SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Coherence (2013) - Bra skräck, mystery, sci-fi thriller.

IMDB beskrivning: "Strange things begin to happen when a group of friends gather for a dinner party on an evening when a comet is passing overhead."

Rekommenderas om ni inte har sett: https://www.imdb.com/title/tt2866360/

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Smile - En terapeut får en konstig patient som tar livet av sig medans hon ler. Ganska snart händer konstiga saker och när hon börjar forska i det så visar det sig att detta har hänt massor med folk tidigare. Välgjord och skräckig. 7/10

Smile 2 - Denna kör på i princip exakt samma koncept och fortsätter bara kedjan från den första filmen men offret är här en känd popstjärna. Här tar smile-monstret sig lite mer friheter med personernas verklighetsuppfattning. Ungefär lika bra som första filmen. 7/10

Quarantine - Ett reporter-team följer med paramedics till ett hus där någon blivit sjuk. Ganska snart bryter helvetet loss när alla förvandlas till typ rabies-zombies. Detta är en omfilmatisering av det spanska original REC som är riktigt bra. Förvånande nog är faktiskt denna version bättre, mest pga reporter-tjejen(dexters syrra) som gör ett extremt bra jobb i att spela rädd. 8/10

Prospect - En otroligt bra sci-fi film med Pedro Pascal innan han blev känd. Denna är så himla bra på att skapa en trovärdig värld med små medel. Den handlar om en pappa och hans dotter som åker ner till en planet bara kallad "the green" för att samla en typ av ägg som är väldigt värdefulla från ett djur som finns i marken. Givetvis finns där bovar och banditer och konstiga religiösa fanatiker. 9/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Smile - En terapeut får en konstig patient som tar livet av sig medans hon ler. Ganska snart händer konstiga saker och när hon börjar forska i det så visar det sig att detta har hänt massor med folk tidigare. Välgjord och skräckig. 7/10

Smile 2 - Denna kör på i princip exakt samma koncept och fortsätter bara kedjan från den första filmen men offret är här en känd popstjärna. Här tar smile-monstret sig lite mer friheter med personernas verklighetsuppfattning. Ungefär lika bra som första filmen. 7/10

Quarantine - Ett reporter-team följer med paramedics till ett hus där någon blivit sjuk. Ganska snart bryter helvetet loss när alla förvandlas till typ rabies-zombies. Detta är en omfilmatisering av det spanska original REC som är riktigt bra. Förvånande nog är faktiskt denna version bättre, mest pga reporter-tjejen(dexters syrra) som gör ett extremt bra jobb i att spela rädd. 8/10

Prospect - En otroligt bra sci-fi film med Pedro Pascal innan han blev känd. Denna är så himla bra på att skapa en trovärdig värld med små medel. Den handlar om en pappa och hans dotter som åker ner till en planet bara kallad "the green" för att samla en typ av ägg som är väldigt värdefulla från ett djur som finns i marken. Givetvis finns där bovar och banditer och konstiga religiösa fanatiker. 9/10

Pascal slog väl genom stort i Narcos runt 2015? Men håller med, rätt bra sci fi 🙂👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Wicked (2024) - 5/10. Ganska förutsägbar, lite för långdragen (trots att det bara är första halvan av musikalen!), och jag gillade inte en enda sång. Men jag tyckte att huvudpersonerna gjorde bra ifrån sig under omständigheterna och den gick att titta på.

Måste fråga: gillade du inte en enda av låtarna eller ett enda av framförande av låtarna? Gillar man inte musikaler från början så kan jag ju förstå att Wicked inte landar så bra. Originaluppsättningen är ju magisk, men måste säga att t.ex. Defying Gravity håller hög klass i filmatiseringen av Wicked även jämfört med originaluppsättningen. Allt detta kvalificerat med att jag är en musikalälskare och har varit på många av de stora produktionerna i t.ex. West End.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Måste fråga: gillade du inte en enda av låtarna eller ett enda av framförande av låtarna? Gillar man inte musikaler från början så kan jag ju förstå att Wicked inte landar så bra. Originaluppsättningen är ju magisk, men måste säga att t.ex. Defying Gravity håller hög klass i filmatiseringen av Wicked även jämfört med originaluppsättningen. Allt detta kvalificerat med att jag är en musikalälskare och har varit på många av de stora produktionerna i t.ex. West End.

