Köra en trådlös accesspunkt baklänges?

Permalänk
Medlem

Köra en trådlös accesspunkt baklänges?

Kan man köra en accesspunkt (Netgear WG102) "baklänges" tillsammans med en trådlösrouter?

[trådlös router] -------(wifi)--------> [accesspunkt] ------- (kabel) -------> dator

En vän sa att man eventuellt kunde köra accesspunkten i nåt slags "client-mode"... Hur ligger det till?

Permalänk
Medlem

jodå, det går bra, logga in på accesspunken och configurera sen som client

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

ja när du kör en accesspunkt som client, så ansluter den till en annan accesspunkt/router precis som ett trådlöst nätverkskort. Då får du ut internet från accesspunkten i kabel till datorn. Denna funktion brukar finnas i dom flesta rena accesspunkter.

Permalänk
Medlem

Ställer jag in [trådlös router] som en vanlig AP och sedan [accesspunkt 1] som "client"? Hittar inte client inställningar i min WG102... Går detta verkligen med en Netgear WG102 accesspunkt?

Kan jag sedan sätta upp ett till trådlöst nät efter den första accesspunkten?

Tex:
[trådlös router] -------(wifi)--------> [accesspunkt 1] ------- (kabel)-------> [accesspunkt 2] --------(wifi)-------> [andra datorer]

Permalänk
Medlem

Har precis läst manualen för WG102 och din accesspunkt verkar tyvärr inte ha client funktionen alls.

Permalänk
Medlem

ftp://downloads.netgear.com/files/wg102_manual.pdf sida 5-4 är nog vad jag vill göra. Dock är AP1 och router en och samma burk (D-Link 624). Eller beskriver manualen något WDS-kör på sida 5-4?

Permalänk
Medlem

Du kan ju pröva det och se hur det fungerar, detta är WDS brygg och repeaterfunktionen. Ofta behöver man ange mac adressen för AP1 i AP2 och mac adressen för AP2 i AP1. Kan vara krux att få det fungera som det ska, men det märker du

Permalänk
Medlem

Hmm verkar inte vilja fungera =/ Har du nåt tips på en accesspunkt som går att köra i client mode som jag vill utan WDS?

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på detta och det verkar som att Netgear är dåliga på den fronten. Hittade 2st apparater från D-Link som har client mode och det är DWL-2100AP och DWL-G810.

Permalänk
Medlem

Ok, har så dålig erfarenhet av D-Link bara... Kan en Linksys WAP54G fungera? http://www.webhallen.com/prod.php?id=39049
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&child...

Permalänk
Medlem

Javisst, WAP54G har den funktionen också enligt manualen. Linksys har ju bra grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Javisst, WAP54G har den funktionen också enligt manualen. Linksys har ju bra grejer.

Och är man inte nöjd med standardfunktionerna så finns det gått om operativsystem till dessa accesspunkter såsom DD-WRT som garanterat stödjer wlan-bryggläge eller "omvänd accesspunkt"

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD