web-läsarna slukar ram

Permalänk
Medlem

web-läsarna slukar ram

Mina webläsare (Opera, Firefox, IE) slukar ram-minnen ju längre tiden går, är det normalt? Om jag typ kör 6-7flikar i Opera så använder den 130Mb av ram. Men Firefox så ökar också minnes-användning plus att firefox blir slöar och slöare. Har scannat efter virus och spyware men fann inga farliga saker. Är det några inställningar jag måste ändra? Kör Avast och Comodo firewall. Avast och Comodo tar inte mycket av ram.

Permalänk
Medlem

Det är normalt.

Permalänk
Medlem

är det flikarna som gör att ram-minnes användningen ökar? för i firefox blir det så småningom svårt att flytta sig mellan flikarna.

Permalänk
Medlem

272Mb tar min Opera just nu med en flik öppen. Beror på hur mycket den cachar i minnet. Finns det minne att ta av så använder den det fördelaktigt.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

IE7an med en flik öppen på en Pentium D @ ca 3GHz, 1024ram = 42-43Mbyte:)

Permalänk

Firefox har tyvärr problem att släppa ifrån sig minne som den en gång har använt. Det finns diverse småhack (googla "firefox memory leak" och du hittar en hel del länkar), men inget fungerar fullt ut, firefox kommer att använda mer o mer minne tills du är tvungen att starta om det antingen för att minnet börjar ta slut eller för att själva program går som sirap. Tills dess att firefox kommer ut i en ny omarbetad version, är det Opera eller IE som gäller, de har inte samma problem som firefox, i alla fall inte lika allvarligt.

Permalänk
Medlem

Min Opera med fyra blandade flikar tar nu 56 MB.
Var glad att de tar upp ditt RAM, skulle gå segt annars, plus att din hårddiskt skulle få jobba extra.
Jag ställer alltid in att den ska ta 400 MB diskcache och automatisk hantering av minnescache, går så mycket snabbare då, plus att den tar inte upp mer minne än nödvändigt, mycket behändigt.
Du kan ju dra ner på inställningar som har med uppdatering av cachen att göra, så spar du in en och annan MB i sin förlängning. Jag har satt min Opera på att uppdatera cachade sidor och bilder efter en vecka, dvs tills jag uppdaterar manuellt
Du kan även dra ner sparade addresser till hälften, eller kanske noll om du känner för det, men det spar in knappt någonting å andra sidan.
Du kan ju dra ner på effekter om du kan.. och ta bort ljud och Java. Ger en ytterst liten kick i maskineriet.
Så mycket mer kan du inte göra, för just RAMet alltså. Kör färre flikar, det är det yttersta tipset.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Tack alla för tipsen!!
Alakai: tusen tack!

Permalänk
Medlem

Är du ute efter den smidigaste webbläsaren så tycker jag att du ska ta dig en titt här;

http://www.howtocreate.co.uk/browserSpeed.html#winspeed

Permalänk
Medlem

Gjorde ett litet test med firefox. När jag hade två flikar öppna, varav en var den här sidan, så använde firefox 26.9 Mb minne. Sedan öppnade jag de serier jag brukar läsa (Penny Arcade, Megatokyo, etc), vilket blev 21 flikar. Minnesanvändningen steg då till 76 Mb. När jag sedan stängde de flikar jag öppnat och gick tillbaks till de två flikarna jag hade öppna från börjar så sjönk minnesanvändningen till 26.9 Mb igen.

Detta var med Firefox 2.0.0.6 under ArchLinux. Inget vidare vetenskapligt test får jag väl medge, men den version av firefox jag har verkar inte ha några problem med att lämna tillbaks minne.

Permalänk

Titta på Links2 eller Lynx.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB