Sälenresa - När är bästa tiden?

Permalänk
Medlem

Sälenresa - När är bästa tiden?

Tänkte åka på skidsemester med flickvännen i vinter. Lutar åt att vi åker till Hundfjället i Sälen vecka 52.

Men hur är vädret där då oftast? Är det någon som har koll?
En kollega på jobbet sa att det är svinkallt, men han brukar inte gå att lita på så jag frågar er istället.

Vi är inga fryslortar, men det är ju inte så kul att åka skidor med istappar i näsborrarna.

Vad jag förstått så öppnar liftarna vecka 51 och högsäsongen varar fram till vecka 16. Min tanke var ju att slippa sportlovs-rushen och kanske ha lite tur med lite mindre folk i liftkön. Visst, det är jul/nyår men det känns ändå som att det är mindre folk än under sportloven.

Någon som kan komma med lite tips?

Permalänk
Medlem

Jag var där samma vecka som sportloven i norra Sverige (v 9-10? har lite dålig koll, länge sen jag gick i skolan). Då var det ganska glest i liftarna, tydligen åker man inte söderut på sitt sportlov om man borr i nordligaste norrland.
Vädret var helt lysande fast det var som sagt ganska kallt. Vandrade neråt -25 vissa nätter, men på dagarna så hjälpte solen till att hålla en vid liv

Permalänk
Medlem

Jag var i Sälen v. 2 förra året. Då var det väldigt omväxlande väder där..ena dagen sol, andra dagen regn, tredje dagen svinkallt, dimma och blåst.. Men det är säkert stabilare andra veckor ;P

Permalänk
Medlem

Var där vecka 5 för nått år sedan, helt ok.
Var dock grymt besvikna när både lindvallen och högfjället stängde liftarna vid 17-18 varje dag inkl helgen, speciellt eftersom vi helt missade åkning första dagen efter att ha tillbringat 3 timmar med att hitta stugan innan info-folket äntligen gick med på att de pekat ut fel stuga och gick med på att hitta rätt stuga till den nyckel vi fått...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Var där vecka 5 för nått år sedan, helt ok.
Var dock grymt besvikna när både lindvallen och högfjället stängde liftarna vid 17-18 varje dag inkl helgen, speciellt eftersom vi helt missade åkning första dagen efter att ha tillbringat 3 timmar med att hitta stugan innan info-folket äntligen gick med på att de pekat ut fel stuga och gick med på att hitta rätt stuga till den nyckel vi fått...

Jo det är tråkigt.. men dom hade kvällsåkning två dagar i veckan när jag var där sist, men det var typ 10 år sedan, och under sportlovet.

Permalänk

Åk dit på våren, Ungefär någon vecka innnan dom stänger (enligt deras hemsida brukar det vara slutet på april). Då slipper du kylan och jag kan tänka mig att det är glest med folk.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att det finns snö överallt om man åker så tidigt.
Jag var i Idre någon vecka i Januari för två år sen och då var ganska många backar stängda. Det blir dessutom mörkt väldigt tidigt och liftarna stänger en timme tidigare än vanligt.
Skulle rekommendera att åka senare. Mars månad är nog den bästa tiden.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Jo det är tråkigt.. men dom hade kvällsåkning två dagar i veckan när jag var där sist, men det var typ 10 år sedan, och under sportlovet.

Det hade dem när jag var uppe med, antingen Högsjället eller Lindvallen hade det varje kväll, men bara vissa backar och "kvällsåket" tog slut kl18-19 istället för kl17-18 som vanligt. De tog den vanliga öppettiden och ökade på med en timme, oavsett om de för dagen stängde 17 eller 18 (varierade från dag till dag).
Riktigt mesigt. Nästa gång jag ska upp blir det inte sälen i allafall, lite synd dock då jag var uppe på hundfjället och lindvallen när man var mindre och det var hur kul som helst.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vecka 2 brukar jag åka till Idre Fjäll, det är nice inga köer bara några danskar som inte kan åka lift

Ett annat plus med Vecka 2 är att det är billigare med stuga, liftkort, skidhyra osv.

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

I början av året kan det vara väldigt kallt och dåligt med snö. Jag skulle åka lite senare och försöka pricka en vecka när det inte är lov i Sverige. Åk inte för sent, för då blir snön tung och trist. Hundfjället och Tandådalen turas om med kvällsåkning så att man kan åka varje kväll utom en i veckan (kommer inte ihåg vilken, men kolla på hemsidan).

Permalänk
Hedersmedlem

Mjo sälen är mysigt när man har småbarn. Det är jhu ett familje område.

Visa signatur

Gammal är gubbe