Gillar man inte låtarna så kvittar ju hur det framförs

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Måste fråga: gillade du inte en enda av låtarna eller ett enda av framförande av låtarna? Gillar man inte musikaler från början så kan jag ju förstå att Wicked inte landar så bra.

Jag gillar massor av musikaler och i t ex Sound of Music gillar jag så gott som varje låt. Eller, för att ta ett aktuellare exempel, så har jag tyckt mycket bra om några av Lin-Manuel Mirandas låtar i Moana och Encanto. Men musiken i Wicked berörde mig inte det minsta.

Jag har bara hört filmversionen, så jag kan inte säga något om andra versioner, men jag misstänker att jag inte skulle gilla dem heller.

Permalänk
Medlem

Uprising(Netflix) koreansk action/historie film från 2024

Välgjorda action/strids scener med bra koreografi. Bra filmat och bra passande musik.

Men… man får inte se mycket av relationer mellan karaktärer så man bryr sig inte alls om dem. Storyn är väl inte superintressant heller.

Underhållningsvörde 4/10

Önska man kunde refund 2timmar

Permalänk
Medlem

Secret Headquarters [2022]
4/10

Vad som såg ut att vara en familjefilm där Pappan (Owen Wilson) får superkrafter genom utomjordisk teknologi och det blir "trassel med frun och barnen" som sedan repareras i stereotypisk anda... och när sonen senare upptäcker farsans hemlighet så blir allt bättre och de samarbetar (med mamman på ett hörn)... visade sig vara något helt annat. Istället är det fokus på ett gäng ungar i tidiga tonåren... lite mer "the goonies" vibbar... MEN... inte alls lika bra. Men för att vara rättvis är det inte den sämsta dynamiken de lyckats få ihop bland dessa tonåringar... eller ett par av dem i alla fall.

Detta kändes som det kunde vara vilken show som helst från Nickelodeon, bara att man slängt mer pengar över den för att få effekterna att faktiskt vara hyfsade/bra. Hur de fick Owen Wilson att en vara med i denna är ett mysterium, han måste ha behövt pengar eller varit extremt uttråkad och inte haft ett enda jobb på horisonten

Inte ens för barn/yngre tonår skulle denna få mer än ett "meh" i betyg då den är lyckas blanda in ett fåtal stunder av allvar... i vad som annars är just mer "barnaktigt/löjligt" i typisk Nickelodeon anda.

Pet Sematary [2019]
4/10

Var ett stort fan av originalet och tycker att både remaken på Evil Dead och Friday The 13th var mer än godkända... så har sett fram emot denna ett tag, men av okänd anledning kommit till skott att se den.

Nu när det är gjort... jag är nästan för snäll med mitt betyg då denna är usel. Den enda behållningen är John Lithgow som faktiskt lyckas briljera i sin roll. Utöver det finns inget positivt att säga, halvdant skådespeleri... och man har ändrat så mycket att det är tvivelaktigt att det ens går att se som en remake. Kraftig besvikelse.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Nosferatu (2024)

En kuslig nytolkning av vad som ursprungligen var en nytolkning av Bram Stokers original. Filmen hade bra foto, skådespel och redigering. Bill Skarsgård försvinner helt i rollen som den transylvanske greven och kul att se Willem Dafoe som spelar Van Hels… jag menar Von Frantz.

Det enda som förvånande mig var att filmen inte var lika läskig som jag trodde. Filmen ör definitivt mer av ett drama med skräckelement snarare än en renodlad skräckfilm, vilket kanske inte är allas kopp te, det var min iallafall.

Kul vampyrfilm som gör mycket rätt.

4 av 5

Permalänk
Medlem

Nr 24.

Handlar om motståndsrörelsen i Norge under andra världskriget. Blev väldigt överraskad hur välgjord och bra filmen faktiskt var. Kan inte annat än att rekommendera den. Finns på Netflix.

4/5

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Se7en (blu-ray).

Är ju bara ca. 30 år sen på bollen här.

Vet inte riktigt varför denna inte har varit på min radar förrän dom senaste (få) åren, speciellt eftersom att den har skådisar (Brad Pitt, Morgan Freeman m.fl.) i huvudrollerna som jag gillar. Jag visste givetvis att filmen existerade, men har väl tidigare trott att den inte var nåt i min smak.

