Stor skillnad mellan IDE och SATA?

Permalänk
Medlem

Stor skillnad mellan IDE och SATA?

hej!

de är så att jag har 2 hårddiskar nu, båda är seagate barracuda en 80GB andra 250GB (båda IDE diskar). jag har nu börjat fundera på att köpa en SATA disk, kommer jag märka stor skillnad att spel flyter på bättre eller något annat går bättre?

om man köper en snabb disk vad ska man ha på den då? operativsystemet och spelen, eller vad tycker ni?

mina övriga datordelar är:

Athlon 64 3000+ @ 2.2Ghz
1.5GB minne
7600GT 256MB

Tack så mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

Om dina nuvarande diskar är relativt nya så kommer du knappast att märka någon betydande skillnad. WD:s Raptor är snabbare än PATA- och andra SATA-diskar. Det ända som skiljer PATA och SATA-diskar av samma generation är anslutningen. Båda är mekaniskt indentiska IDE-diskar.

Största nyttan av en snabb disk får du genom att ha operativet i början av disken och använda resten av disken till sådant, som sällan läses och därför inte försämrar OS:ets tillgång till disken.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Håller oxå på att byta från 36gb IDE till en 74 WDR SATA med 10000 rpm.

Någon skillnad borde det bli.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Största nyttan av en snabb disk får du genom att ha operativet i början av disken och använda resten av disken till sådant, som sällan läses och därför inte försämrar OS:ets tillgång till disken. [/B]

Dum fråga kanske, men hur får man operativet till att ligga i början av en disk?

Visa signatur

Stationär | P4 2.8@3.2GHz | ASUS P4P800 Deluxe | 4 x 512Mb PC3200 DDR-RAM | 1 x 500Gb Samsung SpinPoint T166 | 2 x 200Gb Maxtor Hårddisk | Radeon X1950PRO 512MB | NEC ND-2500 | Samsung SyncMaster 913B |
Bärbar | MacBook 2.2GHz Santa Rosa |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stensio
Dum fråga kanske, men hur får man operativet till att ligga i början av en disk?

Man gör en partition i början av disken, kanske 20gb eller lite mer.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cutters
Man gör en partition i början av disken, kanske 20gb eller lite mer.

Tack!

Visa signatur

Stationär | P4 2.8@3.2GHz | ASUS P4P800 Deluxe | 4 x 512Mb PC3200 DDR-RAM | 1 x 500Gb Samsung SpinPoint T166 | 2 x 200Gb Maxtor Hårddisk | Radeon X1950PRO 512MB | NEC ND-2500 | Samsung SyncMaster 913B |
Bärbar | MacBook 2.2GHz Santa Rosa |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Håller oxå på att byta från 36gb IDE till en 74 WDR SATA med 10000 rpm.

Någon skillnad borde det bli.

Ja, det blir det! Men det bror på varvtalet, inte gränssnittet.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Om du frågar mig så hade jag gärna haft systemet på din 80gb, så kan du låta dom andra arbeta för fullt utan att förlora en massa prestanda. (underbart på lan att ha en separat OS-disk)
Köp en ny stor lagringsdisk ist för en raptor, det är min åsikt, det bör inte bli märkbart i spel ändå.

Permalänk

Var det inte Barracudan som slog Raptorn i prestanda i rätt många tester, även fast Raptorn snurrar snabbare? Raptor känns rätt värdelöst, för dom är inte så väldigt mycket snabbare samtidigt som dom kostar hutlöst mycket för vad man får. En marginellt snabbare disk, som låter som ett tröskverk och tar 74 GB istället för 500 GB som ligger i samma prisklass.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kicking_kangaroo
Var det inte Barracudan som slog Raptorn i prestanda i rätt många tester, även fast Raptorn snurrar snabbare? Raptor känns rätt värdelöst, för dom är inte så väldigt mycket snabbare samtidigt som dom kostar hutlöst mycket för vad man får. En marginellt snabbare disk, som låter som ett tröskverk och tar 74 GB istället för 500 GB som ligger i samma prisklass.

Grejen med raptorn är inte hur snabbt den kan flytta flera GB osv. Utan det som är speciellt med raptorn är att den är snabb på att söka, att hitta filerna som windows/spelet frågar efter eller hur man nu ska säga.

Accesstiden på raptorn finns det ingen 7200 rpm disk som klår.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Tänkte väl bara inflika att det är inte så mycket att fundera över om man ska köpa sata eller inte. Grymt bättre anslutning, tunnare kablar, finns ingen anledning att köpa pata (gammal dator och saknar anslutning kanske )

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Hedersmedlem

SATA är enklare och med högre överföringshastighet. Enklare för att man slipper bygla och tänka på vilken ordning hårddiskarna sitter man kanaler och sådant. Riktigt Plug 'n Play. Kablarna är ju en bra fördel också. Hjälper kabeldragningen.