden Flower). Jag gillade fotot och estetiken. Storyn, skådisarna och karaktärerna var helt okej också.

Men det var väl ingenting egentligen som "nådde ända fram". Så det var ingenting som gav nån wow känsla. Det är väl den största/enda kritiken jag har om filmen. Men det var å andra sidan i stort sett ingenting som var riktigt dåligt heller. En ganska hög lägsta nivå, utan riktiga toppar, det är väl hur man kan beskriva det (enligt mitt tycke iallafall).

För mig känns den här filmen som en 7:a av 10.

Permalänk
Medlem

The hobbit - Battle of the five armies extended 4k - Nu var det ett tag sen jag såg denna men det kändes som att de faktiskt ändrat en del här.

Hur som så är det rätt komiskt att något som avklarades på ett par sidor i boken här i princip får en hel film medans drakens brännade av laketown och dess död är över på några minuter. Det är väl rätt ok även om man undrar ibland hur orcher dör svinlätt av ett svärd eller en hammare som viftas i deras närhet medans main-bad guysen kan få en hel drös träffa rutan att ta nån skada överhuvudtaget. Sen är slaget helt otroligt rörigt och i en scen bara väller det in orcher och i nästa sitter man på marken och pratar på samma ställe.

Dold text

Denna är helt klart den svagaste av de tre filmerna. 6/10

Small things like these - Känslosam film med Cillian murphy om elaka nunnor på irland i början på 1900-talet. Hela filmen kan sammanfattas i följande klipp:https://www.youtube.com/watch?v=8LcmJErI8IQ
Den är bra men rätt långsam. Inget händer egentligen utom att man berättar historien. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Equalizer3 (Max) film från 2023 med Denzel Washington.

Tyckte den va riktigt bra, jag gillar sådana här filmer.
8/10.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Sista resan
Filip tar med sin gamla pappa till Frankrike för att likt Frankenstein försöka väcka honom till liv

Filmen skapade ett totalt förakt till Filip, allt annat var sekundärt. Pappan fick såklart några fina stunder, men det var gränsfall till plågeri många gånger

Nej, jag förstår inte vad andra ser i denna, långt från godkänt
1/10 är nästan för högt

Klicka för mer information
Visa mer

Jag förstår verkligen inte era åsikter, vad missar man jag?

Haha, gillar frankensteinkopplingen. Både filip och fredrik har personligheter som inte matchar alla. Jag har alltid gillat deras program sedan jag var ung, men vissa kompisar hatade dem. Är man en av de som ogillar hur de är så kan jag köpa att man nog inte gillar filmen.

Permalänk
Medlem

Conclave - 7/10
Carry-On - 6.5/10
Heretic - 6.5/10

The Day of the Jackal - 8/10

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Key-83 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Strange Darling - 7/10
Tight, småbrutal icke-linjärt berättad thriller om jakten på en seriemördare. Riktigt bra skådespeleri av Willa Fitzgerald och Kyle Gallner (från suveräna indierullen Dinner in America. Klart sevärd.

My Old Ass - 7 eller kanske 8 av 10
Vackert filmad dramakomedi med Aubrey Plaza i en bärande roll, men det är huvudrollsinnehaverskan Maisy Stella som gör hela filmen om en ung tjej som ska lämna familjens gård för att flytta till Toronto och läsa på universitet. Efter en rejäl tripp på svamp händer något oväntat som förändrar hennes liv och hon tvingas omvärdera vad som egentligen är viktigt i hennes liv.
Inte så omvälvande handling egentligen men Maisy är oerhört charmig och hjärtsnörpet kommer precis där det ska.

Visa signatur

Permalänk

Jönssonligan kommer tillbaka 2024

Min åsikt den bästa Jönssonligan sedan de svenska originalen + Jönssonligans största kupp.
Skådespelarna var riktigt bra. Dynamit Harry var en bra skådespelare det passar sig dock inte med en "allkolist" i en nutida barnfilm, så det var inte mycket öl eller dumheter han gjorde för att han var onykter.