Hur som helst så är jag glad att jag äntligen tog tag i att se den, för det är en riktigt bra film, tycker jag. Snyggt filmad, bra skådespeleri, intressanta karaktärer, engagerande handling. Det mesta var av riktigt hög klass.

Har väl egentligen inte så mycket att klaga på, men den är väl kanske inte jätte unik i sin handling och upplägg. Men det behöver ju inte en film vara för att vara bra. Det viktigaste är ju hur väl genomförd den är, tycker jag iallafall.

Tycker nog att den är så pass bra att den kan vara värd 9 av 10 dödssynder.

Permalänk
Medlem

Riot (2015)

Slöseri med 1,5h av sitt liv.
Dolphan är verkligen trött i sin bi-roll.
🫢🤢🤮

Permalänk
Medlem

Star Trek, Into darkness
Från 2013, och efterföljaren till filmen från 2009.
Gillar man action och sci fi blir man inte besviken.

Permalänk
Medlem

The Substance
Totalt värdelös!🤮

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Akira (1988)

Såg om på den här klassikern för första gången på några år. Det är en sån film som blir bättre när man ser om den och hänger med på ett annat sätt. Animationen är så fruktansvärt bra och detaljerad att det chokar mig. Även när det blir riktigt groteskt i slutakten (ni som vet ni vet). Trots att det finns hur mycket Cyberpunk-anime som helst lyckas Neo Tokyo ”under det avlägsna året 2019” ändå utmärka sig med sin egna något kusliga atmosfär, blandning av förfallna och toppmoderna byggnader, natur här och var, samt bombastiska och enorma konstruktioner och byggprojekt. Musiken gör precis det den ska för att stärka och komplettera varje scen. Glömde också hur mycket som sker i filmen på samma gång, det är sjukt att det mesta ändå lyckas vävas samman och handlingen är så koncis som den är. Kaneda och Tetsuos döende vänskap, men även de tre gamlingbarnens konversationer om ödet, framtiden och konsekvenserna av människors beslut är alla höjdpunkter. Slutet är fortfarande en banger (badum tsss) och knyter ihop storyn spektakulärt.

Den bästa anime-filmen någonsin enligt somliga, inklusive mig.

5 av 5

Permalänk
Medlem

Nosferatu
Som nybliven far blir det inte mycket film nuförtiden, men lyckades klämma in ett biobesök för att se den går för mig extremt efterlängtade filmen. Efter att Robery Eggers gjort The Witch, The Lighthouse och The Northman så var jag säker på att jag skulle gilla den här, jag var inte besviken!
Snygg som smör i båda foto och musik. Scerna är utdragen sådär perfekt för att bygga upp känslan på ett så snyggt sätt som möjligt.
Bill Skarsgård visade med 'It' att han kan spela läskiga roller, men är lyckades han ännu snäppet bättre (om än väldigt olika typer av roller). Så cool karaktär! Måste ge en shoutout till hans röst också, var så sjukt imponerande. Den mörka rösten med klockren brytning går knappt att tro att den kom från den unga grabbens mun.
Kan dock inte kalla den skräck, men det går fint ändå då den gotiska ganska mysigt obehagliga känslan sitter perfekt! Enda klagomålet är dialigerna med Lily Rose Depp var lite stela till och från, men hon balanserade upp det med bra performance i övrigt.

8 råttor av 10 möjliga

Permalänk
Medlem

Ballerina - Koreansk action med en tjej som f.d spec. ops vars vän blir mördad. Givetvis ska hon hämnas. Filmen är väldigt stilistisk och snygg och fighting & actionscenerna riktigt bra. Lite otrolig kanske men bra och lite humoristisk på ett konstigt koreanskt sätt. Bra att de eldar upp en lamborghini med. 8/10

