Permalänk

Blir tilldelad "fel" nätmask!

Ohoy!

Nätmasken som jag har blivit tilldelad skiljer sig från nätmasken min lillebrors dator, samt datorn på nedanvåningen använder sig utav. Detta resulterar i att jag inte kan komma på filer på någon av datorerna (till exempel "Mina delade dokument"). Vi använder oss endast av modemet vi fick från Bredbandsbolaget som har någon slags inbyggd hub/switch.

Det konsiga är att min bror kan komma åt datorn där nere, och vise versa. Det är alltså bara min dator som strular. Dock går det hur bra som helst att komma åt internet på min dator, och på resten av datorerna i huset för den delen.

Vi har haft det här problemet förrut, och då "löste" jag det genom att köra igång kommandotolken och skriva "ipconfig /flushdns" följt av "ipconfig /registerdns". Detta resulterade i att jag fick en ny nätmask (som stämde överens med resten av husets datorer) samt en ny IP-adress. Tyvärr slutade internet fungera i hela huset efter en dag, och då jag ringde till Bredbandsbolagets support så sa de att jag (vi) hade blivit tilldelade för många IP-adresser. Illa!

Ringde för övrigt supportlinjen nyss och de hade ingen lösning.
"Nä, okej. Jag får väll prova att googla runt lite.."

Tack på förhand!

P.S
Jag har provat att ändra IP och nätmask manuellt på min dator, men det gick inte särskilt bra alls; både internet och nätverket slutade fungera. Jag fick istället upp den kära "Limited or no connectivity"-bubblan i taskbaren.

Permalänk
Medlem

Om du har fått samma dosa som jag fick av BBB så är det inte en router som skapar interna nätverk, utan den routrar bara trafiken direkt. Du får alltså externa IP:n tilldelade till dig till alla burkar du sätter upp. Så, anledningen att du inte kan komma åt din brorsas dator är att ni inte ligger på samma nät. Därför kan det funka med att /release /renew, så kanske du hamnar på samma nät. Men jag skulle köpt en annan router som skapar interna nätverk.

Det här är bara spekulationer, även om jag är ganska säker på att det är såhär. Om du skriver upp ip-adresserna (du kan dölja den sista okteten i dom) och nätmaskarna så kan jag verifiera det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn
/.../
Det här är bara spekulationer, även om jag är ganska säker på att det är såhär. Om du skriver upp ip-adresserna (du kan dölja den sista okteten i dom) och nätmaskarna så kan jag verifiera det.

Will do! Tack för svaret!

Min IP: 85.228.219.XXX
Min nätmask: 255.255.224.0

Brossans IP: 85.227.255.XXX
Brossans nätmask: 255.255.248.0

"Datorn där nere"s IP: 85.227.252.XX
"Datorn där nere"s nätmask: 255.255.248.0

Hoppas det hjälper.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hitteabarnet
Will do! Tack för svaret!

Min IP: 85.228.219.XXX
Min nätmask: 255.255.224.0

Brossans IP: 85.227.255.XXX
Brossans nätmask: 255.255.248.0

"Datorn där nere"s IP: 85.227.252.XX
"Datorn där nere"s nätmask: 255.255.248.0

Hoppas det hjälper.

Som thrawn gissade så får du de där IP-adresserna direkt från BBB, och då kan inget garantera att ni hamnar på samma subnet (och därmed kan prata med varandra). Ni behöver därför en router, som får en extern IP från BBB (typ 85.228.219.67/22) och datorerna får sedan "privata" adresser (typ 192.168.0.x/24) vilket medför att de kan prata med varandra.

Visa signatur

CCNA

Permalänk

Ah, okej. Tack för hjälpen! Får väll ta och fixa någon billig router nästa månad.

Permalänk
Medlem

Du kan konfigurera fasta IP-adresser på dina NICs utöver de som tilldelas via DHCP:
http://shorl.com/kysygobrifrugo

Du kan då nå respektive dator utan att vara beroende av att de hamnat i samma subnet.

Permalänk
Medlem

annars funkar det väll att dela ut med hamachi tex? det känns billigare och så slipper ni hamna bakom en router.

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjr
Du kan konfigurera fasta IP-adresser på dina NICs utöver de som tilldelas via DHCP:
http://shorl.com/kysygobrifrugo

Du kan då nå respektive dator utan att vara beroende av att de hamnat i samma subnet.

Jag hade inte en aning om att det gick i Windows, men det verkar ju funka. Mycket användbart

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

Att ha en router är att föredra.

Mystiskt att ni fick flera IP av BBB egentligen, ska inte vara så vad jag vet (på deras xDSL)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Att ha en router är att föredra.

Mystiskt att ni fick flera IP av BBB egentligen, ska inte vara så vad jag vet (på deras xDSL)

Joda, jag har också flera IP av BBB...
Men varför är en router att föredra? Det ställer bara till problem med portar osv...

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk

Skulle vilja passa på att tacka för alla svar

Jag tror faktiskt att jag ska prova BJRs metod innan jag asar mig ner på stan för att köpa en router.

Kanske lite off-topic, men, vad är det egentligen för modem BBB skickar ut till deras kunder? Det första vi fick med deras "startpaket" fungerade inte alls, och när jag skulle lägga det andra modemet (det som vi använder nu) på skrivbordet tyckte jag att det skramlade, så jag vände upp-och-ner på det för att undersöka vad det skulle kunna vara. Då ramlade det ut en transistor från någon av portarna på baksidan

Äsch. Jag antar att man inte ska klaga - det funkar i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
Men varför är en router att föredra? Det ställer bara till problem med portar osv...

Alltså har man LAN i kåken så skadar det ju inte med flera IP.

Router är att föredra då det även fungerar som brandvägg lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
Joda, jag har också flera IP av BBB...

Jag vill ha en router ivägen för då slipper jag tänka på vilka portar jag har öppna på server och min workstation. Jag vill att dessa två ska kunna kommunicera fritt mellan varandra, men orkar inte tänka på säkerheten så himla mkt. Då tycker jag att det är lättare att bara öppna lite portar i en router istället, det behöver man ju bar göra en gång, sen flyter det...