Det enda negativa jag kan säga var att under 1h och 45 minuter som filmen var så hörde jag inte ett enda skratt i biografen. Det enda var mindre barn som tröttnade på filmen och lekte Tarzan istället bland stolarna, skuttade runt och lekte kurragömma. Man kan ha olika åsikter om det, min tolkning var att de tröttnade på filmen och inte tyckte den var skitspännande.. Jag själv blev lite sugen på samma sak , tills filmen efter halva tiden började bli intressant och rolig igen.

Jag har lite svårt att placera in målgruppen med filmen. Oss äldre så mer råare skämt och saker som det var förr. De yngre för mycket dialog som de troligen inte så vitsen med.

Så mitt betyg är se filmen tillsammans med flera vänner, var på gott humör redan innan.

Spolier om Dr Dino

Bilresan med Dr Dino var seg som bara tusan, jag undrade ska de kasta bort karaktären Vanhedern på detta? Det visade sig senare att bilresan och samtalen hade ett syfte. Min bild var dock att barnen i biografen tröttnade dock på samtalen, det var för trögt.

Dold text
Permalänk
Medlem

Carry On 2024 - 7/10

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Haha, gillar frankensteinkopplingen. Både filip och fredrik har personligheter som inte matchar alla. Jag har alltid gillat deras program sedan jag var ung, men vissa kompisar hatade dem. Är man en av de som ogillar hur de är så kan jag köpa att man nog inte gillar filmen.

Nu har jag inte sett dom på länge, men har absolut gillat mycket av vad de gjort tidigare

Det var bara så uppenbart att Filip inte alls fattade hur kasst hans pappa mår, bara ville pressa, pressa, pressa, fram sin egen vision över hur allt skulle bli och vara, utan minsta tanke på andra inblandade

Det var typ hela premissen, Filip accepterar inte ett nej eller vad andra vill/kan

Jag har aldrig sett det så tydligt före denna filmen

Permalänk
Moderator
Moderator

Retfærdighedens Ryttere | Dansk (ja, Mads Mikkelsen har som vanligt huvudrollen) komedi/action som sällsynt bra lyckas kombinera en berättelse om våldsam hämnd, en grupp fyrkantiga och överintelligenta hackare (som står för huvuddelen av de komiska inslagen) med stort rättvisepatos, och ett djupare tema om hur man hanterar sorg och lär sig acceptera verkligheten. Det är helskönt och lockar till många skratt även när de komiska inslagen egentligen grundar sig i tragik, bra tempo som balanserar mer långsamma och reflektiva karaktärssekvenser med de mer actionfyllda, och ett våldskapital som ligger och pyr som en potentiell lösning på varje situation. Dessutom lite julfilm (på liknande sätt som Die Hard är en) så den passar bra den här tiden på året. Jag tror de flesta av oss här på SweC skulle gilla filmen

8/10 tillräckligt högupplösta bildskärmar

Monster | är en film som är sådär jättesvår att prata om då jag tror man uppskattar den mer ju mindre man i förväg vet. Japanskt drama som genom att berätta handlingen ur olika perspektiv vänder upp-och-ned på tittarens förväntningar och förutfattade meningar, men alltid gör det respektfullt. Inga förolämpande "Haha nu antar vi att alla tittare är dumma i huvudet och lurar dem med genomkorkade plot twists!" utan "Du tolkade det du såg baserat på den information du hade. Nu vet du mer och din tolkning stämmer uppenbarligen inte längre." och filmen blir därmed, utöver att berätta en gripande historia, också en uppmaning till reflektion över hur snara vi dagligen är att själva dra eller anamma andras slutsatser när vi egentligen inte vet eller förstår särskilt mycket. Även om filmen avhandlar bitvis svåra och tunga teman är det övergripande inte något vältrande i sådant som är jobbigt och hemskt utan det är en hoppfull och vacker film. Jättebra helt enkelt!

9/10 valthorn och tromboner

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Railroad Tigers (blu-ray).

Action/äventyrs-komedi med bl.a. Jackie Chan och Jaycee Chan (Jackies son). Jag tyckte att den var ganska kul och underhållande. Det är inte en av dom absolut bästa Jackie Chan filmerna, men jag tyckte att den var solid. Kanske kan vara värd en 7:a av 10 eller nåt sånt.