Matewan - Detta är en lite äldre film som behandlar gruvkriget i West Virginia på 1920-talet. Gruvföretag köpte upp hela landområden och gjorde alla i området mer eller mindre livegna. De fick jobba i deras gruvor men fick bara värdelös "scrip" som betalning. De bestämde sen hur mycket de fick betalt och vad sakerna kostade i deras butiker. Säkerheten i gruvorna var katastrofal och många dog. När folk protesterade så skickade de in sina enforcers "the baldwins" som helt enkelt dödade alla som var jobbiga. Man började att bilda fackföreningar för att få lite kraft bakom och detta är vad denna filmen handlar om. Den är faktiskt jättebra och välgjord och visar på ett trovärdigt sätt hur livet var i dessa gruvstäder. Den har flera kända skådisar i rollerna bl.a James earl jones(darth vaders röst) och har även bra musik.
Jag läste för första gången om detta ämnet på reddit för ett par dagar sen och där tipsade någon om filmen. Det är nog många i USA som helt glömt denna tiden som faktiskt har en del likheter med vår egen s.k statar-tid, då många var livegna och helt beroende av nån rik jävels goda minne för sin överlevnad. Inte förrän efter 2:a världskriget så kom man ifrån det. 8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Akira (1988)

Såg om på den här klassikern för första gången på några år. Det är en sån film som blir bättre när man ser om den och hänger med på ett annat sätt. Animationen är så fruktansvärt bra och detaljerad att det chokar mig. Även när det blir riktigt groteskt i slutakten (ni som vet ni vet). Trots att det finns hur mycket Cyberpunk-anime som helst lyckas Neo Tokyo ”under det avlägsna året 2019” ändå utmärka sig med sin egna något kusliga atmosfär, blandning av förfallna och toppmoderna byggnader, natur här och var, samt bombastiska och enorma konstruktioner och byggprojekt. Musiken gör precis det den ska för att stärka och komplettera varje scen. Glömde också hur mycket som sker i filmen på samma gång, det är sjukt att det mesta ändå lyckas vävas samman och handlingen är så koncis som den är. Kaneda och Tetsuos döende vänskap, men även de tre gamlingbarnens konversationer om ödet, framtiden och konsekvenserna av människors beslut är alla höjdpunkter. Slutet är fortfarande en banger (badum tsss) och knyter ihop storyn spektakulärt.

Den bästa anime-filmen någonsin enligt somliga, inklusive mig.

5 av 5

Ja, definitivt en av dom absolut bästa iallafall. Det är väl den här, Ghost in the Shell och kanske Ninja Scroll som var det som gjorde att man fick upp ögonen för anime. Alla tre är riktigt, riktigt bra. Lite synd att det mesta anime idag har blivit lite "lättmjölk".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, definitivt en av dom absolut bästa iallafall. Det är väl den här, Ghost in the Shell och kanske Ninja Scroll som var det som gjorde att man fick upp ögonen för anime. Alla tre är riktigt, riktigt bra. Lite synd att det mesta anime idag har blivit lite "lättmjölk".

Håller med och lägger till Princess Mononoke för en fulländad Topp Fyra-lista.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

The Contractor [2022]
4/10

"Involuntarily discharged from the Army, a special forces sergeant lands a contract with a private underground military force. When his very first assignment goes awry, the elite soldier finds himself hunted and on the run, caught in a dangerous conspiracy and fighting to stay alive long enough to get home and uncover the true motives of those who betrayed him."

Chris Pine i huvudrollen där man även stoltserar med Kiefer Sutherland i rollistan, även om sistnämnda mer gör en cameo-roll mer eller mindre. Den var i stort sett "meh" under hela resans gång och Chris Pine är väl inte den bästa av skådisar... även om han nu inte är den sämsta heller... Tyvärr verkar det som man lagt nästan all budget på att få just honom i huvudrollen och peta in Kiefer på ett hörn. Något som borde vara mer fyllt av action likt Bourne-filmerna så läggs mycket mer på "drama" och rena fillers.

Ljudmixen är också helt åt <censur> fel, eller så var ljudansvariga full/höga när de mixade ljudet.

Sättet den är filmad på känns även lite... budget... först tänkte jag att man kanske gick efter en mer realistisk stil, men det försvann relativt fort när det filmen satte igång. Folk dör av ett skott i benet... andra är döende, men mirakulöst nog när de fått lite hjälp så är de uppe på benen som inget har hänt igen. Så där försvann "realismen" vinklingen.

