Blir tilldelad "fel" nätmask!
Ohoy!
Nätmasken som jag har blivit tilldelad skiljer sig från nätmasken min lillebrors dator, samt datorn på nedanvåningen använder sig utav. Detta resulterar i att jag inte kan komma på filer på någon av datorerna (till exempel "Mina delade dokument"). Vi använder oss endast av modemet vi fick från Bredbandsbolaget som har någon slags inbyggd hub/switch.
Det konsiga är att min bror kan komma åt datorn där nere, och vise versa. Det är alltså bara min dator som strular. Dock går det hur bra som helst att komma åt internet på min dator, och på resten av datorerna i huset för den delen.
Vi har haft det här problemet förrut, och då "löste" jag det genom att köra igång kommandotolken och skriva "ipconfig /flushdns" följt av "ipconfig /registerdns". Detta resulterade i att jag fick en ny nätmask (som stämde överens med resten av husets datorer) samt en ny IP-adress. Tyvärr slutade internet fungera i hela huset efter en dag, och då jag ringde till Bredbandsbolagets support så sa de att jag (vi) hade blivit tilldelade för många IP-adresser. Illa!
Ringde för övrigt supportlinjen nyss och de hade ingen lösning.
"Nä, okej. Jag får väll prova att googla runt lite.."
Tack på förhand!
P.S
Jag har provat att ändra IP och nätmask manuellt på min dator, men det gick inte särskilt bra alls; både internet och nätverket slutade fungera. Jag fick istället upp den kära "Limited or no connectivity"-bubblan i taskbaren.