Alla fillers gör även att pacingen blir helt åt skogen, så man kan undvika denna film med gott samvete, även om man i normala fall gillar denna typ av filmer.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Doctor Strange in the Multiverse of Madness (blu-ray).

Skulle säga att den inte riktigt levde upp till förväntningarna för mig. Tyckte första filmen helt klart var bättre. Detta trots att det är Sam Raimi som står bakom rodret på denna. Den var okej och underhållande för stunden. Kul att Bruce Campbell dök upp i ett par korta scener också.

Men jag tyckte det var flera saker som inte höll måttet. T.ex. så tycker jag att en hel del av dom digitala effekterna var riktigt dåliga för en så här pass stor film, plus att en del av effekterna såg tydligt pålagda ut, som att dom inte smälte in i det övriga materialet ordentligt.

Skulle säga att den bara är nånstans runt en 6:a av 10 för mig.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

1984(1984)

Läste boken för många år sedan och WOW! Atmosfären och livet i flygbas 1 ser ut typ exakt ut som jag föreställde mig. Det här var verkligen en show-dont-tell-film vilket var väldigt passande. Med några få repliker så lyckas filmen effektivt förmedla vilken mizeria som människorna i Oceanien lever under, med exempel från filmen som att det är brist på grundläggande prylar som rakblad och att livsmedel ransoneras. En annan sak som jag lade märke till var att det är nästan alltid någon i bakgrunden som tittar på karaktärer i fokus, vilket bara förstärker känslan av att allt och alla är övervakade. Sedan är det dock orättvist att jämföra filmen med boken, filmen hade ett betydligt högre tempo än boken och man fick verkligen utforska världen på ett mycket djupare vis i boken. Jag tycker ändå att filmen lyckas få med de mest centrala grejerna från boken och lyckas presentera det på ett bra sätt. Klippningen och redigeringen är lite konstig för bland med övergångar, men det var 80-tal så. Sedan jag kanske har fel, men det verkade som att kamera- och ljudtekniken som användes för filmen var typ mer 70-tal än 80-tal? Ljudet och bilden är lite mer grainy än de flesta 80-talsfilmerna jag sett, vilket jag tycker är ganska bra ändå, stärker atmosfären. Största skillnaden är nog slutet som är lite mer öppen för tolkning än boken, vilket jag typ nästan föredrar över bokens slut, även om den var slagkraftig på sitt sätt.

4 av 5

Permalänk
Medlem

The Substance, 7/10.
Riktigt bra men tappar i slutet tyvärr.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Libra-75:

Finns fortfarande några guldkorn från Anime-världen som kommer ut titt som tätt, men jag är svag för 80/90/00-tals, Ghost in the Shell är ju en klassiker!

Permalänk
Medlem

Löftet(netflix) kriminal film från 2001

Jack Nicholson spelar en kriminalkommissarie som går i pension men vill lösa ett mord på en liten flicka.

Tyckte den va riktigt bra, 8/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Finns fortfarande några guldkorn från Anime-världen som kommer ut titt som tätt, men jag är svag för 80/90/00-tals, Ghost in the Shell är ju en klassiker!

Det finns lite som släppts efter den eran (när Akira m.fl. kom ut) som är bra, så klart. Men det har helt klart blivit tunnare och tunnare med bra filmer (och serier) med åren. Det känns som att det mesta idag är riktat till en helt annan publik än till oss som föredrar stilen på dom som nämnts här. För att bara nämna några som jag gillar utöver det som redan nämnt, så har vi t.ex. Paprika, Tekkonkinkreet och Sky Crawlers.

Permalänk
Medlem

Igår såg jag Star Trek Beyond.
De tredje filmen med Chris Pine m.fl.

Mycket actionfylld …helt ok.

Permalänk
Medlem

Girl, Interrupted 1999
Ser om den någon gång per år när andan faller på. Det är en så grymt fin film.

Permalänk
Medlem

Event Horizon från 1997.
Bra och spännande rymdfilm, skräck.

Permalänk
Medlem

Pojken i randig pyjamas(Netflix) film från 2008

En pojke vars pappa är en högt uppsatt nazist blir vän med en grabb på andra sidan stängslet till ett koncentrationsläger.

Tyckte filmen va jäkligt bra. Kanske inte direkt ”underhållande” då temat ”andra världskriget” är en hemsk period men va sevärd.